Axys ProRmk155 - Turbosnigeln

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ett paket med P.O.R.R anlände idag.
Kmod Gen3 boggi med RMSHA förstärkningar i skenor, axlar och dropbrackets.
Detta är en boggi med liten annan geometri på svingarna än stock. Samt möjligheten att koppla den i 4 olika steg. Första steget så är den minst lika lekfull och benägen att poppa upp på snön som stock boggin. Men den blir inte som en vippbräda när man kör efter dålig led t.ex.

Allting är verkligen gjort med precision och bra finnish. Det är inte direkt org polaris glapp på axlar å hjul... :heh:

Samt blev det Raptor dämpare runtom när man ändå slog till.
Dock väntar jag på min framvagn från Zollinger som är en månad försenad... Verkar dock vara på G nu! Så framdämparna åker på när framvagnen anländer.






Blev att montera turbon idag.
Inte tagit så mycket bilder på det. Då jag anser de finns gott om sånna bilder i min förra projekttråd.
Gjorde en annan lösning på vakuumreferensen till dumpventilen.





Börja montera boggin lite smått. Märker att jag fått fel anti-stab axel.
Fattas 5.5mm då denna boggin har AC mått på axlarna. Polaris har lite kortare mellan skenorna, och antistaben verkar vara för Polaris.
Blir att svarva ihop några distanser och använda på varsin sida.

 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tyvärr lite dålig på ta bilder just nu. Telefonen vart knäpp sedan den uppdatera. Har väldigt svårt att fokusera på det man ska fotografera... Meeeeen då blir det bara ännu mer tid över till det vi alla gillar mest. Att KÖRA. För det har jag gjort i stora lass.

Fy F.A.N vad maskin går, levererar och matar. Och ändå laddar jag bara på otroligt lite nu i starten (4psi). Den har nästan svårt å hålla nere varven på 75grams vikter och 280 primärfjäder. Vilket borde tyda på att det är bra skjuts i motorn just nu :D

Hade för övrigt en grym helg med snuskiga mängder BRA snö och trevligt sällskap. Försäsongen är över, nu äre högsäsong!

Videon får tala sitt tydliga språk tycker jag :)

 
Last edited:
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Boost III jodå den går helt ok! :)

Kunde inte hålla mig innan blidan slog in. Så jag tog mig en tur idag å körde lite mera. Trycket står nu på 6psi. Är väl runt 0.4bar

 
Last edited:
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Org topp. Men jag såg Stian Nordås kör med 10.2 topp i sin axys turbo, och den verkar då absolut inte förlora en gnutta respons. Vet en till snubbe som nu också ska byta. Känner han det var värt det utan förlorad respons. Så kan de hända att de är "rätt" väg att gå.

Den går för övrigt lite fett på låga varv å tomgång. Ska få det justerat. Måste bara ta mig tid å göra en seriös körning med å logga.
 
Reactions: Bola

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tisdagen bjöd upp till en riktigt grym dag i skogen!




Tyvärr lite skador som uppstått! Som var lätt att åtgärda :)
Tacka fan för att man ej har en frontkylare!





Operation förstärkning av tunnel och boggi byte.






 
Reactions: SpejseS

Rikardh

Välkänd medlem
15 okt 2011
528
6
18
Ockelbo
Grymt bygge den ser ut att gå väldigt bra! Hur länge kör man på en tank soppa? Lär man dunka flera ggr om dagen?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Verkar som forumbilder.se ligger nere just nu. Och det är dom jag använder mig för alla bilder. Så därför de är lite dött på bilder i tråden just nu!

En tank räcker väl ungefär 2.5-4h beroende på hur bra körning de är. Effekt vill ha mat kallas det :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Naken




Påklädd med kostym från GoldGraphics i Åre!
Sjukt bra klister på deras wraps måste jag säga. Samt är dekalerna lämpligt tjocka så dom ger nog bra slitskydd :)



 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har hunnit en sväng till Hemavan och en sväng till Arvidsjaur och kört lite. Nu är jag mycket nöjd med hur skotern beter sig i snön. Bra klös och kliver upp som en gud på snön.

Trodde jag skulle förlora lite förmåga att kliva upp på snö samt förflytta vikten med denna Kmod boggi. Men på första punkten angående kliva upp på snön så är den BÄTTRE än stock boggin.
Den är nästan lite aggressiv på kasta sig upp på snön. Org boggin var lite mer mjuk å harmonisk. Den här kan bli lite som en raket ibland. Dock måste jag styva upp bakdämparen så lite av det avhjälps nog.

Och angående förflytta vikten så känns den varken sämre eller bättre än stock, vilket är ett väldigt bra betyg.

Men största fördelen som jag ser som en kraftig bonus. Det är att skotern nu går som en Cadillac på leden. Den sväljer allt utan att sparka mig i arslet. Det ska väldigt mycket till innan man ställer sig upp på led nu å kör.
Samt verkar den ALLTID ha perfekt skidtryck av nån konstig anledning. Fastän det guppar å är dålig led så har jag hela tiden jämn å fin styrförmåga. Det är en väldigt konstig känsla först när man är van hur org boggin beter sig.

Samt har jag provat lite "turbobackar" å klättrar med boggin kopplad på 3e(av 4) steget. Det märks verkligen skillnad på hur benägen den är att hålla nere skidorna.
Normalt sett i riktigt branta backar har jag dragit över. Nu är det kontrollerbart.

När man har boggin på steg1 är den grymt lekfull. Man drar vändningar runt en femöring som ingenting och känns otroligt poppig upp på snön.
Jag har också lite olika inställningar hur jag kan montera dämpare så jag får den mer eller mindre lekfull(hillclimb läge).

40mil avverkat hittills och det blir väldigt många korta turer. Så det är svårt å få upp några miltal :)
Som referens hade jag förbrukat en dag över 35L bensin på 3mils körning i Hemavan. Maskinen är som ett monster nu när man börja skruva upp laddet successivt! Den drar monstruöst med soppa därefter. Dock är den väldigt fett mappad på tomgång/låga varv/belastning. Det ska ordnas till.


Väääldigt sugen på slå till på en lågkompstopp(~11;1). Några som säger att man tappar nästan inge respons... Nyligt blev en liknande skoter dynokörd å han bottna bänken på 247hk. Troligen runt 260-265hk på peak varvtal.
Det är väl troligen 60hk upp mot för vad jag nu kör, och jag tycker maskinen nu är ett monster... ;)

Gott nytt år på er!

Nu kommer lite bilder å yooootuuube klipp med bloopers å diverse.





 
Last edited:
Reactions: suregom

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Tony japp!

Blobb : nödlina, gps och lavinsändare.

Utöver det: få till körställningen. Sänk styret, på med en mer slimmad dyna och rejälare frontbåge (Asker) samt modifiera fotholkarna.

Sen om man har lite mer peng. Pipa å bullydog samt nå väskor.




Ett litet sneakpeek på vad som komma skall! YB engineering har styrt upp custom förbränningsrum åt mig. 11 i komp(-0.7 från oem), ca 1.25mm squish/42% area.
Avklippt hemisfäriska rum med lite mer vertikala väggar. Mer effektiv förbränning samt mycket bättre spikresistans.

Ska förhoppningsvis ge mig möjlighet att skruva upp trycket rejält.
Tanken är att bottna org bränslepump till å börja med.
Har också sett på en lösning att byta ut org pumpen mot en wallbro 255. Org ger ca 90l/h om jag läst på mig rätt.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Grymt med fina förbränningsrum från YB! Ska bli intressant och se vad du känner för skillnad.
I vad för topp sätter du förbränningsrummen, moddad originaltopp?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
I en moddad org topp ja. Försöker hitta en jag kan köpa lös då jag inte är så sugen å modifiera min egen.

Dom hinner ej få den skickad tillbaka åt mig inom en vecka och jag kör skoter varje helg.