Avbruten tändningsnyckel

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Hello på er!

Visst är det underbart, äntligen en massa snö och temperaturen hittat tillbaka till normalt (har haft -30-35 i en vecka) så man äntligen kan ut och åka som man vill.

Dessvärre har jag åkt på ett litet debacle, jag lät grabben min få starta skotern och innan jag hann förklara ordentligt så hade han vridit av startnyckeln, min enda startnyckel.
Den sitter kvar i låset och kan med hjälp av en tång vridas om, men det är bara en tidsfråga innan det lilla godset som sticker upp är bortnött så att det inte går att vrida.

Tre frågor, går det bra att byta dessa lås själv, är det svårt och kan man ta vilket tändningslås som helst?

Finns det någon möjlighet att koppla förbi tändningslåset,som en lösning till tändningslås är utbytt, så man slipper fiddla med en tång (ser suspekt ut vid macken).

Finns det ev. möjlighet att få tag på en ny nyckel, att det typ är universal, samma till alla.

Tack på förhand.

Önskar er alla ett Gott Nytt År.

//Peter
 

psycho

Välkänd medlem
22 jul 2008
380
1
18
umeå
Om det är 580:in du menar så finns det en universal nyckel, det ska också bara vara att dra ut kontakten till täningslåset så ska den gå i gång.
(nyckel kostar 30kr)
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Dra ur kablarna till tändningslåset och sätt ihop dem med varann så länge. Fram till -97 hade de slutet tändsystem. Har man en skoter efter -97 är det bara att dra ur kablarna och köra.
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Hello på er!

Visst är det underbart, äntligen en massa snö och temperaturen hittat tillbaka till normalt (har haft -30-35 i en vecka) så man äntligen kan ut och åka som man vill.

Dessvärre har jag åkt på ett litet debacle, jag lät grabben min få starta skotern och innan jag hann förklara ordentligt så hade han vridit av startnyckeln, min enda startnyckel.
Den sitter kvar i låset och kan med hjälp av en tång vridas om, men det är bara en tidsfråga innan det lilla godset som sticker upp är bortnött så att det inte går att vrida.

Tre frågor, går det bra att byta dessa lås själv, är det svårt och kan man ta vilket tändningslås som helst?

Finns det någon möjlighet att koppla förbi tändningslåset,som en lösning till tändningslås är utbytt, så man slipper fiddla med en tång (ser suspekt ut vid macken).

Finns det ev. möjlighet att få tag på en ny nyckel, att det typ är universal, samma till alla.

Tack på förhand.

Önskar er alla ett Gott Nytt År.

//Peter

ta bara en vipp ström brytare å sätt dära billigt å enkelt. är ju bara två kablar där så det är ju lätt som en plätt
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ta bara en vipp ström brytare å sätt dära billigt å enkelt. är ju bara två kablar där så det är ju lätt som en plätt
Inbillar mig att trådskaparen inte vill åka omkring med en vippströmbrytare (ett ord, inte tre) utan vill ha ett fungerande lås.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Arctic hade dessutom "universalnyckel" i väldigt många år. Låna någon bekants nyckel och ta ur den avbrutna delen av låset nu medan du fortfarande kan.
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Tack för länkarna. Skall beställa nycklar flera stycken :)
Vipströmbrytare kan fungera så länge, jag har några liggandes i Jeepen som kan användas, men som sagt ny nyckel är ju bäst.

Tack så mycket.

Peter
 

Peter20ghz

Annonsmoderator
Moderator
26 sept 2009
52
0
1
Överhogdal
www.lindbergers.com
Det blev en beställning till Stenmarks maskin, 2 nycklar 60:-, där har jag handlat allt till skotern tidigare, mycket bra webshop med otroligt serviceminded personal.

Tack alla ni för hjälpen.
Mvh.
Peter