Bästa beg skoter 15-20 tusen ?

mattias1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
83
0
0
Jag har tänkt köpa en rolig ganska lätt "lek-skoter" och har kapital på ca 15-20 tusen, har funderat på typ Phazer eller Exciter...
Då uppkommer det ganska mkt problem när man har väldigt lite erfarenhet av dessa skotrar själv, vad är tex skillnaen mellan exciter1 och 2?

Nån som har några tips på vad man ska köpa, eller bara nått allmänt tips som gäller skoterköp i den här klassen?
MVH/Mattias
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Indy 500 är inte ett helt oklokt val. Inte heller en exciter tvåa... men de är inget att hoppa med, en aning vekt chassie.. Skillnaden mellan EX I och II är att den senare är lite bredare och så är termosarna mer upprätta om jag förstått saken rätt. Sedan är det färger och andra små saker som skiljer...

Tror att det kan bli svårt för dig att hitta en sx (d v s från 93) som ligger i rätt kurs... Sx:arna är nästan lite överreklamerade vad gäller pris... tycker åtminstone jag..
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
en lynx typ 3300 eller 3600 går kanonfint och har riktigt bra fjädring för dom pengarna du lägger ut! klart bättre än phazer och excitern!
 
S

SKIDOO KUNGEN

Regel nummer ett aldrig köpa Yamaha håll deig till skidoo så får du köra istället för att skruva
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
Såg förresten en annons med en exciter från -89 för 17 000...något som förvånade mig var att den hade 19mm kammar...har den verkligen så lite orginal?
 
J

JAG

har iaf hört att phazer 2 ska vara tyngre klumpigare och stabilare än phazer 1...
 
D

Daniel Wennberg

Polaris

[Uppdaterat: Senast editerat den 21-Jan-03 kl 10:51 AM (CET) av Grev (admin)]Hejsan! Är du nybörjare skall du ju veta vad du får i händera först ggn.
Ska du ha en skoter som håller och i den prisklassen, så köp då inte en Exiter el Phazer.
En Polaris Indy 500 Sp runt 90 - talet är det bästa alternativet för dig.(Garanterat)

Ring för vidare Info!!

070- 391 08 34
Mvh/Danne

 
E

exciter 2

exciter 2 är lätt den bäst skotern som gå hitta för pengar...
92 är mycket billigare än 93s sx och har i stort sett lika mycket kräm..
kör som en kung kör yamaha.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Arctic-Cat EXT Special -91 -92 får du för 18-20000kr. En mkt bra skoter med bra fjädrig och pigg motor, modernt utseende.
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
jag gillar då åtminstone min exciter2:a
den är skrotig men går riktigt vettigt då det sitter en comet variator på den... accet är grymt med toppfarten är det väl dessvärre sådär med :)
 

henke3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
32
0
0
Vet en som sålde en skitfin EXT 550 Special -92 ifjol för 16.000:- Helt otroligt pris då, men det går säkert hitta i år.

En skoter som kör ifrån både Exciter och Indy 500 utan problem! Dessutom sitter det FOX gasdämpare runtom. 550 motorn har även mycket bra bränsleekonomi.

Jag skulle definitivt satsa på en EXT i den prisklassen! Lycka till med köpet.


// Nöjd Arctic ägare
 
P

Pär

Jag har en Exciter -90. Trimmad till 90 hk och jag är definitivt nöjd! Det enda som är synd är väl att orginalmattan har så pass låga kammar, men det medför ju bättre acc å andra sidan.
Och vad gäller ex2 och ex1 är det ingen större skillnad, varken i priset eller prestanda.

/Nöjd Exciterägare