avgastemp..

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
hallå, införskaffade mig en avgastempmätare av märket koso.. Då ska man ställa in vilken temperatur som den ska lysa rött på om det går för varmt, tänkte då höra ungefär vilken temperatur som är rimligt att ställa den på?

det är en IQ 600R -2011 den ska sitta på, orginal är den också..

Tack på förhand..
/roBain
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Helt omöjligt att säga en viss temperatur, man får så olika resultat beroende på vart man sätter sensorerna. Men det är bara prova fullgas med belastning så länge som du tycker känns "bekvämt" och läs av tempen, sen kan du sätta varningstemen någon grad över det.
Sen föredrar jag att ställa så tempen visas i F, tycker det blir mer lättläst då.
 

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Helt omöjligt att säga en viss temperatur, man får så olika resultat beroende på vart man sätter sensorerna. Men det är bara prova fullgas med belastning så länge som du tycker känns "bekvämt" och läs av tempen, sen kan du sätta varningstemen någon grad över det.
Sen föredrar jag att ställa så tempen visas i F, tycker det blir mer lättläst då.

Jo jag funderar på att dra en fullgas repa och kolla stiften samt läsa utav tempen då, borde ju ge rätt bra info om vilken temperatur som man ska sätta..
Jo jag kan välja mellan F och C så jag får kolla vilket som känns bäst.. Igentligen så är det ju skit samma, för den är blå sålänge värmen är ok, sen röd om den går över gränsen jag har satt, så det syns bra när det blir varmt.

Sen är det väl ungefär 10cm från kolven man ska sätta sensorerna så man tycker ju att dom flesta borde få samma resultat då..

Så är det någon som har haft en koso tempgivare på en IQ 600R, isf vad körde ni med för "maxgräns" ?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
om skotrarna är identiska så kan borde man få liknande resultat , men inte på olika skotrar bara för att senorerna sitter på samma ställe
 

Herr.Berglund

Aktiv medlem
6 dec 2010
68
0
6
Att tänka på när det gäller placering av givaren är att ju närmre kolven man mäter ju mera färsk-gaser kommer att kyla givaren.

Jag mäter alltid vid magen av pipan på alla 2-taktare. Där får man jämna och fina mätresultat.