Bäst flyt

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Vilken vätskekyld skoter som säljs idag flyter bäst vid körning i lös snö i flack terräng?

Skickat från min SM-T870 via Tapatalk
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Tänker det måste ju finnas en anledning att det alltid funnits lång, bred och breedbandare. Vad väljer man som det ultimata vapnet utanför leden och varför? Bredbandarna har ju lågväxel och är bra dragare men långbandaren är smidigare att bryta i sidled och väger mindre. Men det större "fotavtrycket" på bredbandarna kanske ändå drar längsta strået?

Skickat från min SM-T870 via Tapatalk
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Beror lite på syftet skulle jag vilja säga, bredbandare är ju inte alls lika händig på teknisk åkning tex skråkörning som en smalbandare.
Men ska man ha med sig mycket grejer, trampa spår, sladda leder osv så är det bredbandare som gäller anser jag.
Däremot om man ska ut själv och utforska mer bökig och trång terräng blir en smal långbandare bättre
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Nackdelen med bredbandare är att ofta bär mattan mer än skidorna vilket leder till att skidorna dyker. Därför behöver man ofta ha groteskt breda belag på skidorna som försämrar styrförmågan avsevärt.
Har dålig koll men kanske har ranger och tundra lågväxel så man kan smyga fram utan att mattan sjunker?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Nackdelen med bredbandare är att ofta bär mattan mer än skidorna vilket leder till att skidorna dyker. Därför behöver man ofta ha groteskt breda belag på skidorna som försämrar styrförmågan avsevärt.
Har dålig koll men kanske har ranger och tundra lågväxel så man kan smyga fram utan att mattan sjunker?
Tundra efi och skandic efi är väldigt lågt drevade, antagligen är det lika på 59 med efi. Maxfart typ 100kmh och det känns som det går väldigt lätt för motorn då. Med det låga och fina tillslager är det inga problem att smyga i krypfart utan att man bränner remmen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Ska du bara ta dig fram själv utan att dra något så skippa bredbandarna! Den extra vikten dom bär med sig gör att dom tar sig fram sämre än en smal med motsvarande längd. Så fantastiskt fluffig snö att en 155-163" smal maskin sjunker rätt ner har jag nog bara varit med om någon enstaka gång och de gångerna så hade definitivt inte någon extra decimeter på mattbredden hjälpt ett enda dugg.

Kolla bara på vad renskötarna kör för maskiner, förutom några enstaka lössnömaskiner, Summit/Boondocker etc så är det snudd på uteslutande Ranger 49, Tundra och den typen av maskiner.