Bättre ax till polaris 600 ves?

e3liasRe

Medlem
6 mar 2011
22
0
1
Tjena! Har en Polaris Xc Sp 600 -2000 med Ves motor. Tänkte fråga lite om ni har några bra tips om hur man billigt och bra kan fixa bättre axx till en sådan?(trimma)
Vill inte bege mig in på att porta och sådant på denna maskin ännu, men kanske om man kan ställa in variatorn lite bättre? eller något annat. ska sätta på racing rem bara jag får hem den. Tacksam för bra och snabba svar! Mvh Elias
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
får jag fråga vilken rem som är en speciell "racing rem" för det chassiet?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
du måste ju förstå vad det är du beställer, förmodligen är de bara en kevlar rem, tål lite mer tukt o värme än std men annars ingen skillnad, du kan förövrigt köpa variator kitt till din modell alternativt lämna iväg dom till nån som är duktig på variatorer
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Dreva ner den 2kugg kan göra lite skillnad i axxet, samt byta till matta med våldsammare grepp, har ingen aning vad du får plats med för matta.

Men går en 44'a dit och du har deg, så byt till en sådan.
Variator kit som skrivits redan, boostbottle(powerpack) vforce reeds.
Sedan brukar det finnas färdiga toppar och dyligt med ifall du inte vill greja själv.
Kanske pipor+slutburk, dock måste du grejja lite med munstyckena och sånt då.
 
Last edited:

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Mitt råd är att gå på variatorn, vikta och fjädra, bestycka rätt, kör med bra bränsle. Allt annat utom kanske mattan är slöseri med pengar på en maskin från 2000 skulle jag säga. Det går att få dem riktigt pigga men en neddrevning och korrekt bestyckade variatorer är rätt ställe att börja.
 

e3liasRe

Medlem
6 mar 2011
22
0
1
jag vet vad jag beställt men vadå vad vill han veta då ?
Aa fjäder och vikter ska jag kolla med.
Jag vet att man kan byta reeds och ha boostbottle och att man kan ha trimpipor+ dämp men det är ju dyrt som fan ju, tänkte mest över om det går att ställa in orginalvariatorn något, frågade här ifall det var någon som hade provat sådant, kan ju lika bra skruva och kolla själv men ni som tipsat snällt så tackar jag :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Något som är prisvärt är lösa boyesenblad till din org reedkorg kostar ca 750kr i sverge men bara 400-500kr från ebay. Då får du rappare gassvar och kan få några hk till i vissa register. Boostbottle tycker jag är ett måste om man är utan och har uttag för dom är bättre än man tror. Dom slätar ut felbestyckningar effektivt och motorn blir mindre känslig för olika höjder och temraturer + att motorn drar mindre soppa. Man kan helt slippa bestycka om till fjällsresan åtminstonde med dom Bottlar jag kör med som är helt separata för varje insug. Med en bra BB ska man få rappare motor vid på och avslag speciellt på lägre varv men dom jobbar ända upp till 6000v dom jag kör (separata) BB kostar allt från 300kr till 700kr ber på modell och märke

Köp även denso eridium tändstift så har du 2 hk till + renare gång i hela registret
 

e3liasRe

Medlem
6 mar 2011
22
0
1
Okej är det 750 st då eller ?

Det var en kille som sålde en BB till mig för 300 kr men det var väl bara en antagligen men är det bättre med en till varje kanske?