Bästa Skoterkläderna

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Som rubriken lyder, vilka är dom mest varma, torra, bekväma, praktiska, hållbara, helt enkelt bästa skoterkläderna ni ägt ?
Förklara gärna varför kläderna/utrustningen är bra så läsningen blir meningsfull att läsa.

Jag själv använder en Rukka touring jacka och ett par Rukka racing byxor, båda med goretex/cordura och det är det absolut bästa ställ jag någonsin ägt.

Använder bara ett underställ för 10kr och har hittills aldrig haft en tendens till att frysa med mitt skoterställ, har heller aldrig på våren då det är varmt ute haft problem med att svettas tack vare goretex-membranet.

Har aldrig hittat nå vettiga glasögon eller handskar som passar mig, använder i dagsläget ett par Scott ultimate sx glasögon med blått tonat glas, som är jättebra en solig molnfri dag, men så fort det börjar skymma ute så blir det nattsvart på en gång.

Nog om mig nu, dags för att höra vad du och alla andra forum-medlemmar har att dela med sig.
 
Last edited:

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Kläder kan jag inte uttala mig om men handskar så tar jag vilket billigt rat som helst sen har jag ett par gamla MC-handskar från kronan som jag drar över, blir aldrig blöt och fryser aldrig med dom på. Glasögon så kör jag Scott Enduro OTG med gul siktskiva, funkar prima för mig oavsett tid på dygnet/väder.
 
Reactions: someone

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Någonting som jag är väldigt sugen på att införskaffa är ett par " muffar " som först trär på styret och sedan över händerna, min ide var att använda ett par tunna crosshandskar och sedan trä muffen över händerna så man inte fryser om händerna, samtidigt som du har världens bästa känsla i styret.

Har ingen aning om vad dom heter, om någon förstår vilka slags " muffar " jag är ute efter, så skulle jag uppskatta det väldigt mycket ifall jag får reda på vad dom kallas :)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Någonting som jag är väldigt sugen på att införskaffa är ett par " muffar " som först trär på styret och sedan över händerna, min ide var att använda ett par tunna crosshandskar och sedan trä muffen över händerna så man inte fryser om händerna, samtidigt som du har världens bästa känsla i styret.

Har ingen aning om vad dom heter, om någon förstår vilka slags " muffar " jag är ute efter, så skulle jag uppskatta det väldigt mycket ifall jag får reda på vad dom kallas :)
Fattar säkert fel nu, men hur släpper man taget om styret isåfall?
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Tror man kan dra händerna ur muffarna bara, stoppar in händerna i dom bara
Det var en forum-medlem som laddade upp ett videoklipp på sig själv för väldigt länge sen, och jag såg han använde sådana muffar
 

Mxz-93

Välkänd medlem
15 dec 2009
136
0
6
Boden


Är det såna här du menar? finns ju andra modeller än ski-doos egna men dom kallar dom bara handtagsmuffar.
 

Oskarsson

Medlem
26 jul 2010
16
0
1
Sunne
Jag har jacka och byxor från Halvarssons som håller värmen riktigt bra. Har varit ute och kört i det i ca 30- med bara långkalsonger och en t-shirt under, värmen håller riktigt bra men det blir alldeles för varmt att köra i det när det bara är 10-.. Jag har även Halvarssons handskar som ser ut som krabbklor, de är att rekommendera!

Men jag har verkligen problem med att hitta några bra glasögon, har ett par smith och ett par scott men båda immar igen dirrekt. Någon som har några förslag på bra glasögon?
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
Jag har jacka och byxor från Halvarssons som håller värmen riktigt bra. Har varit ute och kört i det i ca 30- med bara långkalsonger och en t-shirt under
Hur skyddar du näsan,kinderna när du kör i -30 ?
Använder själv för tillfället en tygluva för att skydda kinderna emot kölden, men är långt ifrån nöjd eftersom den blir blöt vid munnen när jag andas ut, vilket sen fryser till is, har du något bra tips ?

Det enda jag kan rekommendera ifall du ska införskaffa ett par nya glasögon är ett par med näs-skydd.


509 Sinister?
Shit vilka coola glasögon, vill fasiken ha ett par Black ops, bara för dom ser så grymma ut.
Finns det någon svensk återförsäljare ?

 
Last edited:

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Hur skyddar du näsan,kinderna när du kör i -30 ?
Använder själv för tillfället en tygluva för att skydda kinderna emot kölden, men är långt ifrån nöjd eftersom den blir blöt vid munnen när jag andas ut, vilket sen fryser till is, har du något bra tips ?

Det enda jag kan rekommendera ifall du ska införskaffa ett par nya glasögon är ett par med näs-skydd.




Shit vilka coola glasögon, vill fasiken ha ett par Black ops, bara för dom ser så grymma ut.
Finns det någon svensk återförsäljare ?

http://www.skoterdelen.com/glasogon-sinister-skull-camo-p-22619-c-1161.aspx (Y)
 

Oskarsson

Medlem
26 jul 2010
16
0
1
Sunne
Hur skyddar du näsan,kinderna när du kör i -30 ?
Använder själv för tillfället en tygluva för att skydda kinderna emot kölden, men är långt ifrån nöjd eftersom den blir blöt vid munnen när jag andas ut, vilket sen fryser till is, har du något bra tips ?

Det enda jag kan rekommendera ifall du ska införskaffa ett par nya glasögon är ett par med näs-skydd.




Shit vilka coola glasögon, vill fasiken ha ett par Black ops, bara för dom ser så grymma ut.
Finns det någon svensk återförsäljare ?


Det var det som var det stora problemet eftersom att jag tvungen att dra upp tygluvan ovanför näsan, men då immade glasögonen igen..

Har också problem med att luvan fryser när p.g.a utandningsluften. Så jag tog drog ner luvan igen vilket resulterade i att jag förfrös näsan. Förfrös näsan fler gånger i vintras tack vare det. Så det blir nog att införskaffa sig ett par glasögon med näs skydd innan vintern. Tack så mycket för tipset!

Håller även med att Black Ops brillorna var riktigt grymma!
 
J

Jona$

En neopren mask fryser alldrig, har scott själv å skulle aldriga titta åt annat. tunn,filtrear bort fukt å håller värmen bra,
 
4

426H

För mig funkar det inte med fordrade kläder. Speciellt jackan blir för tät och man blir svettig vid aktiv körning.
Det jag tycker funkat bäst är ett gortexskal och sen styr man hur varmt man vill ha det med underställ (ull eller syntet) och mellanlager (tjock eller tunn fleece).
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kör också själv på en sån där halv facemask som går över näsan och ner bakom öronen. Fungerar helt klockrent och gör inte att glasögonen immar igen. Fryser inte heller ihop
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Kör också själv på en sån där halv facemask som går över näsan och ner bakom öronen. Fungerar helt klockrent och gör inte att glasögonen immar igen. Fryser inte heller ihop
Kör också på en sådan mask i neopren, funkar perfekt. De glasögon jag har är ifrån biltema, de funkar bra. Immar väldigt sällan igen, endast när man står still längre stund. Försvinner sen när man börjar köra igen. Det är även väldigt bra pris på dom:)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kör med Team Arctic Cats racing ställ, är bara skal jacka och lätt fodrade byxor. Använder en intersport långärmad tröja då det är kallare än -15 och har alltid bara ett par underställs shorts.
När jag hade ett FXR ställ så blev det alltid för varmt när jag hade t-shirt under när man började köra aktivt. Tycker det är mycket lättare att reglera värmen när man har skal kläder. Och på mitt ställ så har jag "vädrings hål" eller vad man säger över allt, går att öppna från armhålan och nästan längst hela jackan ner till midjan, två små fickor på bröstet och en stor över ryggen. Bara öppna ett tag när de blir varmt och sen stänga igen.
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Handskar Richa ice storm winter. Dom bästa jag haft. man kan typ inte bli blöt :p
Glasögon Scott Enduro turboflow med lexanglas. Klarglas på kvällen å blått på dan.
Klim Balaclava. ny inköpt men tror starkt på den!