Axys RMK 800 Variatoruppsättningar.

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Nånstans däromkring. Med bellybustern ska du ej behöva shimsa primären. Men kolla remspelet ändå. Beror lite om du kör xs809 rem eller 183/xs826.
Yes, låter fint.
Jag kör just nu 183:an, har den och en inkörd 183 liggandes. Funderar på att införskaffa en xs826 för senare bruk/test.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Hur skiljer sig 183 och xs826 gentemot polaris originalrem? Ni som testat.
Å vart köper ni från? Antar att priset är bättre än på originalremmen?
Skulle va roligt att prova på min 600. Har dock hört att axys 600 har annan rem än 800 men de tycker jag låter märkligt..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Det är olika remmar på axys 600 och 800

Remmarna är likadana bredd och längdmässigt.
Men 183 remmen är gjord i stadigare material.
115 slutar remmen som sitter på 600an, det satt på pro ride 800or och 600or


Någon får rätta mig om jag har fel
 
Last edited:

malmhagen

Välkänd medlem
8 okt 2010
163
7
18
Lindesberg
Axys 600 och Proride har likadana remmar medans Axys 800 har en annan vinkel på variatorskivorna.

Gates carbon heter 44c4553 till axys 600 och proride medans 45c4553 är till axys 800.

Jag kör själv gates remmen och tycker den är klart prisvärd på Ebay.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Malmhagen, vart du har fått informationen om vinklarna på skivorna från har jag ingen aning men kan upplysa om att det endast är längden som skiljer mellan XS809 och XS826. Jag kör själv 809 remmen på axys just för att den är lite längre men XS826 är den som är specad för Axys 800 medans XS809 är specad för proride 800.

Part #

O.C.

Top Width

XS809

47-3/32

1-7/16

XS826

47

1-7/16
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är primärvariatorn som är helt rak på axysen, på tidigare så var det en liten annan vinkel på skivorna i början längst in. Sekundären är exakt lika.
Så det går utmärk att köra med en axysrem i proride och tvärt om. och jag rekomenderar alltid axysremmen (083) till samtliga maskiner för den håller klart bäst och mest konstant i under sin livslängd.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Asker jag upplever ju att 083 remmen gärna slirar lite och dessutom orsaka problem på backen om man kör med lite högre inkopplingsvarv vilket jag aldrig upplevt med ultimax? Nu har jag iof bara provat original och xs809 samt xs826 och inga andra märken.
 

Blobb

Rookie sledder
18 dec 2017
22
1
3
Någon som kör adrenalinet magnet vikter?
Kör nu 4-0-2-0. Någon som provat någon annan kombination?
Har grön fjäder.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Någon här som kört både SLP MTX och 10-serien vikter och kan göra en liten jämförelse? Jag kör med MTX just nu men är sugen på att testa 10-serien.
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Tjena alla! Har letat men ej funnit i denna tråd... Är det någon som kör på pro ride helixen i axysen? Är det en vettig väg att gå, naturligtvis med andra fjädrar/vikter eller rekommenderar ni någon annan helix. Det är en 163" och det skall åkas i skogen...
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
Tjena alla! Har letat men ej funnit i denna tråd... Är det någon som kör på pro ride helixen i axysen? Är det en vettig väg att gå, naturligtvis med andra fjädrar/vikter eller rekommenderar ni någon annan helix. Det är en 163" och det skall åkas i skogen...
Jag kör med proride helixen å svart-vit fjäder funkar fint
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Någon här som kört både SLP MTX och 10-serien vikter och kan göra en liten jämförelse? Jag kör med MTX just nu men är sugen på att testa 10-serien.
Har kört både MTX och serie 10 i en tidigare 800 jag ägde och i nuvarande 600. Kan kännas aningen "seg" i jämförelse med serie 10 beroende på vad du har för övrig bestyckning i variatorer. Mer påtagligt i 600 jag äger nu, förmodligen pga svagare motor. Jag har dock annan helix och grejer så det kan ju skilja mot vad du har. Har bytt till serie 10 nu och kommer köra med det. Serie 10 skjutsar på mer och "längre" som jag upplever det. Värt att notera är även att MTX nöter bussningar betydligt snabbare än serie 10. Vet inte om det beror på att dom är lite smalare? Rekommenderar att hålla koll på det så du slipper dyra utgifter om du köper MTX.
Annars kan jag rekommenderar rooster-vikter om du vill kunna justera lite. Dyrare i inköp men lättare att justera och den är rätt lik serie 10 i utformningen. Körde den ett tag i 800 jag hade, kändes bra.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Annars kan jag rekommenderar rooster-vikter om du vill kunna justera lite. Dyrare i inköp men lättare att justera och den är rätt lik serie 10 i utformningen. Körde den ett tag i 800 jag hade, kändes bra.
En sak man lär tänka på med Rooster-vikter är att de ger lite annat tillslagsvarv jämfört med 10-serie, om man kör samma fjäder.
Man får lägre tillslag med Rooster.

Kör själv Rooster.
Har en 170-330 fjäder, får med den 4000rpm i tillslag.
Märkbart lägre än om man skulle kört 10-serie.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har kört både MTX och serie 10 i en tidigare 800 jag ägde och i nuvarande 600. Kan kännas aningen "seg" i jämförelse med serie 10 beroende på vad du har för övrig bestyckning i variatorer. Mer påtagligt i 600 jag äger nu, förmodligen pga svagare motor. Jag har dock annan helix och grejer så det kan ju skilja mot vad du har. Har bytt till serie 10 nu och kommer köra med det. Serie 10 skjutsar på mer och "längre" som jag upplever det. Värt att notera är även att MTX nöter bussningar betydligt snabbare än serie 10. Vet inte om det beror på att dom är lite smalare? Rekommenderar att hålla koll på det så du slipper dyra utgifter om du köper MTX.
Annars kan jag rekommenderar rooster-vikter om du vill kunna justera lite. Dyrare i inköp men lättare att justera och den är rätt lik serie 10 i utformningen. Körde den ett tag i 800 jag hade, kändes bra.
Okej tack för input!

Låter intressant, ska skruva dit mina 10-68 å testa. Har en annan Helix men vet inte vilken det är då jag köpt ett v-kit.

Om man jämför 10-serien med Belly Buster, finns det något som talar för att man skulle införskaffa Belly Buster istället för 10-serien?

Förresten, ni som kör med 10-serien, hur och vart slipar ni på vikten om vikterna är för tunga och det fattas varv?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Okej tack för input!

Låter intressant, ska skruva dit mina 10-68 å testa. Har en annan Helix men vet inte vilken det är då jag köpt ett v-kit.

Om man jämför 10-serien med Belly Buster, finns det något som talar för att man skulle införskaffa Belly Buster istället för 10-serien?

Förresten, ni som kör med 10-serien, hur och vart slipar ni på vikten om vikterna är för tunga och det fattas varv?
Brukar slipa såhär:


Föredrar också 10 serien, flera anledningar.. billiga (ja dom följer ju med :), bussningarna håller bra iallafall jämfört med mtx och nyare rooster) Sen får jag till en setup som jag tycker funkar jäkligt bra.
På axysen kör jag pro-ride helix, 10-70 vikter något avslipade enligt bild. venom silver i primären och venom svart/vit i sekundären, orginaldrevning (kedjehus) blir samma utväxling som proride som man drevade ner 1kugg på lilla och upp 1 kugg på stora.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Brukar slipa såhär:


Föredrar också 10 serien, flera anledningar.. billiga (ja dom följer ju med :), bussningarna håller bra iallafall jämfört med mtx och nyare rooster) Sen får jag till en setup som jag tycker funkar jäkligt bra.
På axysen kör jag pro-ride helix, 10-70 vikter något avslipade enligt bild. venom silver i primären och venom svart/vit i sekundären, orginaldrevning (kedjehus) blir samma utväxling som proride som man drevade ner 1kugg på lilla och upp 1 kugg på stora.
Tack så mycket, perfekt med en bild! Ska det vara något speciellt avstånd/mått från toppen och in till där slipen slutar?

Okej då kanske mina 10-68 blir för lätta, har 10-70 liggandes också. Kör med SLP pipa och burk.

Finns dessa fjädrar att få tag på i Svea rike?