Avgasröret bränner hål i exp.kärlet. MXZ 800 -01

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Har nyligen bytt ut expansionskärlet på brors MXZ för att det brändes hål i det förra av avgasröret. Ser att de är farligt nära varandra så jag undrar om man kan lägga emellan någonting så samma fenomen inte händer igen.

Värmeplåt från en bil eller?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har nyligen bytt ut expansionskärlet på brors MXZ för att det brändes hål i det förra av avgasröret. Ser att de är farligt nära varandra så jag undrar om man kan lägga emellan någonting så samma fenomen inte händer igen.

Värmeplåt från en bil eller?
En aluminiumplåt skulle vara lämpligt då den inte leder värme så bra. Finns säkert hos närmsta verkstad eller skyltmakare.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Aluminium leder snarare värme väldigt bra (236W*M^-1*K^-1, jämfört med mässing som har 79W), men kan användas till att avskärma. Hur är det med avgasbandage?:)
 

_crille_

Aktiv medlem
21 okt 2007
58
0
1
Brunflo
hade samma problem på farsans rave 800 sp -01 bytte till en behållare med skydd runt. borde finnas hos återförsäljare
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Hmmm...
Det var problem med Rave -01 som _crille_ skriver, men det blev åtgärdat gratis hos återförsäljaren.
Jag vet för de fixade min, det var en ganska stor operation med många nya delar som bl.a. flyttade expansionskärlet.
Det måste funnits ett lika servicemedd. hos Ski doo, eller?
 

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
de finns på senare årsmodeller på zx-chassit en plåt avskärmning. Eller så tar di en bit av en värmefilt å ståltråd runt locket.
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
på min mxz så klippte jag till en liten plåtbit som täcker hela sidan på expansionskärlet mot avgasröret och la fast med buntband, funkar väll helt okej än så länge
 
Last edited: