Avgastempgivaren aldrig ditsatt..

j0jj3m

Medlem
17 dec 2014
10
0
1
Hallå!
Har kört en Boondocker 850 3900 DS årsmodell 2019 en säsong nu, köpt på firma. Nu öppnade jag upp den för att fixa till frontbågen och upptäcker att tempgivaren som sitter på kröken på avgassystemet aldrig varit ditskruvad.. den låg i botten på fronten och skramla..
Vad kan detta ha fått för konsekvenser under mina första 150mil ? Jag gissar att motorn ej fått all korrekt information för att köras optimalt helt enkelt ? Väldigt oseriöst av detta företag tycker jag, verkar ha varit nån mulle-meck som skruvat i den före jag köpte den. (försäljaren sa t.o.m vem det var)
Hur skulle ni ha tacklat detta problem ?
 

Attachments

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
178
8
18
Örnsköldsvik
Det händer att dom gängar upp sig. Den lossnade lite nu och då på min förra skoter och 1 gång på nuvarande oavsett hur mycket man drog åt och för vissa så rostar dom fast. Tror inte det är någon större fara att va utan förutom att pipan läcker avgaser ur hålet. Har du otur kan sensor gått sönder när den skramlat runt men det borde du få en felkod på
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Som ovan skriver så är det väldigt vanligt att dom gängar upp sig.

Det finns en låsning som man nitar fast i värmeskölden på pipan, det fick jag sätta dit på min -17 summit för den lossnade hela tiden. Åk in till närmaste återförsäljare så kan dom nog hjälpa dig med det.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Va kablarna insatt mot ecu? Om både kablar och sond låg i buken är de ingen fara för då går den in i safe mapp. Men om den va in kopplad fast sonden låg i buken vetifan då skulle den kunna snålat ut bränslet för att få upp piptempen.
 

j0jj3m

Medlem
17 dec 2014
10
0
1
Va kablarna insatt mot ecu? Om både kablar och sond låg i buken är de ingen fara för då går den in i safe mapp. Men om den va in kopplad fast sonden låg i buken vetifan då skulle den kunna snålat ut bränslet för att få upp piptempen.
Nä bara sonden som rallat upp antagligen, men inget hade gått sönder så inga problem att skruva tillbaka den.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag svär inte på det för minnet sviker lite. Men jag är rätt säker på att funktionen av pipsensorn inte används överhuvudtaget i Sverige, kanske uppe på kebnekaise men jag tror ingen tar sig dit. På 800 etec iallafall är jag rätt säker på att den inte är aktiv under typ 2000möh. Funktionen går att avaktivera på summit då sensorn inte existerar på mxz osv. Som sagt jag svär inte på att det är lika på 850 men eftersom det finns en sensor i slutburken också så skulle du fått felkod och motorlampan tänd pga för stor differens i temp mellan givarna om den hade vart aktiv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Jag svär inte på det för minnet sviker lite. Men jag är rätt säker på att funktionen av pipsensorn inte används överhuvudtaget i Sverige, kanske uppe på kebnekaise men jag tror ingen tar sig dit. På 800 etec iallafall är jag rätt säker på att den inte är aktiv under typ 2000möh. Funktionen går att avaktivera på summit då sensorn inte existerar på mxz osv. Som sagt jag svär inte på att det är lika på 850 men eftersom det finns en sensor i slutburken också så skulle du fått felkod och motorlampan tänd pga för stor differens i temp mellan givarna om den hade vart aktiv.
Jag har läst om något åt de hållet också samt att man kan ta bort sensorn i Buds data om man vill.