Axiellt glapp på vevaxeln på Rotax 399

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har en Ski Doo Everest 440 76:a men med en motor från en Olympique 399 (tror jag) skotern har stått så där 20 år eller mer men nu ville yngsta grabben att vi skulle ta fram den.

Rengjorde förgasaren, lite smörja i cylindrarna fick byta lite slangar och sen testade jag att starta small igång på första rycket och gick fint. Idag tänkte jag att jag skulle kolla vidare och rengöra variatorerna från oxid och då märker jag att vevaxeln glappar ca 1 mm axiellt. Frågan är om detta glapp ska vara men jag tycker det känns ut mycket.

Motorn renoverades för 25 år sen och då byttes lagren som jag vet har C3 spel och har inte körts så mycket sen dess kan tänka mig 100-150 mil max. Man bör inga missljud eller nåt utan motorn får fint. Vad tror ni om detta?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De glappar nog inte 1mm för de är gigantiskt mycket, men 2-3 tiondelar känns som om de vore 1 mm. 2-3 tiondelar är normalt på en sådan motor och råkar de va mer så kör ändå den kommer nog gå bra ändå. De kan tänkas att lagren inte sitter fast så bra på vevaxeln pga tidigare slitage, därav att de glider axiellt mer än normalt. Men kör på bara.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Ska kolla men det känns ut som det är mer glapp än några tiondelar, skulle det vara nån ide att riva isär motorn och ta lagerlåsning mellan veven och innerbanan? Att riva denna motor är ju ganska snabbt gjort jämfört med den Honda motor jag hållit på att riva i sär några gånger sista tiden.

Jag kom på att Motorn inte alls renoverades för 25 år sen, skotern köptes för 25 år sen men motorn hade jag innan så det är 29 år sen den monterades ihop. Minne hur dyra C3 lagrena var för en gymnasielev tror att studiebidraget vad nånstans runt 600 kr kan tänka mig att lagrena kostade 3-400 kr styck hos Kalix Maskiner för det var enda stället man hittade C3 lager. Det var inte då att sitta och kolla på nätet på eBay efter delar på den tiden ;)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om den glappar ärliga 1mm så kan man fundera på att limma lagren. Locktight gapfiller axiallåsning eller om de heter cylinderlock ska du använda. Köp den vers som klarar 0,25mm glipa. Jag har limmat många lager mot vevaxel med det och de sitter som berget. Men motorn kan hålla flera hundra mil till även om den glappar 1mm. Jag tänker att de är en billig motor och maskin så frågan är om de är värt besväret att plocka ur o riva den?
Jag funderar även på om du glömt någon säkrings ring eller styrpinne som håller i veven axiellt? Den locktight jag rek är så bra att de höll för att limma fast en vevs ramlager ut mot block utan en enda låspinne eller låsring .Och de va på en Thundercat 900 på närmare 200 hk.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Glappar det 1 mm kommer inte lim att funka men kolla hur stort glapp det är och kolla upp om lagret verkligen kan sitta fast på veven så det inte ska ha möjlighet att röra sig radiellt när tex veven blir varm och blir lite längre.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Glappar det 1 mm kommer inte lim att funka men kolla hur stort glapp det är och kolla upp om lagret verkligen kan sitta fast på veven så det inte ska ha möjlighet att röra sig radiellt när tex veven blir varm och blir lite längre.
De låter som du blandat ihop radiellt och axiellt glapp då du inte tror lim håller fast vevaxeln i innerbana ramlager vid axiellt glapp Jag tror du menar att om de radiella glappet skulle va 1 mm så håller inte lim. Radiellt = upp/ner i rotationsriktning. Limmet skulle hålla för radiellt glapp på två 2 meter förutsatt att inte pressfattning mot vevaxel är för stor. Lagren börjar glida redan vid 0,2 tiondelars spel.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Motorn överlevde dag i alla fall, har säkert blivit nån mil då Everesten togs för att hitta ute gran. Men vad säger ni är det bara köra om man inte hör nåt konstigt eller så? Kännde på veven då den var varm men det är ett glapp även då.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
De låter som du blandat ihop radiellt och axiellt glapp då du inte tror lim håller fast vevaxeln i innerbana ramlager vid axiellt glapp Jag tror du menar att om de radiella glappet skulle va 1 mm så håller inte lim. Radiellt = upp/ner i rotationsriktning. Limmet skulle hålla för radiellt glapp på två 2 meter förutsatt att inte pressfattning mot vevaxel är för stor. Lagren börjar glida redan vid 0,2 tiondelars spel.
Det finns starka lim typer men vad jag vet finns inget lim typ loctite som fixar 1 mm spel så är det så mycket glapp som limmet är tänkt att fixa kan man glömma det. Stämmer säkert att lager glider vid 0,2 mm och dom måste kunna röra sig sitter flera lager på samma axel fast både i axeln och i motorn kommer nått gå sönder dvs man kan inte limma alla lager utan man måste kolla hur det sitter monterat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det finns starka lim typer men vad jag vet finns inget lim typ loctite som fixar 1 mm spel så är det så mycket glapp som limmet är tänkt att fixa kan man glömma det. Stämmer säkert att lager glider vid 0,2 mm och dom måste kunna röra sig sitter flera lager på samma axel fast både i axeln och i motorn kommer nått gå sönder dvs man kan inte limma alla lager utan man måste kolla hur det sitter monterat.
Jag tror du missförstår på något vis? Limmet ska bara hindra lagrens innerbana att glida axiellt på vevaxeln de ska inte ta upp något stort glapp. De behövs bara ett slitage på 0,5 tiondelas spel så glider lagren axiellt på veven och de klarar de flesta cylinderlåsningslim. Man kan limma alla lager och måste göra det om alla sitter dåligt mot vevaxeln, men man limmar inte lagrens ytterbana mot block. Efter en sådan limning så flyttar sig vevaxeln bara så mycket som ett c3 lager glappar axiellt.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Om man har 1 mm glapp så har man ca 0,5 mm spel det är för mycket för att det ska funka med lim i alla fall lim typer som jag känner till och även om limmet skulle funka hur ska man få axeln i mitten av lagret får man inte det kan tappen kasta 1 mm vilket jag inte tror är nån höjdare man kan naturligtvis fuska med bladmässing och lim men det blir en fusk lösning. Jag vet inte hur motorn ser ut är ytterringen låst eller har den möjlighet att röra sig där så funkar det med lim mellan axel och innerring under förutsättning att spelet är rimligt vilket det inte verkar vara i det här fallet om axeln rör sig 1 mm.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Om du tänker limma 1 mm glapp kan du lika gärna köra vidare men gissar att det inte går allt för länge om inte annat kommer packboxen gå sönder så det läcker men det kan ju vara lagret som glappar och då är det ju värt riva och byta.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Jag ska ju inte limma ett 1 mm glapp, hade jag haft 1 mm glapp mellan lager och vev skulle jag tro att jag inte kört så långt som den gick i helgen. Nu är jag dålig på presspassningar men det räcker förmodligen med några hundradelar som felar för att få ett axiellt glapp på fast en kilometer om man bara hade nog lång axel ;)
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Du skrev tidigare att vevaxeln glappade 1mm nu vet inte jag hur lång vev din maskin har men det låter som ett rejält glapp i alla fall men det är väl bara att riva och se vart glappet är kan ju lika gärna vara lagret som glappar.
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Vevaxeln glappar axiellt, svårt att säga men ganska mycket kanske 0,5-1 mm. Ytterst otroligt att samtliga vevlager skulle glappa då jag vet att i alla fall de yttre lagrena byttes då motorn monterades då C3 kostade en förmögenhet för en gymnasieelev på den tiden. Motorn ställdex sen undan och monterades i denna skotet 5 år senare ocb då kördes den en halv säsong sen köptes en modern skoter och denna Everest blev stående sen dess med nån ensraka tur några år, kan tänka mig att motorn gått max 150 mil läen är nog mer troligt att den gått 50-100 mil så lagrena på veven borde inte vara glappa. Nu var det ju en 17-åring som satte ihop motorn så frågan är ju hur bra koll man hade på allt då?

Tror jag gör en fuling i första läget för att kolla hur det ser ut, är väl bara att dela vevhuset direkt och lätta på veven utan att riva överdelen av motorn till att börja med och se om man ser några uppenbara tokigheter.är det nåt galet så får man ju ändå riva hela skiten.
 
Last edited:

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Nu är glappet borta 😀 17-åringen som satte I ihop motor för 29 år sen hade nog inte koll utan knackade packningar mellan vevhushalvorna på samma sätt som på mopederna🤔 Då jag gör och kollade lite mer runt motorn såg jag en misstänkt packning i delningen av vevhuset och där är nog felet, turligt nog ser det inte ut att vara några skador på blocken så motorn monterades ihop igen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oh shit att den inte tokvibrerade för vevaxeln måste ha hoppat radiellt lika högt som packningen va tjock :eek:
Vilken tur du kollade upp det för de hade vi aldrig kunnat lista ut. Se till att hitta en silikon som tål bensin till blockhalvorna annars löses silikonet upp och den börjar dra tjuvluft. De är ytterst svårt att hitta packningssilikon som tål bensin. Permatex som tål diesel och fotogen tror jag även klarade bensin, den kostar bara 80kr dessutom. Vanlig blå/röd/svart silikon från macken/Biltema klarar inte bensin den är bara oljeresistent om ens det. Om du råkar ha wurst limmar och tätar sättlim hemma så klarar den bensin stenbra. De är inte ens en packningsmassa för motorer men jag har gjort långtidstester i bensin/etanolbad och den är bättre än alla motorpackningar jag testat. Även Casco sättlim superfix och superfix + tål soppa minst lika bra som Wurts sättlim. De är underligt att man ska behöva köra med sättlim för husbygge för att få en bra motorpackning!?
 

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Var ju konstigt att den inte vibrerade eller i övrigt lät och levde om, motorn är ihop igen blev Permatex mellan halvorna och då jag läste databladet står det ju att den ska tåla gasoline. Den förstå på tork till på måndag även om det tjatades om att testköra från barnen sida men försökte förklara att startar man förtidigt så kan vi få riva motorn igen då limmet inte hunnit torka istället för att köra 😉

Är ju jäkligt konstigt det ska vara då svårt att hitta tex packningsklister, slangar mm som tål bensin, tycker att det borde ju inte vara nåt problem att tillverka det idag men det är kanske svårare än man tror?