axys nödstopp

97anton

Ny medlem
1 okt 2016
2
0
1
Tjena, har nyss skaffat mig en 2016 axys sks och tänkte installera en nödstopp. Har kollat på pro armor men skulle helst vilja ha något i stil med ski-doo original då jag gillar den bättre. Vilken tycker ni är bäst?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har Pro Armor som är snarlik med Gunnarkiller.

Inte nöjd med den. Det oxiderar invändigt i den så man får lov att ta isär den ibland och putsa för att den ska funka.
Rekommenderas ej.
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Lånar tråden lite hoppas det är okej vad är anledningen till att ni eftermonterar nödstopp? Är det någon specifik anledning eller bara för extra säkerhet?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är just extra säkerhet.
Framförallt vid teknisk körning är den ett måste!
Om skotern rullar är det risk att snön trycker in gashandtaget.
Skulle man då vara under maskin är det inte roligt längre.
Man måste ha nåt som gör att motorn stannar om man faller av.

Finns ett skräckexempel från Sverige där en kille på en summit tappar kontrollen, skotern rullar och blir liggande på sidan med föraren liggande bredvid skotern, mattan drar upp armen och halva kroppen i bandtunneln samtidigt som skotern ligger med rätt mycket gas.
Han hade turen att det var en kompis i närheten som kunde rusa fram och stänga av skotern.
Man vågar inte tänka på vad som hänt om kompisen inte kommit direkt...
https://www.youtube.com/watch?v=LxFYVo70mqU
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Okej, har aldrig tidigare ägt en skoter utan och det där övertygade mig att se till att det fortsatte så.
Kommer följa denna tråd och se om det kommer upp några mer förlag, annars köper jag nog ett från polaris.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bra.

Sen behöver man se till att den sitter kopplad mot föraren också. Summiten i videon har ju nödstopp, men troligen var den inte fastsatt i föraren.
Det är många som kör med den lindad runt styret. Jag har varit en av dom i många år, fram tills för ett par år sen.

En bra regel är att fästa den i kläderna direkt när man åker ut. Sen ger man fan i att ta lös den därifrån under dagen.
Ska man gå ifrån skotern rycker man lös dödaren från skotern istället.
Gör man det dessutom när motorn är igång så får man ett kvitto på att den fungerar som den ska.
Det är inte alls ovanligt att vissa modeller har frysit ihop, ärgat eller nåt annat som gör att den inte funkar som den ska...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Kör på Polaris original, den fungerar bra och är plug'n play. Fick med en SLP med skotern när jag köpte den, ser identisk ut med Polaris original men har för mjukt gummi i pluppen, så den började ramla loss i tid och otid redan efter några veckor. Då var det bara bita ihop och köpa Polaris egen och sen inga bekymmer.
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Jag kör med en skidoo nödstopp (innan DESS) på min Proride. Fungerar klockrent den med. Men nu när polaris har sänkt priset på sin nödstopp så ser jag ingen anledning att inte köpa den.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Däremot tror jag att jag får korta spiralsladden på min, tycker den är väldigt lång. Skotern rullade över en gång förra säsongen utan att nödstoppen rycktes ur. Gashandtaget trycktes in och motorn rusade med mattan uppåt så även om det inte var en AJDÅ så var det iaf en OJDÅ.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Jag bumpar tråden lite.

Det börjar ju finnas lite olika varianter nu.

Är lite sugen på Durapro men är orolig på om den verkligen kommer sitta kvar.

Vilken variant tycker ni man ska satsa på?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Tror man får vänta lite tills durapro och polaris magnet stopp finns tillgängliga så man kan känna lite på dom.
Durapro verkar bäst bara magneten är tillräckligt stark.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Durapro säger jag bara. Dyr är den det håller jag med om men så smidig. Sitter typ lika bra som BRPs senare modell av dess.

http://instagr.am/p/CF9v1WXjMU4/
Finns durapro i handeln nu? Vad en sådan grej kostar har ingen betydelse för en sönderbränt kroppsdel eller skrotad skoter kostar mångt mycket mer. Tycker priset är rimligt om den är bättre än allt annat som finns där ute.
en pro armor kostar typ 700kr och den är inte 100%ig i funktion, polaris gamla original kostar typ samma den bryter väll alltid men kan lossna lite väl lätt eller glappa pga snö och på så sätt orsaka skrot av skotern om den bryter i fel tillfälle.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Inte ännu, men jag har ändå hunnit prova en. Men dom borde väl trilla in snart.

Nej precis jag skiter egentligen i vad den kostar. Nödstopp SKA finnas på skotern och för mig är det ännu en gåta varför det inte iallafall sitter en gammeldags gummistopp som standard. Den kan rädda liv i värsta fall.