Bästa växellåds oljan?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Den bästa oljan är en ren olja, och det enda sättet att ha ren olja är att byta ofta. Så köp en billig, bra motorolja eller växellådsolja och byt några ggr per vinter. Köpa något svindyrt superspecial och sen byta sällan är bara korkat då dyr olja blir skitig exakt lika fort som billig.
 
Reactions: Hjulboggie rules

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Varför har man ATF till kedjehuset på skotrar , på alla andra fordon har man ju GL-4 eller GL-5 till växellådor och bakaxlar ?
Mb lådor brukar vilja ha atf. Beror väl på vad synkringarna är gjorda av för material, vissa synkringarna tål inte gl5 då det är kraftigare, börjar fräta i ringarna.
I kedjehuset spelar det ingen roll vad man kör med, blir så spånigt och skitigt så det är det som dödar innehållet i kedjehuset före det rasar pga fel olja
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Nu frågade ts om den bästa oljan därav min rek på en dyr olja som ligger i topp men de funkar såklart med vilken växellådsolja eller annan typ av växelhusolja som helst även billiga sorter. Motorolja är inte lika bra som växellådsolja för våxellådsolja har 7 reser mer zddp (zink fosfor mm) i sig som motverkar metallkontakt vid höga tryck.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Att svara på den frågan är ju som att svara på frågan hur långt ett snöre är.

För det första så skulle jag först kollat upp vilken viskositet som tillverkaren rekommenderar istället för att lyssna på någon på ett forum som rekommenderar saker efter vad den använder utan att ta hänsyn till vad du borde ha.
 
Reactions: suregom

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Varför har man ATF till kedjehuset på skotrar , på alla andra fordon har man ju GL-4 eller GL-5 till växellådor och bakaxlar ?
Därför att kedjehuset på en snöskoter är en kedja i oljebad medan växellådor och differentialer på fordon är drev som under belastning ”skär” mot varandra och behöver en oljefilm.

Det viktigaste med oljan i kedjehuset på en skoter är att byta oljan ofta, inte vad du använder för olja.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 
Reactions: JAAG

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag vet inte men kollar jag i kedjehuset i min RS Viking så är det drev till höger och vänster som jobbar mot varandra och i den ska det vara SAE 75W växellådsolja.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag vet inte men kollar jag i kedjehuset i min RS Viking så är det drev till höger och vänster som jobbar mot varandra och i den ska det vara SAE 75W växellådsolja.
Ja men då är det inte bara ett kedjehus utan en växellåda...


Det beror alltså på innehållet vilken olja man skall använda...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Ja men då är det inte bara ett kedjehus utan en växellåda...


Det beror alltså på innehållet vilken olja man skall använda...
Och ändå så kallar Yamaha det för kedjehus och kedjehusolja.

Det var som lite det jag försökte få fram här, det frågades fruktansvärt löst om den bästa kedjehusoljan utan att säga vad det skulle vara till. Och det svarades lika slarvigt att detta är den bästa oljan utan att ens fråga vad det ska vara till.
 
Reactions: Hjulboggie rules

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Smörjfett till boggie = https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/universalfett-2000036390

Kedjehusolja = https://www.biltema.se/bilvard/motoroljor/transmissionsoljor/transmissionsolja-helsyntetisk-75w-90-2000023996

Tillverkarna är riktigt dåliga på skriva vilka krav de har, sannolikt för att de är så låga.. Ski doo anger dock gl-5 helsyntetisk som krav i kedjehus.

Jag är riktigt nyfiken på om a9 (??) Oljan från sledstore funkar i samtliga nya skotrar (gissar det.. men törs man prova?)
 
Last edited:

Rundvikarn

Välkänd medlem
Därför att kedjehuset på en snöskoter är en kedja i oljebad medan växellådor och differentialer på fordon är drev som under belastning ”skär” mot varandra och behöver en oljefilm.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Kedjorna som löpte i oljebad inom massaindustrin där jag jobbade förut badade i växellådsolja , smorde visst kedjor bättre .
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Och ändå så kallar Yamaha det för kedjehus och kedjehusolja.

Det var som lite det jag försökte få fram här, det frågades fruktansvärt löst om den bästa kedjehusoljan utan att säga vad det skulle vara till. Och det svarades lika slarvigt att detta är den bästa oljan utan att ens fråga vad det ska vara till.
vad yamaha kallar det är inte intressant om det är fel. i ett kedjehus har man drev och kedja, inte drev mot drev. växellåda heter det om det är drev mot drev