Att tänka på inför ett skoterköp?

Pherra

Medlem
22 jan 2006
32
1
1
Ja har sökt om beggatguide liknande som finns till bilar men inte hittat nåt.
Vad ska man tänka på inför ett skoterköp (beggat)?
Skriv lite tips ni som kan och har erfarenhet, ska köpa min första seriösa skoter i vinter men känner få som kan skotrar (dom jag känner bor för långt bort) vill ju gärna inte köpa grisen i säcken som ni förstår.

Tack på förhand!
 

skoternörden

Välkänd medlem
9 okt 2006
260
0
16
Haparanda
Kolla variatorerna; snurra/rycka/trycka. Miltalet på hur långt skotern körts. Kolla också kompet i cylindrarna. Samt kolla igenom boggin, boggielager/hjul, insugsgummina, och om det är möjligt testa köra och se hur den verkar gå. Sen förgasarbestyckningen kan du också fråga om ifall den vart uppe i fjällen eller blivit ombestyckad och ifall det är bytt något/några lager i motorn+kolvar,kolvringar etc och fråga varför dom bytte. Mattan är ju också bra att kolla på eftersom dom inte är så billiga. Sen om dom bytt olja i kedjehus/motor. Det kollar jag efter när jag köper skoter:). Sen saker som handtag/tum värmare, back och sånt.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Köpte "ny" förra året och trodde jag hade kollat igenom hela men missade några saker i boggien. Kolla efter sprickor i skenor, dämparfästen är hela och inte glappar. Att kolla på miltal tycker jag är ganska meningslöst dels för att många fuskar med miltalen och en skoter som har gått 1200mil kan vara fräshare än en skoter som har gått 500mil. Fråga om vad som är bytt som skoternörden sa och fråga om kvitton på sakerna han/hon säger har bytt. Exempel en liten sak som att han som sålde skotern till mig sa att alla boggielagerna var utbytta fast när jag plockade lös boggien så var 4 lager skurna och resten skit förutom dom några som sitter utåt... jag bytte alla 13st lager och det blev en liten slant. Sånt är inte så roligt när man har nyköpt en skoter.

Lycka till :)
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
lånar den här tråden lite.. har nu hittat en re 600 -07 och den har gått under 150 mil ca 40 timmar.. vad kan jag tänka på inför detta´eventuella köpet.?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
typ att om du köper den kommer du gå omkring och simulera skoterljud tills snön kommer.

det är ju en i princip ny skoter så det är ju bara att gå efter skicket..
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
lita inte på nåt som inte är konkret , ta tex boggielager exemplet ovan.

Kan funka att spela maximalt okunnig i början , så får du se om säljarn snackar in sig i ett hörn.