ATV

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
jag kan inte mycket om ATVs men jag fick jobb nu i veckan så har tänkt försöka spara till en väg reggad ATV till sommaren att leka med men har några frågor då jag inte ett mycket eller ens något om 4hjulingar :)

Räcker det med ett vanligt bil körkort för att få köra en vägreggad ATV?

Hinner nog inte spara så mycket pengar men har råd med en för mellan 20-30 000 kr, finns det några ATVs som är värda det priset, hellst mer sportiga då inga feta klumpar? ;)

Fyller 20 till sommaren så jag vill inte ha en barn ATV utan vill hellst ha en som går ganska snabbt/rappt så undrar vilken kubik jag ska satsa på och om det ens finsn sånna för priset ovan

Vad är fösäkring osv på en sådan maskin och hur är driftsäkerheten?

kommer säkert på mer att fråga senare men detta räcker för nu
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
bra, ser att de flesta ATVs ligger på kring 50hk, typ som i lynxen min, är dom ungefär lika rappa då eller hur är dom? vet ingen som har en så kan inte test köra :(
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
bra, ser att de flesta ATVs ligger på kring 50hk, typ som i lynxen min, är dom ungefär lika rappa då eller hur är dom? vet ingen som har en så kan inte test köra :(

Jag har en sportman 500 efi -07, den gör ca 100 blås och är väl hyffsat rap..

Dock är inte min vägreggad, dom vägreggade är ju strypta..
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
En vägreggad Dinli 450 hittar du säkert för de pengarna.
De har en Polaris motor.
Den jag hade funkade bra, men det var 06 och den var ny.
Vet ej hur beggade håller ihop.
En gatreggad 4 hjuling får ej ha mer än 20hk.
Men att ta bort strypningen på de flesta tar ca 5min el mindre.
Min helförsäkring gick på 1800:- helår.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
En vägreggad Dinli 450 hittar du säkert för de pengarna.
De har en Polaris motor.
Den jag hade funkade bra, men det var 06 och den var ny.
Vet ej hur beggade håller ihop.
En gatreggad 4 hjuling får ej ha mer än 20hk.
Men att ta bort strypningen på de flesta tar ca 5min el mindre.
Min helförsäkring gick på 1800:- helår.
vad är det för strypning? jag gissar att tar man bort den och polisen stannar en lär dom väll inte kolla strypningen.

ja det ligger massa dinli's på blocket för det priset
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Är 300 kubik tillräckligt eller måste man gå över 30 000 sträcket och köpa mer för att det ska gå bättre? jag menar dom upplevs inte som slöa eller?
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
såg att det fanns några Dinli 450 på blocket för priset jag tänkt mig så jag checkade lite på youtube och dom värkar ju gå ganska bra ändå men vad är det för kvalite på dom? har råd att köpa en möjligtvis men inte att reparera hur mycket som hellst :)
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Motorn är igentligen en Polaris predator 500 som är nedfodrad.
Så motorerna brukar det inte vara några problem med.
Och de går hårdare än tex: Ltz400, Predator 500.
Strypningen sitter utanpå gashandtaget (en m5 skruv o låsmutter) och insatsen till slutburken.
Men brukar gå upp ett steg på munstycket och sätta på ett unifilter.


Chassit är lite tyngre än de japanska maskinerna.
Och snik oljedämpare på års 05-06.
Kolla lager i bakaxeln och bussningarna i framvagnen.
Det är vad jag kommer på nu.
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
ok låter väll ändå ganska bra, och stryptningen får hellst vara enkel att ta bort då det inte direkt existerar många poliser här uppe i västerbottens inland men tvivlar på att dom kollar efter den.

skulle vara grymt roligt att få ha en ATV då de inte finsn många vägreggade alls, lite status så får se om man har råd i sommar, får ju tillbaks nästan 10 000 på skatten så är ju en halv atv där

skriv gärna mer ifall ni vill, siktar mest in på en dinli 450 nu då den värkar väldigt bra och det finns på blocket