Avgasbandage ?

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
att tänka på är väl att om trimföretaget tex SLP hade velat ha bandage på varför har dom inte det från början?man ändrar karaktären på ett redan utprövat motstånd och om manhar varmare pipa går inte avgaserna ur pipan fortare då?vad händer då med förgasar bestyckningen?
 

majkel

Välkänd medlem
15 feb 2007
256
0
16
ånge
i det här fallet handlar det delvis om att skydda huven från värme på grund av pipan har så stor volym.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Enligt mig har man bandage för att minska värmen under huv .Kan tänkas att man kan få ut 0,3hk med bestyckning ?? (Svårt att mäta ) Och man kan få motsvarighet till lite kortad pipa så vid lite portat kan det säkert vara en bra fuskmetod att simulera klotare pipa somm dra lite bättre högre upp.. (har inte testat ut)

Om Bandage vore värt att vräka på direkt vid ny tillverkning eller på något satt bättre pipfunktion skulle man se detta i roadracing omedeklbart ,,finns inte på 125cc eller 250,,och fanns inte heller på 500 vm maskinerna...Det säger en hel del...........

Men jag ska lida mina för att slippa visa pillsnersvetsar och rost + kyligare under huv ,,,får jag dessutom kortare pipa effekten är jag bara glad :)
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
har någon nån erfarenhet i att dela på ett avgasbandage? har nämligen ett som är 56mm brett
Om du tycker att det blir lite klumpigt och stelt så doppa bandaget i varmt vatten innan du lindar, blir som en blöt trasa som suger fast och går att forma :)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
nu är ja riktigt sent ute..men jag har snackat med en kille som berättat allt han vet om just detta.han har tävlat i 15år i bland annat skoterdragrace med just trimpipor..

:du höjer ej effekten avsevärt med lindade pipor.
det funkar såhär, har du dina dubbla rör.. dom är ca 200grader varma. deras topptemperatur ska komma kring 360grader celsius (kommer ej ihåg hur mkt de skulle va men jag höftar).. då när du kör sakta utan lindning och pressar inte så mkt.då ligger dom kring 200grader..sen ger du järnet.. då ska motorn börja bygga upp värme.och alla vet att ur värme utvinner man effekt. alltså motorn ska upp 160grader till.och eftersom att de kommer både kalluft på piporna och ev. snö så kyls dom ner samtidigt som dom ska bygga värme..alltså effekten kommer senare

där emot om du lindar piporna..så har du nyss haft en fullgasrepa. pipan ligger på 360grader, du släpper trotteln och motorn slutar jobba, i och med detta i ett vanligt fall så hade pipan börja svalna..de gör den inte nu eftersom att du isolerar in värmen i pipan och när du då ger fullt igen så behöver inte motorn bygga upp lika mkt värme i pipan då den redan är varm..då får du ut effekten i princip direkt.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Om du tycker att det blir lite klumpigt och stelt så doppa bandaget i varmt vatten innan du lindar, blir som en blöt trasa som suger fast och går att forma :)
tack för svar men har vid det här laget hunnit linda 2 uppsättningar med trippel-pipor och använt 2 olika bredder ;)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inte riktigt så....

Om Avgas Bandage vore värt att vräka på direkt vid ny tillverkning eller på något satt bättre pipfunktion skulle man se detta i roadracing omedeklbart...
finns inte på 125cc eller 250 och fanns inte heller på 500 vm maskinerna...
Det säger en hel del...........
Detta håller jag absolut inte med om !!
Detta då jag följt 2-Taktarnas ( RoadRacing VM "TT" ) äventyr sedan 1983-->
När man har vandrat omkring i diverse depåer ute på banorna i europa och fabriks teamen och privat teamen har klätt av sina exotiska hojar alla kolfiber kåpor osv osv
så vad har man hittat där under.....
Jooooo, lindade pipor i alla upptänkliga varianter !!

Mao. duger det åt multi miljoners fabriks RoadRacing hojjar med effekter på runt ca 400 Hk /1000cc !!! :eek: , så duger det säkert åt snöskotrar för att dels uppnå en given piptemp snabbare samt att även bibehålla piptempen.





.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.500
400
83
Malå/Adak
får inte skiten att fästa, hur har ni gjort ? pipan är ju blanklackerad, man kanske ska rugga ner den me slippapper...nåt tips !
Jag ruggade upp ytan lite på SLP-röret med sandpapper. Blötte även bandaget innan och det måste jag nog säga att man är tvungen för att få nån fason på det.

att tänka på är väl att om trimföretaget tex SLP hade velat ha bandage på varför har dom inte det från början?man ändrar karaktären på ett redan utprövat motstånd och om manhar varmare pipa går inte avgaserna ur pipan fortare då?vad händer då med förgasar bestyckningen?
Pengar, det är nog hela anledningen. Att isolera pipan kostar nog lika mycket som att tillverka eländet, om inte mer. Så då fuskar dom och aluminiumdoppar istället och låtsas som det skulle ge nånting.......

Hursomhelst så som jag skrivit tidigare så märktes det en markant skillnad när jag isolerade SLP-röret på Dragon 700 -08:an jag hade, den blev helt klart mera åka med. (förmodligen så gav det inget efter man hållit stumt i 30 sekunder då även den oisolerade pipan skulle hunnit bli varm, men direkt från början märktes en jäkla skillnad). CFI 700an är en motor som trivs med glödhet pipa, så skillnaden kan säkert vara mindre på andra motorer.
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
:DEffekt hit och dit, uppenbarligen så är det jävligt oklart hurvida det är bra eller inte. Jag kommer att linda min gamla 721cc pipa från -00 då den är jävligt ful och rostig nu, så länge jag inte tappar effekt är det väl bara att köra på:afraid::D
Sedan skall jag försöka bänka den i Luleå och se var effektpiken ligger, har inget att jämföra med, men då vet jag var piken ligger i allafall.
Mvh
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Har också träffat några under tiden man åkte 125 2-t som åkte roadracing men bara här hemma i sverige vad jag vet men dom lindade piporna på cyklarna, efter bana och temperatur .. så kunde man få ett lite annorlunda register på cykeln. Har förmig att man även laborerade med hur tidigt på kröken/pipan man lindade också... Allra första biten ut, motsvarande greröret på skotern var oftast lindat också.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Utstrålar en lindad pipa mindre värme (med markant skillnad) ?

Har lite besluts ångest om jag ska linda nu när jag skaffat front mount turbo.


EDIT: *****r va billigt de va där =) Beställde 50meter. Så nu har man väl avgasbandage för hela livet!
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
60 meter gick det åt på mina Slp twins, 1" breda.
1600 spänn hos Motor Nord, det sved litegrand.:(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.700
830
113
Kramfors
Utstrålar en lindad pipa mindre värme (med markant skillnad) ?

Har lite besluts ångest om jag ska linda nu när jag skaffat front mount turbo.


EDIT: *****r va billigt de va där =) Beställde 50meter. Så nu har man väl avgasbandage för hela livet!

Du kan med fördel linda in hela turbon och grenröret till turbon,,ju varmare ju snabbare uppladdning, Och du kan med fördel linda allt som du tror kan ge värme som kan söka sig till intercolern,, Blir typ hela avgaset he he

Och ja det blir markant kallare under hela huven,,,rekomenderas varmt,eller kallt menar jag :D