Bästa gps för skoteråkning

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Valfri garmin med så stor skärm som möjligt.

Har själv en zumo 660 och det är det bästa skotertillbehöret jag nånsin haft.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Har en äldre Garmin Zumo, funkar kanon!

Farsans Montana, en BRP "original" Montana, har problem med färgerna på Friluftskartan, Hopplöst få till förrän vi hittade och la in en jättegammal version av kartan. (och då saker och ting Farsan är intresserad av inte ändrats sen istiden spelade ett par årsmodeller på kartan ingen roll :D )
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag kör också en montana. Den funkar utmärkt.

Mina synpunkter och tips inför ett köp.

Se till att GPS:en har inbyggd kompass så att den behåller väderstrecken när du står still.
Större skärm är bättre men valen är väldigt begränsade.
Vibrationer gör att det är svårt att se tydligt när man står still på tomgång iaf på en summit 800 2015. Vibrationerna gör även att Montanan blir lite orolig på väderstrecken när man står still. Det kanske är mindre vibrationer och bättre att sätta GPS:en i styret istället för det tänkta handskfacket, GPS:en kommer då också närmare och blir lättare att se.


Jag spelar in spår ibland. Montanan har en begränsning på hur många spår den kan visa, spåren arkiveras vart efter. Jag har löst det genom att konvertera spåren till en karta istället. Så är det intressant kolla så GPS:en kan spela in spår.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Jag undrar detsamma.
Jag är ute efter en GPS att ha på fyrhjulingen.

På somrarna kör vi mycket och hjälper skoterklubben efter skoterlederna och då brukar vi ha med oss motorsågar och annat för att hålla efter lederna.
Men eftersom jag är nyinflyttad så är jag värdelös på att hitta, så en GPS med Skoterledskartan är ett måste.

Den GPS jag söker ska ha tydlig och så stor skärm som möjligt, och kunna ge ”turn-by-turn”-instruktioner på skoterleden och skogsbilvägarna.

Vilken GPS är det jag söker?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag har en gammal, minst 10 år, zumo 550, bättre hela dagen än montanan farsan har.

Apparaten du länkade till ser fin ut men kan inte uttala mig om funktionen.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Får du instruktioner när du ska svänga på skoterleden i din GPS?
Alltså, så den säger t.ex. ”Sväng vänster”, ”Sväng höger”, osv. tills du är framme?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Lustigt. På ett annat forum blev jag specifikt uppmanad att sky Zumo som pesten. :)
Som sagt har jag dock inga egna erfarenheter, så jag lyssnar på alla råd jag kan få.
Har du själv erfarenhet av Zumo?
Varför det då?

Jag har kört zumo i flera år nu och det finns inga variatorkit, pipor eller annat tjafs i världen jag skulle byta den emot.

 
Reactions: JAAG

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Varför det då?

Jag har kört zumo i flera år nu och det finns inga variatorkit, pipor eller annat tjafs i världen jag skulle byta den emot.

Ja, jag har som sagt ingen aning.
Jag lyssnar på alla. :)

Får du instruktioner när du ska svänga på skoterleden i din GPS?
Alltså, så den säger t.ex. ”Sväng vänster”, ”Sväng höger”, osv. tills du är framme?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ja, jag har som sagt ingen aning.
Jag lyssnar på alla. :)

Får du instruktioner när du ska svänga på skoterleden i din GPS?
Alltså, så den säger t.ex. ”Sväng vänster”, ”Sväng höger”, osv. tills du är framme?
Det vet jag inte då jag aldrig använt den funktionen men jag tar det för givet eftersom att det egentligen är en bil/mcgps som bara fått kartan utbytt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Får du instruktioner när du ska svänga på skoterleden i din GPS?
Alltså, så den säger t.ex. ”Sväng vänster”, ”Sväng höger”, osv. tills du är framme?
Man ser ju leden på kartan, det är bara följa sträcket. Navigationen skulle funka OM skoterledskartan vore bra nog. Häromkring är den inte tillräckligt bra gjord för att navigationen ska fungera. Lederna är inte "knutna" till byar/samhällen så man kan inte söka i GPSen efter ett ortsnamn och ha apparaten att planera en rutt. Men det är inte GPSens fel.
Vad jag använder min gps till är att se i förväg exempelvis vart myrar/öppningar finns när jag kör "fågelvägen" mellan olika ställen och kanske ännu viktigare att få en förvarning om vattendrag och/eller hur brant terräng jag har framför.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Jag kör en Zumo 550, den är kanon med kartmans skoterledskarta.
Ja det funkar med autorouting, sväng höger vänster.
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Tråden är inte ny men jag vill ändå tipsa på Garmin 276cx, fint med knappar i kyla.
samma fäste som bl.a. Montana
 

BPJ

Prospect sledder
2 jan 2018
5
0
1
Kör med styrfäste, kapslad hållare med touch skal för Iphone 6S, Garmin/GuruMaps appen samt ansluten mot https://skoterleder.org/ . Iphone är lite känslig för kyla men det har jag fixat med att låta en USB driven värmepad ligga bakom telefonen :)