Bästa köp Ski-doo MXZ?

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Hej!
Är en kille på 19år som har sparat ihop och ska köpa min första riktiga skoter å har bestämt mig för ski-doo mxz, tittar på 600sdi å 800mxz. Frågan nu är bara vilken årsmodell till vilket pris jag ska försöka hitta.

Efter lite eftersökningar på erat trevliga forum har jag förstått att 03-orna har lite barnsjukdommar och att gen 3 motorerna har utploppande packboxar dåliga kolvringar m.m Men i vilka maskiner sitter de motorerna då?

Powertek? vad är det? kom det på 05orna? är det mycke bättre, drar dom mindre soppa?

Vad är det för bränslförbrukning på en 800 resp 600sdi?

Vilken årsmodell tror ni ger mest skoter å minst skruva till en lämplig slant?

Mycket frågor på en gång, men det vore hemskt snällt om man kunde få lite hjälp i starten på sin skoterkariär.

Tack på Förhand!! Oscar
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Skippa 800an om den har några år på nacken. Typ 01 02 03? 600an är fin. SDI är ingen större skilnnad mot en förgasad 600a. 500SS kan nog vara ett vettigt köp. Hanla en lynx 550F i sommras -06a, tror det blir djäligt kul att leka med. Billig att försäkra. Ska du ha en äldre maskin köp Yamaha så slipper du skruva. Dom äldre MXZan 01-> rev är kul också men se upp med 800an. Chassit är då nice :) Mest för pengen är nog 550F Rev eller Rave lynx med REVO
 

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Ska du köpa den och stå som ägare?

Tänk på att både försäkringspremien samt självrisken blir tokhög med mer motoreffekt. Själv har jag precis köpt en -04 MXZ 550F som jag tycker funkar kanon. Har 1600 kr om året i helförsäkring på den och 3 000 i självrisk för vagnskada samt stöld.

Visserligen saknar den kanske topfarten men lyckas åtminstone få skidlyft när jag ska iväg så klagar inte. ;) Sen en annan faktor att räkna in är vad typ av underlag kör du mest på, väderförhållande etc? Om du kör mest på stenhårda leder kan kanske en fläktkyld vara att rekommendera eftersom du annars måste ut i lössnön för kylning och har du även stenhård skare så kan det bli tråkigt. Själv skulle jag aldrig köpa vätskekyld men det är ENBART för att det inte skulle funka vidare bra för mig i mitt genomsnittliga före.
 
Last edited:

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Jo, det e helt sant. Försäkringen är ingen trevlig läsning......6500:- hos mitt bolag i helförsäkring på en 6 eller 800 mxz.
"Några år på nacken" vad är det då? har sneglat lite på en 04ans 800 som har gått 700mil.....vad tror ni? eller ska man gå på en 600a, känner att jag vill ha en lite nyare skoter typ 04 å uppåt.

En fundersam skoterköpare.......
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Hur mycket pengar har du tänkt att lägga ut... är ju enklare då att säga vad som passar bäst i just den prisklassen...
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
finns en skidoo försäkring om man ska äga en 800 o då betalar jag 4000 helår o ingen självrisk om jag inte minns fel , o de va säljaren som fixade den förs. så du kan ju prata med nån skidoo återförsäljare om de så kan du nog få lite pris uppgifter om de...........
 

Gas_masen

Aktiv medlem
24 okt 2007
50
0
1
Dalarna
Ski-doo försäkring!! Det lät ju intressant, man tackar!:)
Prisklass? ja,,,hade tänkt mig nånstans mellan 50-70 tusen, bara det är en bra skoter, så jag slipper skruva så mycket:rolleyes:
Alla förslag, synpunkter å ideer tas tacksamt emot, allt är av intresse om man säger så.

/ Oscar
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Försäkringen behöver du inte oroa dig om så mycket tror jag, välj bara ett bolag där du kan ställa på skotern när du kör sen betalar du garageförsäkring resten av tiden
 

jungel_jim

Aktiv medlem
13 feb 2006
94
0
6
39
överammer
kan även tala om att det blir inte någe billigare av att du har skotern på dina föräldrar kostar lika mycket för dom som för dig om du inte redan visste det ??
 

TBear

Välkänd medlem
21 dec 2007
540
1
18
Örnsköldsvik
En sak man kan ha i tankarna är hur mycket bensin dom drar! inte så kul att köpa en skoter och sen inte ha råd att tanka den för att den drar mycket! själv har jag en Mxz 600 Sdi och har aldrig fått den över 2,7 liter milen!

/ Torbjörn