Bättre i lössnön

dojjan

Medlem
30 mar 2005
14
0
1
Hej alla!
Jag har en Polaris xc 700-99 som jag trivs fruktansvärt bra med vid ledkörning, den är smidig som få och är riktigt pigg. Skulle dock önska att den var lite bättre utanför leden så därför undrar jag om ni kan svara på om det skulle bli någon större skillnad med 38- eller 44mm matta på den? Är det värt pengarna? Har nu en 32mm.
Kanske byta skidor fram, dom är ju knappt böjda.
Har såklart oxå kikat lite på rmk-maskinerna men är rädd att den blir lite mer svårkörd för mig som är hemskt lätt i kroppen och inte har dom största musklerna.
Så då är frågan: ska jag belöna den med nya saker eller ska jag byta upp mig?
Mvh Jonas
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
beror ju helt på i vilken prisklass mattan ligger i men vill du ha mer av en hybridmaskin än en renodlad mountain maskin så kan det ju vara mer lämpligt att byta matta

att köra en rmk med lite större kammar efter leden är ju inte speciellt kul eller bra för mattan

beror ju helt på hur mycket led/lössnö du kör
 

dojjan

Medlem
30 mar 2005
14
0
1
Hej silly bear!
Jo, jag kör ungeför 60% led och 40% utanför.

Tacksam för mer tips!
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
då skulle jag inte rekomendera en rmk

kammarna kommer nog att gå åt då, kan ju vara värt att kolla blocket mfl efter en begad 38 matta, det för faktiskt en ganska stor skillnad
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag har haft RMK matta (345/51) på min edge som jag har bytt mot en vanlig kort 38 matta då jag tycker det var mycke roligare att köra med kort matta. Samt att 51 mattan inte höll för ett fullrace över sjön.
Jag skulle dock vilja ha SLPs powder Pro skidor som jag tror starkt på.