Bästa BOA skor?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Tjena.


Letar skoterskor av boa modell
Har hittils haft HMKs variant och FXR
Båda håller väldigt dåligt, visst dagens fotsteg käkar ju skor men att båda tog slut efter 2 säsonger var.
Tycker det är lite väl dåligt med tanke på prislappen.

Så vad kör ni och hur funkar dom?
 
Reactions: ollebullzor

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Om du fick HMK dojan att hålla 2 år så skulle jag verkligen rekommendera Klim, då kommer den räcka hela livet ut :)
Mina hmk höll ca 2 veckor..., reklamerade, fick nya höll också ca 2 veckor.. Köpte nya klimskor nu i våras och dom förra klim höll då ca 2,5 sässong och då fanns det säkert lite kvar av sulan också men tycket dom började bli hala men inga hål eller så.
Jag kör inte boa varianten men det är samma sula mm så boa ska hålla minst lika bra.
 
Reactions: Bola och Silly Bear

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Haha


Var iofs ganska många år sedan jag hade hmk.
Kanske kvaliten var bättre eller fotstegen mer snälla mot skorna.

Vilken klim modell bör man välja för uteslutande lössnö åkning.
Adrenaline gtx?

Det jag framförallt gillat med boa skorna är att foten är helt fixerad i skon.
Tycker klim skorna ser mjukare ut...har iofs bara sett bilder på dom, inte varit och klämt än
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Adrenaline gtx kör jag med.
Klim skorna är något mjukare, så dom känns inte som en pjäxa. Tycker ändå dom ger tillräckligt stöd för foten, båda mina fotleder är paj men det funkar bra ändå.
Sen är klim skon betydligt smidigare, hmk och fxr känns som finlandsfärjor på fotstegen.
Sen om jag inte mins helt fel på märket så skulle klim komma med någon ny sko denna vinter, typ som en fodrad crosssko.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Klim adrenaline gtx, toppen sko, rejäl sula och ändå flexibel så man blir snärtig i fötterna. Jag kör modellen utan boa av den enkla anledningen att de är enklare byta ett snöre än en boa:)
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Jag kör också Adrenaline GTX BOA. Dom är grym med bra strumpor!

Kommer en ny PRO modell i år som tydligen ska ha en mer hållbar sula också.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Klim adrenaline gtx, toppen sko, rejäl sula och ändå flexibel så man blir snärtig i fötterna. Jag kör modellen utan boa av den enkla anledningen att de är enklare byta ett snöre än en boa:)
Nu är detta en rejäl bump men aktuellt fortfarande, Boa har livstids garanti, så man får nya delar ifall det skulle gå sönder :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Boa går inte sönder i första taget direkt.
Jag köpte Klim ifjol med BOA och andra åkturen var ena ratten trasig. Efter en massa mailande hit och dit med sledstore och BOA så fick jag en ny ratt men det var fel modell. Någon vecka senare fick jag en ratt som passade men såg annorlunda ut. Jaja, det funkar nu och skorna är bra men jag var lite less ett tag där i fjol.
 
Reactions: JRO

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Nu är detta en rejäl bump men aktuellt fortfarande, Boa har livstids garanti, så man får nya delar ifall det skulle gå sönder :)
Jag kanske skrev otydligt, vad jag menade va att de är enklare byta ett snöre om de skulle gå sönder(vilket är högst otrolig) däremot har jag och några runt om mig lyckats trampa loss hela boa mekanismen på fotsteget å då blir de ju lite jobbigare.
 
Reactions: Vituraz