Avlägsna sekundär variator lättast (qrs) -15 boondocker 3900 800 etec

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Som rubriken lyder hur får man ut sekundär variatorn för byte av helix och fjäder på lättaste sättet?
Går den att få bort utan att man behöver öppna kedjehuset och ta bort hela driv axeln eller går det att skjuta in nått som håller uppe övre drevet?
eller ännu bättre går det att byta helix och fjäder utan att behöva ta ut drivaxeln?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.843
97
48
Skellefteå
Speedtech har en liten torxnyckel för att avlägsna skruvarna utan att ta lös axeln. Huruvida det funkar irl vet jag inte.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det går att byta fjäder och helix utan att lossa drivaxeln, jag har själv gjort det två ggr.
Det krävs specialverktyg för att lossa de m8 skruvar som håller helixen, detta byggde jag själv genom att borra hål i ett 25cm långt 8x25 plattjärn och svetsa fast ett Torx-bits.
Det finns dock att köpa en liknande lösning: http://speedtech.se/variatorkit-delar/variator-verktyg/qrs-verktyg/

Sen krävs ett specialverktyg för att hålla emot fjäderkraften när helixen lossas, även detta tillverkade jag själv genom att svarva till lite aluminiumdelar och använda en M12 gängstång. Det finns dock att köpa också: http://speedtech.se/variatorkit-delar/variator-verktyg/qrs-helix-verktyg/
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Tackar för svaren!

Gabbe
Du använde m12 gängstången som den delen man skruvar in i variatorn och sen aluminium delarna på den?
Lätt väldigt enkelt att tillverka själv då och även billigare
(Ps du har ingen bild på den? ;))


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nja, det är lite mer komplicerat än så.
Det finns ingen gänga i axeln som sekundärvariatorn sitter på, jag tillverkade därför en "grej" som låser mot axelns invändiga diameter när man spänner den med gängstången.

Svårt att förklara, jag kan posta en bild senare.
Bor du i Övik så kan du få låna mitt verktyg.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Hmm okej lite för långt till övik, får fråga åf om dem har en man kan låna.
Eller ta ut sekundären med drivaxeln.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tvivlar på att åf har dessa verktyg, de är inte originalverktyg, jag tror BRP rekommenderar att ta lös hela drivaxeln, men jag kan ha fel.

Så här ser mitt hemmagjorda verktyg ut i alla fall:
002.jpg
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Det där såg ju inte så komplicerat ut ändå. Vad är diametern på aluminiumrören som går in i variatorn?
Hur gjorde du när du värmde skruvarna för att få loctiten att släppa? Kommer man åt med värmepistolen?
När jag ändå tog upp om loctite vilken är det man ska välja när man ska sätta ihop grejorna igen?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det där såg ju inte så komplicerat ut ändå. Vad är diametern på aluminiumrören som går in i variatorn?
Ø34,4mm
Hur gjorde du när du värmde skruvarna för att få loctiten att släppa? Kommer man åt med värmepistolen?
Jag värmde inte alls, funkade bra ändå.
Om du vill kan du ju byta ut torxskruvarna mot vanliga sexkantsskallar så blir det enklare nästa gång du ska ha lös helixen.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Ø34,4mm


Jag värmde inte alls, funkade bra ändå.
Om du vill kan du ju byta ut torxskruvarna mot vanliga sexkantsskallar så blir det enklare nästa gång du ska ha lös helixen.


Är det just att den går in när den är 34.4mm eller går det lika bra med 35mm?

Får ta och handla grejorna imorn och börja bygga,slänger upp bilder när den är klar👍🏻

Tackar för snabba svar av samtliga :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
35 blir för stort.
Röret är 34.7-34.8 inv.

Ajfan får svarva en 35 mm rundstång till 34,5 mm då. Eller skulle det fungera med 34 mm ihålligt rör? Eller kan man använda nått annat material? Hårdare plast? (Man är ju lite bekväm av sig)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Varför göra det svårt för sig? Kolla på Lynx Talk så finner du ett enklare verktyg :)
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala


Menar du detta verktyg? Kanske är enklare för mig att tillverka då jag inte behöver svarva


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Att plocka isär kedjehuset är en affär på 10 minuter om man inte har elstart, och på långkedjehusmodellerna, dvs XP och senare, är det ändå halvt omöjligt att sträcka kedjan rätt med locket på plats så det ska ändå loss ett par gånger per vinter....

Fast det är klart, ska man testa flera helixar samma dag så slipper man ju gärna oljeslabbet varenda gång.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Går ju att ta ur sek.axeln utan att riva ner kedjehuset.
Man får ha tungan rätt i mun bara när man sätter ihop det så distansen bakom övre drevet sitter där den ska.
 

Boondocker15

Välkänd medlem
12 apr 2015
198
1
6
Pajala
Fick igår bytt helix och sekundärfjädern, men när jag sedan skulle flytta skotern åt sidan för kvällen så gick skotern framåt när den stod på tomgång. Beror detta på att jag inte har rätt vikter i primären eller kan det ha att göra med att jag inte fick kedjespänningen rätt? Bytte även till ett högre styre kan gasvajern ha blivit för spänd?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Eftersom du inte gjort nånting åt primären så ska ju inkopplingsvarvet vara lika som innan du började skruva, dvs minst 3000rpm.
Du har väl inte så högt tomgångsvarv?
Kontrollera att du har ca 1200rpm på tomgång, som det ska vara på E-tecen.

Jag är rätt säker på att du har variatorremmen alldeles för spänd.
Se till att du har rätt spänning på den.