Bästa fjällplatsen att ha stuga på?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Går i tankarna på att köpa fjällstuga.

Kraven på själva stugan kan vi lämna åt sidan-men vilken plats har bästa körningen om man inte har böjelse till ledåkning?
Dvs:
Vart är lössnö/frikörningen bäst?

Kravspec:
Inom ~40mil från Sundsvall/Härnösand.
Helst ngn by som inte är helt utdöende, utan det fortfarande finns möjlighet att åka till bensin/affär alt minilivs.

Tittar för stunden på Jorm, Saxnäs och Blåsjön-men har absolut ingen erfarenhet av körningen i omådet...

Åkersjön/Bakvattnet är ett alternativ-samtidigt har jag kört där i över tjugo år, så även om det är lite närmare kan det vara kul att prova ngt annat område!

Hit me!
Alla förslag välkomnas!! :)
 

golfsTiGe

Välkänd medlem
9 apr 2011
424
1
16
Gäddede
Kan rekommendera Blåsjöfjället/ Jormvattnet trakten..där finns all typ av körning och snösäkert långt ut i maj....
3 mil till Gäddede där finns 3 olika skoterhandlare och mackar med mera......
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Går det att utvidga sökområdet aningen, och därigenom öka utbudet?

(Ja, naturligtvis vet jag att det går-men om jag säger såhär: Tex Dikanäs som ligger en aning på sidan om-måste man köra släpvagn höst och vår till snön? Eller är det körbart under ungefär lika lång tid i ytterområderna?)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Var ju ett reportage i detta foras tidning om Saxnäs nu i senaste numret (eller var det SnowRider?) nåja.

Innan jag köpte en stuga skulle jag nog hursomhelst unna mig en kortweekend i alla tänkbara små byar först, för att bilda en uppfattning om vägunderlag, servicenivå i närområde, leder och körning.

Vars det än är, så kostar ju en stuga någon krona... Lycka till iaf. En vacker dag ska jag köpa mig en stuga, med eller utan hjul. I skotersyfte.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Har bokat fyra dagar i Saxnäs i mars-och visst kan jag hålla med om att det kan vara smart att prova att åka runt lite, men samtidigt är det svårt att komma på ett nytt ställe och bilda sig en uppfattning om det.
För att ta ett exempel, så hade mina förälrar stuga i Bakvattnet (Ligger brevid Åkersjön för icke insatta) mellan -88 och -09.
Jag skulle tro att det var runt -03/04 nångång jag började känna att "nu har jag sett allt i området"...

På ett sätt skulle Åkersjön vara bra just utifrån att det är iaf 10mil närmare än Saxnäs/Klimpfjäll/Jorm osv.
...men just utifrån att jag inte upplever att jag ser ngt nytt gör att det kan vara värt en timme extra i bil. Även om det blir lite drygt med 40 (inlands)mil enkel väg.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Saxnäs har tomter till salu om du vill bygga nytt, har för mig att området ligger ovanför kyrkan om jag inte mins fel.
Har lekt med tanken på nybygge, men det drar iväg i såna sinnessjuka pengar att då har man inte råd att åka dit... :p
Vi har fem barn som ska få plats-och ofta är det lägre priser på "riktiga" hus jämfört med stugor om man behöver större än 50-60 kvm har jag noterat.
Nybygge var faktiskt första tanken, men många tomter börjar på ~150000, och sedan ska man ha inkoppling av VA, telefon, gjuta/bygga grund innan huset står där-då blir det svårt att komma under miljonen.

I våran ekonomi är det mer realistiskt att sikta på stuga/hus i trakterna 450-650´.
För dom pengarna får man definitivt mer hus än stuga!
Då har man fortfarande råd att åka dit utan att få slut på mat i mitten på månaden... ;)
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Saxnäs är riktigt skoj tycker jag, mycket friåkning och bra leder som tar en mellan friåkningsställena. Hotellet har pub och det finns väl nån pizzeria där också har jag för mig (En kompis som har stuga där, inte jag själv). ICA där är ganska välutrustat men dyrt som fan.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Ja Saxnäs brukar vi alltid utgå från då vi är uppe i marsliden. Tankar sen finns de många möjligheter och håll att åka. Tankmöjligheter, samt matställen på både hotellet och saxnäsgården. riktigt trevligt enligt mig.