Bästa Mountain skotern?

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Villlken tror ni är den bästa Mountain skotern för pengarna 40-50 tusen?
som inte heller tar allt för mycke soppa?
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
skulle nog ta en M modell lr summit.. bara du hittar en summit från kanske -05..frågan är om man inte tar annars en crossover om man inte får tag i en vettig summit lr M modell
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag skulle sattsa på en M7a. Tänk på att MM700 å Viper Mountain egentligen är typ en hybrid som Crossfiren å renegaden.
 

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
36
Byyn
Jag skulle tippa på att du får en betytligt fräschare Arctic M för 50k än vad du får för Summit för samma peng.

Sedan finns det ju hur många fina mm700 till salu som helst, men dom är ju betydligt billigare än 50k, skulle tro att du får en helt ok mm700 för 30-35k.

Men som sagt skulle jag ha en Mountain maskin och hade 50k att spendera hade det bilvit en M, just för att man får en potent mountain maskin i hyggligt skick om man jämför vad du får för skick på en Summit i samma prisklass.
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
okej men jag är väll inte största arctic älskarn men jag är inte imot att prova nya saker vad tar typ en m7 hård körning? men skillnaden är ju att MM och vipern är 356 istället för 345 som renegaden och dom andra uppräknade hybriderna
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
En Polaris RMK 800 runt -03 kanske ? Jag gillar ju Yamaha och MM eller Viper är ju kvalite så är det bara. MM'en kan du ju hitta för 30-35 nu så det är bra mkt maskin för pengarna. Vill du ha tyngre maskin så kanske det inte är helt omöjligt att få en RX1MM för 50 loppor idag..
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
En Polaris RMK 800 -03! Annars en ombyggd Viper MM med pyramid. Ski-doo REV Summit är inte så dålig den heller
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Ja du ska du ha en enbart mountain skoter så har ju m modellerna fått bäst i test på dom flesta tidnigar och forum sen så har jag testat nån m7a och ett flertal summitar. Sen att gämför MM som en riktig mountain maskin är väll vad jag kallar dum heter.. Nu har jag väll antagligen satt en mål tavla i nacken men en m7a är bland dom bästa mountain maskinerna om du inte ska köra mkt på led.. extremt vickig maskin. sen om du vill ha en bra mountain maskin som du även kan piska lite på lederna så är det ju summiten som är intressant. men är det klättring man är ute efter kan jag bara säga att m modellerna är det närmaste du kommer en mod maskin. mvh Viktor
 

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
En REV summit är det solklara valet, ett riktigt chassi med grymm körkänsla. rotax motorerna går både bra och billig. borde kunna hitta en summit 600 04-05 för runt 50 000. Enilgt mig går de inte att jämföra MM,m7 eller rmk runt 04-05 med REVchassit, det är ett modernt stå-upp chassi vilket jag tycker resulterar i en mycket vettigare och skönare skoter för dom pengarna! men visst M-modellerna går riktigt bra i puder men det gör summiten också, plus att den går bättre på led.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Har inte kört så många mountain skotrar men jag tycker min viper m går riktigt bra och kvalite som slår de mesta
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Skulle sattsa på yamaha, typ en mountain max eller viper mtn. Mkt fina maskiner som går riktigt bra. Men pipor,V-kit åde är dom grymma ! ;) och kvalité !
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Skulle sattsa på yamaha, typ en mountain max eller viper mtn. Mkt fina maskiner som går riktigt bra. Men pipor,V-kit åde är dom grymma ! ;) och kvalité !
Håller med! Dock går dom inge bra i snön. Dom är tunga, känns tunga men visst är det fina skotrar. MM:en är klart bättre på led, jätte stadig och nästan tråkig. Yamahas kvalitet är jätte bra, gedigna och stadiga grejer men det har ett pris, yamahas skotrar är väl tyngst eller hur?

Nu jämför jag min förra Summit 600- 99 mot en MM 700-02, bägge helt orginal.

Jag har nu köpt en Summit 600-08 säger väl allt...men det beror som vanligt vad den ska användas till och vilken typ av körning man gillar mest.

Utifrån mina egna begränsade erfarenheter av mountainmaskiner rekommenderar jag en Summit. Jag har åkt summit sedan 2002 och tänker alltså fortsätta med det :rock:
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Håller med! Dock går dom inge bra i snön. Dom är tunga, känns tunga men visst är det fina skotrar. MM:en är klart bättre på led, jätte stadig och nästan tråkig. Yamahas kvalitet är jätte bra, gedigna och stadiga grejer men det har ett pris, yamahas skotrar är väl tyngst eller hur?

Nu jämför jag min förra Summit 600- 99 mot en MM 700-02, bägge helt orginal.

Jag har nu köpt en Summit 600-08 säger väl allt...men det beror som vanligt vad den ska användas till och vilken typ av körning man gillar mest.

Utifrån mina egna begränsade erfarenheter av mountainmaskiner rekommenderar jag en Summit. Jag har åkt summit sedan 2002 och tänker alltså fortsätta med det :rock:
Tycker inte dom är nå mkt tyngre än alla andra äldre mountain skotrar i den års modellen, jämför vi typ en 00-01:as MM 700 mot en rmk 800 -01 så är den då minst lika tung, en MM väger 233kg orginal torr, och tror inte Rmk:n väger nå jätte mkt mindre än de faktiskt. Hur lättkörd maskin som hellst utanför leden, gäller viper mtn också.

Okeý fasstnar man så är de väl då man känner att dom har nått extra kilo än andra maskiner, men inget man märker av vid körning eller som stör mig själv iaf. Kanon maskin !
 

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
alltså om du nu ska ha en riktig mountain så är det bara m7 som gäller.. men då ska du helt bara vara i lössnö.. det är faktist inge snack om saken ! Men ! om du nu kör mycket led som man brukar göra innan man kör lössnö så hade jag rekommendera en summit.. det är bra chassie och har väldigt mycket standard. sen är det ju faktist så att det spelar inte sån större skillnad på vilken skoter du kör.. kan man köra så kan man.. då kan tex en crossfire renegade som körs av en bra förare komma längre upp för ett fjäll än en mountain maskin.. det enda som krävs på en sån crossover är typ 44 matta och det har dom flesta på blocket.. men valet är ditt.. nackdelen med m7 är att den ej har back.. men då har du en av dom bästa motorerna prestanda mässigt som finns på marknaden..
fast en mm700 är ju varken bra på det ena lr det andra..så det tycker jag att du ska välja bort om du ska köra mycket i lössnö!! hoppas det hjälpte lite iaf!