Avgassystem fråga

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Tjena...

En enkel fråga tappar man effekt om man tex skulle dra ett rör från pipan tex 1½meter??

Tänkte på dem här systemen som leder bort avgaserna baki pulkan?
Har för mig att jag läst nånstans att dem tappade inte effekt i alla fall?
 

Add

Medlem
26 maj 2007
8
0
1
Så länge du inte ändrar på pipan och Ljuddämparen ska det inte göra någon skillnad (Så länge röret inte är smalt som ett sugrör)
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
okey så i fall man går med samma dimention som slutet på slutburken eller pipan så är det ingen fara?
 

SX700R

Aktiv medlem
29 okt 2007
57
0
6
Husum
Jag hade en supertrack som jag gjorde ett rör till, som var grövre än utblåset. Den gick då som en kratta med röret. Kan vara att jag gjorde det av ett profilrör. Kan gå bättre med ett runt, men risken är ju stor att man får en strypning.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
BK-systemet kör med profil (4kant) så vitt jag kan minnas. Även de flesta jag hört har haft 4kants profil.
Vilket jag tycker ganska enkelt borde ses som en större strypning då avgaserna kommer studsa väldans konstigt.
(mer mottryck) jämnfört med ett runt rör.

Så borde de vara i teorin utan att gå in någerst djupt, men hur de är i praktiken vet jag inte.
Kanske hämmar pulserna med ett långt rör? Vare sig det är rundt eller 4kant
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kan ju vara så att det inte är så mycket klagomål på effektförluster då den typen som installerar dessa system inte letar effekt.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Handlar ju inte bara om effekt, skotern måste ju även ta mer bensin med ett sånt här sysstem tycker man?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Vi har sånt på 59an, funkar bra! Dock är det inte 4kants profil utan rör. Lite jobbigt när man ska backa och så täpper den igen avgasröret. Men jag har då märkt nån effektskillnad, men det är ju en arbetsmaskin så man kör ju inte som med en sportskoter.