Bästa mattan till en 144" 600 RMK?

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Funderar på att byta matta på min rmk, vill ha en matta som funkar lite bättre i hårdare före. Tycker mest att originalmattan (serie4 51mm) spinner och halkar omkring när det börjar bli skare och hårda leder. Funkar ju visserligen utmärkt i pudret med det är ju tyvärr inte puder varje dag.

Men vad ska man välja och behöver man dreva om den efter bytet?
Har kollat lite på 146" competition 54mm och Peak 2,5. Finns det några bättre alternativ?

Är kanske en omöjlig kombo men vore ju kul om det fanns en matta som funkar bra i hårdare före och på leden utan att man tappar lössnöegenskaperna. Kör mest vid kusten och inland.
 

I See the Line

Välkänd medlem
19 dec 2013
186
0
6
Norrbotten
Challenger mattan helt klart! :)

Tror den finns både i 51 och 59mm i din längd.

Själv kör jag CE X3, 76 mm kammar, är grymt nöjd med den! :bigsmile:
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Serie 4 och challenger 51 är väl samma matta? Det enda jag kan tänka mig har bättre grepp på hårdföre är väl competition mattan. Att gå på en riktig högkamsmatta som peak för att få bättre grepp på hårt känns som fel väg.
 

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Serie 4 och challenger 51 är väl samma matta? Det enda jag kan tänka mig har bättre grepp på hårdföre är väl competition mattan. Att gå på en riktig högkamsmatta som peak för att få bättre grepp på hårt känns som fel väg.
Jo dom ser ju helt klart väldigt lika ut iaf, serie 4 och challenger 51mm.
Competition mattan verkar ju jäkla fin men en jag pratade med sa att den grävde på tok för djupt när det är puder och är mycket sämre på att kliva upp på snön än serie 4 mattan. Nu är ju dock dagarna med bottenlöst puder ganska begränsade här nere vid kusten så det kanske inte gör så mycket.

Provkörde en rmk assault förra helgen och greppet i mattan var ju helt enormt på hårt före.
 
Reactions: antonericsson

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nej competition mattan är ingen höjdare i pudret och många med assault byter till serie5 mattan från rmk för att det ska funka bättre i lössnön. Jag själv tar hellre dåligt grepp på hårt då det är lössnö åka som är kul. Du får ha 2 mattor, en för vinter och en för våråkning. ☺
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Jo dom ser ju helt klart väldigt lika ut iaf, serie 4 och challenger 51mm.
Competition mattan verkar ju jäkla fin men en jag pratade med sa att den grävde på tok för djupt när det är puder och är mycket sämre på att kliva upp på snön än serie 4 mattan. Nu är ju dock dagarna med bottenlöst puder ganska begränsade här nere vid kusten så det kanske inte gör så mycket.

Provkörde en rmk assault förra helgen och greppet i mattan var ju helt enormt på hårt före.

Competition-mattan det är väl Assault-RMK mattan? Finns väl bara som 155" längd.
Om du kör mycket mer led än lössnö och inte vill ha en Peak 2.5MD så kanske en gammal hedlig matta med backcountrymönstret med 44mm kammar kan vara något?
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Competition-mattan det är väl Assault-RMK mattan? Finns väl bara som 155" längd.
Om du kör mycket mer led än lössnö men inte vill ha en Peak 2.5MD så kanske en gammal hedlig matta med backcountrymönstret med 44mm kammar kan vara något?
Competition mattan finns även som 146" då den gamla assaulten var kortare. Tror nog den mattan skulle passa hans önskemål bra, annars om han kör lite mer utanför leden så är det nog peak mattan lämpligare.
 

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Är peak 2,5 mattan mycket bättre än serie 4 på hård snö och led?


När det gäller competition mattan är det att den går djupt i lössnön eller är det dåligt driv med den i lössnön?
 

Twalle

Välkänd medlem
13 okt 2012
152
1
16
piteå
competition mattan går djupare och har sämre driv i lössnön, dock inte dåligt driv, den matar på rätt bra den med.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Challenger extreme är bästa allaround mattan! Bettar även i skaren! Ett måste även på en 155 RMK nu på våren! Annars åker man på stryk av brp..
 

M.Pettsson

Välkänd medlem
6 jun 2006
770
0
16
Pite
Var hittar jag challenger ex i 144" längd med vettig kamhöjd. Min åf hittade ingen i sina kataloger.
 

Carl Arwidsson

Aktiv medlem
3 feb 2013
54
2
1
Piteå
Sv: Bästa mattan till en 144" 600 RMK? Drevning?

Köpte mig en 146" competition i helgen, Nu är ju bara frågan hur mycket man behöver dreva ner maskinen.
Tror ni 43-19 blir bra? Ska väl vara 42-20 nu om jag fattat rätt.
 
Last edited: