Bästa lössnö skoter för 30-40k? :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Nog tycker jag edge rmk, , mc800, mxz summit är betydligt bättre lössnö maskiner än M5an.

Han frågade äll inte efter det nyaste för dom pengarna.
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Själv tycker jag Polaris edge Rmk 7-900. Driftsäkra, går väldigt bra i snön och lätta att hantera.. Sen finns även Mountain Cat. Någon av dom 2 skulle jag köra på! (även fast jag har en rmk redan.. hehe)
 

Neroxx

Välkänd medlem
27 feb 2011
176
0
6
söderhamn
haha ca 5kg tyngre är en viper m men en pippad viper är garanterat rolligare en en rmk
nu var det ju en bra lössnö skoter inte en "roligare".

@räsern men tror ju inte att en viper är roligare än en rmk i lössnö utan modifikationer
 

MBFL

Aktiv medlem
16 apr 2009
96
0
6
kalix
viper m går mycket bättre efter led och MED pippor mycket bättre i puder en rmk 700 plus att viper motorerna går hur långt som helst och det gör inte en rmk
 

AeGZoR

Medlem
4 apr 2006
38
0
1
Umeå
Har kört både mountain cat och mountinmax. båda 144" och dom går ganska lika i snön. Dock är dom tidigare mountain caterna bredare mellan skidorna (01-02) och därfär lite svårare och burka. OBS man måste bort med krängnings hämmaren om man ska köra Yamahan i snön.

Mountainmax och viper mountain är nästan samma skoter i stort sett bara motorn som skiljer

uppgiven Torrvikten:
viper mountain 04a: 233kg
mc 800 144" 02a: 239kg
mc 800 144" 03a: (1m chassie) : 225kg
rmk edge 144" 229 kg
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beror ju mkt på vem som kör också, många RMK som stått nedgrävda när Viper kört vidare och tvärtom.

MEN även om jag själv kör en Viper MTN skulle jag nog hellre kalla den för hybrid än Mountain maskin.

Dock kommer man ALDRIG ifrån att kvaliten är överlägsen hos Yamaha.

Så en maskin mellan 30 och 40, så ja det beror på om frågeställaren tänker klättra eller hålla sig mer på planbacke så att säga.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Beror ju mkt på vem som kör också, många RMK som stått nedgrävda när Viper kört vidare och tvärtom.

MEN även om jag själv kör en Viper MTN skulle jag nog hellre kalla den för hybrid än Mountain maskin.

Dock kommer man ALDRIG ifrån att kvaliten är överlägsen hos Yamaha.

Så en maskin mellan 30 och 40, så ja det beror på om frågeställaren tänker klättra eller hålla sig mer på planbacke så att säga.
Eller snarare, det beror på om frågeställaren tänker köra skoter eller hålla sig mer i garaget och skruva?*

Hela den här tråden beror på vad som menas med "bästa"...bästa prestandan i lössnö, bästa driftsäkerheten, bästa nånting annat?

Exempel:

Vill du ha en lätt, körglad maskin som behöver motorrenovering efter typ 500 mil, köp en Skidoo 800.

Vill du ha en något framtung maskin men där motorn lätt går 2000 mil utan problem och driftsäkerheten är helt överlägsen, köp en Yamaha med trippel.



(*Fast helt skruvafritt blir det förståa aldrig med gammskoter... ;) )