Axys 800 - steg 3 - variatorer - matta- Tki drevning -kylare

TonyTony

Medlem
4 feb 2014
10
1
3
arvika
Hej
Köpte en axys 800 2106 155 förra året

Variatorkottet som satt då och som även sitter i nu är ett speedtech adrenalin.
Vikter 60g tomma(de har en spindellogga instansade på sig)
De är viktade på det här sättet
5g toppen sen ett hål tomt sen 3g och efter det 3g tillsammans med en gulfjäder som jag inte vet något om.
HELIX venom Lw420734, vad jag fått fram så är denna 58-42.36 58-40.36 med svart vit fjäder.
Sen sitter det också ett Tki beltdrive kitt på den som har drevningen 63/29 fick med så jag kunde dreva den 63/27, vad ska man åka på?
I sommar monterade jag själv motorhusets steg 3, dock utan slutburk och utan deras variatorkit, trodde jag kunde åka på de som redan satt i maskinen.
Nu har jag sprängt två remmar, remmen blir sjukt varm.
Och sen går maskinen inte något bättre heller, prövade en axys orginal förutom ett variatorkitt från willjelmina och den maskinen hade mycket bättre gassvar, rapp och fin maskin, min känns riktigt seg i jämförelse? Ska jag helt enkelt satsa på ett helt nytt varikitt?

En fråga till, någon med erfarenhet av mtnkt extra kylare eller någon som har en annan bra lösning?

Kör i dagsläget på en peak 2,25 matta, funkar bra i vårat blandade före då den är robust, men hur ställer dig talons nya m67 matta? Hållbarhet osv ?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Börja med att kolla motorkuddarna. Det finns en överhängande risk att bägge dina "fel" kan härstamma till dåliga kuddar. Axysen har lite mjuka kuddar och man brukar sätta dit motorkuddar från en pro-ride. Dom känns å ha lite hårdare gummi samt har dom mer gods i sig så dom inte mattas ut lika lätt.

Börjar motorn vrida sig så den inte klarar att linjera rätt så tappar du varv. Samt blir det varmgång då remmen inte är linjerad vid pådrag.

Sedan är dessa grejer också värda att kolla upp:
  1. Tps. Justera så basvärdet är på 0.690-0.700v. Tomgång 0.940v och vid full gas så ska den aldrig ge över 4.30v.
  2. Om den ger onormalt högt värde(4.30++ volt) på full gas så kan de vara att gasspjällen också öppnar lite för långt. Kan funka att justera tillbaka gaswiren några % för att få tillbaka varv.
  3. Kolla wiren till avgasventilen. Visar sig ha gått av på vissa modeller.
  4. Linjering
  5. Kolla över kabelhärvorna så inget har legat och nött eller det är någon skada i en kontakt.
  6. Kalibrera in avgasventilerna på nytt (görs hos ÅF då den måste kopplas upp på Digital Wrench)
 

TonyTony

Medlem
4 feb 2014
10
1
3
arvika
Börja med att kolla motorkuddarna. Det finns en överhängande risk att bägge dina "fel" kan härstamma till dåliga kuddar. Axysen har lite mjuka kuddar och man brukar sätta dit motorkuddar från en pro-ride. Dom känns å ha lite hårdare gummi samt har dom mer gods i sig så dom inte mattas ut lika lätt.

Börjar motorn vrida sig så den inte klarar att linjera rätt så tappar du varv. Samt blir det varmgång då remmen inte är linjerad vid pådrag.

Sedan är dessa grejer också värda att kolla upp:
  1. Tps. Justera så basvärdet är på 0.690-0.700v. Tomgång 0.940v och vid full gas så ska den aldrig ge över 4.30v.
  2. Om den ger onormalt högt värde(4.30++ volt) på full gas så kan de vara att gasspjällen också öppnar lite för långt. Kan funka att justera tillbaka gaswiren några % för att få tillbaka varv.
  3. Kolla wiren till avgasventilen. Visar sig ha gått av på vissa modeller.
  4. Linjering
  5. Kolla över kabelhärvorna så inget har legat och nött eller det är någon skada i en kontakt.
  6. Kalibrera in avgasventilerna på nytt (görs hos ÅF då den måste kopplas upp på Digital Wrench)
Tack för snabbt svar, varvet i motorn tycker jag inte är problemet den varvar upp till 8400 och håller sig där, den känns bara ”trött” mot polarens, och sen att remmarna inte håller, ska absolut kolla kuddarna under veckan👍
Tps justerade jag med kalibreringen i pc5:an, la ström på ecu kontakten så kalibrerade den inte när motorn gick, bör jag göra om? Kör med munster fingergas med det borde inte spela någon roll? Kommer inte ihåg vilka värden jag fick.
Hur ”känns” mitt variatorkitt till steg 3 och drevningen? Verkar det när man läser lira ihop med de andra på min maskin?
Tror jag läste nån tråd att du hade eller hade ett tki till salu? Inte nöjd? Som sagt så satt tki på maskinen när jag köpte den så jag är ingen expert på drevningens för och nackdelar.

Har haft ur avgasportarna och rengjort dessa, kan man göra något ”fel” så det behövs en åf kalibrering?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Koppla in datorn till Pc5 igen och kolla vad du får för värden. Så länge du inte ligger över 4.30v på full så bör de lira bra. Samt då 0.940 på tomgång.

Har du haft ur avgasportarna och rengjort dom så måste du kalibrera om dom.

Angående drevning så har du drevat ner den. Org QD axys ligger på runt 2.25 ut på matta.
Du har med 63/29 och 7T/2.86 hjul 2.47.
Så den bör absolut inte kännas seg! Snarare väldigt rapp men med en risk att du växlar ut för lätt. Skulle nog monterat tillbaka org QD om dom delarna finns.

58-42 .36 helixen kan du köra vidare på.

Prova montera en orange 165-310 fjäder och 10-68 vikter i primären efter du kollat tps m.m
 

TonyTony

Medlem
4 feb 2014
10
1
3
arvika
Koppla in datorn till Pc5 igen och kolla vad du får för värden. Så länge du inte ligger över 4.30v på full så bör de lira bra. Samt då 0.940 på tomgång.

Har du haft ur avgasportarna och rengjort dom så måste du kalibrera om dom.

Angående drevning så har du drevat ner den. Org QD axys ligger på runt 2.25 ut på matta.
Du har med 63/29 och 7T/2.86 hjul 2.47.
Så den bör absolut inte kännas seg! Snarare väldigt rapp men med en risk att du växlar ut för lätt. Skulle nog monterat tillbaka org QD om dom delarna finns.

58-42 .36 helixen kan du köra vidare på.

Prova montera en orange 165-310 fjäder och 10-68 vikter i primären efter du kollat tps m.m
Har haft tid att plocka lite med skotern, väldigt kassa motorkuddar 😵 kollade över sekundären också, vikterna va inte lika, det hade lossnat en magnetvikt i hälen på den ena, satt tre, skulle sitta fyra som i de andra, det har säkert gjort sitt det med.
Fråga ang Tki, har du egen erfarenhet av Tki ? Står i valet och kvalet att sätta ditt orginal QD om det är så att det skulle lira bättre? och motorkudds byte samt variator reno, byta fjädrar och sätta i Bellybuster vikter istället, Och såklart tps och avgas kalibrering.