Att Köpa Sin Första Bil.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
JAAG: Jag vet att malåbor har lite problem med arvidsjaurare. Jag dömer dig inte, arjeplogare har också problem med arvidsjaurare men överdriver du inte nu.

Mercedes e-klass har alltid hållit en hög standard när det gäller kvalitet, komfort och standard. Problemet är som sagt ägarna.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
visst finns det många idioter som förstört dom, klapp i backen och tonat runt om eller så en bård över hela framrutan så dom får titta längst ner på rutan för att se ut.

men det skiter jag i, jag har en fin 124 som även i fortsättningen ska vara fin, ej sänkt eller liknande, dock tonad bak så man inte ser att det sitter ett baksäte i den. så jag kommer fortsätta köra 124 även fast man för höra massa skitsnack då och då
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
DC skor, byxorna vid knäna, lössnus i hela käften, fox kepa, Råneå logga i bakrutan och polttoöljy i tanken.
Någon som känner igen sig? :)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
DC skor, byxorna vid knäna, lössnus i hela käften, fox kepa, Råneå logga i bakrutan och polttoöljy i tanken.
Någon som känner igen sig? :)
du beskrev just alla "kompisar" som kör merca just nu:D hahaha
nä tacka vetja volvo 740 ägare, vi håller ju iallfall lite klass;)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
DC skor, byxorna vid knäna, lössnus i hela käften, fox kepa, Råneå logga i bakrutan och polttoöljy i tanken.
Någon som känner igen sig? :)
beskriver mest såna som kör lynx rs och polaris ig och liknande maskiner som hoppar runt på ett litet hygge och tror dom är tuffa. 740 ägare är ju ännu större slosare än dom som kör sunkiga mercor
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Då jag körde merca åkte stolarna ut till förmån för nya från 740 GLT .
Mercastolar är ju högst i mitten tills de blir nedsuttna , då viker de
sig som en fåtölj från hitlertiden !!!
Nu kör jag bmw, tar länge innan man hittar en skön inställning i stolen. Tusen olika knappar!
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Och vad har en RMK-ägare för bil ?

Trabant , Saab 92 eller någon annan 2-taktare eftersom ni verkar
tycka att 4-takt är själve :evil: ???
självklart diesel merca. volvo stolarna är inte sköna, vi pappa har haft en xc70 och stolarna i den är inte särskilt sköna att sitta länge i, då är w124:an bättre. dock är stolarna i dom lite nyare v70n bättre, men inte helt bra. sen finns inget benutrymme i baksätet om du kör bak stolarna, inte ens jag som är liten (175 och knappt 60 kg) ryms ordentligt när stolarna är körda längst bak
 

Zemren

Aktiv medlem
6 apr 2012
76
0
6
Luleå
självklart diesel merca. volvo stolarna är inte sköna, vi pappa har haft en xc70 och stolarna i den är inte särskilt sköna att sitta länge i, då är w124:an bättre. dock är stolarna i dom lite nyare v70n bättre, men inte helt bra. sen finns inget benutrymme i baksätet om du kör bak stolarna, inte ens jag som är liten (175 och knappt 60 kg) ryms ordentligt när stolarna är körda längst bak

Du kan ju inte på fullaste allvar mena att merca stolarna e bra?! Dom är ju fortfarande värdelösa!


///Zemrén


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
själv tycker jag att stolarna i V70 och xc70 är galet sköna, riktiga gubbfotöljer.
därimot tycker jag stolarna i de nyare ford mondeosarna är bättre, de kramar åt riktigt runt sidan så man sitter kvar i dom när man svänger, det gör man knappast i en gammal sölmerca eller i min volvo heller för den delen;)
 

Robin.

Välkänd medlem
4 dec 2013
160
0
16
På tal om sköna säten, opel rekord från 84, där snackar vi säten!
Galet sköna, enda som är bra med bilen iprincip förutom att den är skattebefriad och drar lite diesel :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag byter bil lite då och då. Har väl mest kört tyskt i form av BMW och Audi eller asiatiskt. Är inne på min 23:e bil nu och det är en.....tadaaaa FORD Mondeo 2,2 tdci från 2005. Det är den ena bruksbilen och jag har haft den i 4,5 år nu och kört 20000 mil själv och totalt har den gått 33000 mil.

Jag har som ALLA andra haft en massa fördomar om Ford men jag måste säga att det har varit den bil jag ägt som har krånglat minst. Jag kör mellan 4-5000 mil/år så jag mer eller mindre förbrukar bilar känns det som. Dessutom bor jag efter en grusväg (blev vald till sveriges sämsta väg av expressen i våras....) så den tar död på det mesta tyvärr.

Det som har gått sönder på Forden är hjulupphängningsdetalljer så i somras bytte jag allt i hjulupphängningen. Delarna är billiga till dem i england (ca 1/3 av svenska priset). I och med att alla har fördomar om dem så får man dem billigt också :) Min drar ca 0,55 l/mil men då är det 90% landsvägskörning. Kör du mycket så köp en billig dieselbil (2wd) och kosta på riktiga vinterdäck. Då klarar du dig lät 90% av tiden. Vad än du köper kosta på bra vinterdäck för det är stora skillnader där och om inte för din egen skull så för alla andras skull och byt däck i tid. Det är mindre kinkigt med sommardäcken anser jag.

Jag hade en Cheva pickis en gång...aldrig mer. Eller kanske, i så fall som jaktbil för det enda den dög till var att åka skigsbilvägar. Men man blir ruinerad pga bränsleförbrukningen. Jag hade en 6,5 l V8 diesel och min sambo lyckades få ner den till 1,3 l/mil annars låg den mellan 1,5-2 liter konstant. Komfort fanns inte en tillstymmelse till jämfört med vilken stor kombibil som helst. Vägegenskaperna var usla på alla plan så det enda vettig jag kunde göra med den var att sälja skiten. Tjänade dock 40000:- på den så det var ju positivt... (köptes som renoveringsobjekt).

Skulle jag ha pickis igen skulle det nog bli japanskt eller tyskt. Tyskarna är ju mest praktiska men kanske inte så snygga. Japsarna verkar ju faktiskt ha tänkt innan de började bygga, jämfört med jänkarna som verkar ha tagit en klump metall och frast ut en bil...typ.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Nu har detta överhuvudtaget inte med ämnet att göra men det verkar ju vara tämligen fritt fram i denna tråden ändå verkar det ju som.

När det gäller pickisar. Har en -10 Dodge Ram 1500 med lilla Flexifuel V8an på 4,7L. Efter -09 är faktiskt dessa utrustade med spiralfjädrar bak och går riktigt mjukt och skönt efter vägen, långt mycket bättre både komfort och väghållning än vadsomhelst med stjärna fram till i tämligen modern tid. Ekonomsikt så är denna bilen inte heller den katastrof man skulle kunna tänka sej. Kör man som folk, någorlunda efter skyltarna, och jag använder i regel farthållaren så ligger den på ca 1,2-1,5L/Milen på bensin och 1,3-1,8L/milen på E85.
Själv förstår jag överhuvudtaget inte alls varför "Kingcab-storleken" på pickis överhuvudtaget finns. Dom har inget flak och skitliten hytt och kostar i princip exakt lika mycket i drift som en Jänkarpickis med baksäte för vuxna och 2,5m flak!
En Transporter kan jag förstå att folk skaffar men dom är fasansfullt dyra och går då minsann inte särskilt billigt. Polaren har en -13 Transporter 180hk 4motion och han ligger på närmare 1,5l/milen i snitt på den............
Hade faktiskt tänkt köpa en transporter när jag köpte dodgen men fick en -10 RAM som gått 3000 mil för vad en -06 transporter som gått 15000 mil kostade då. Jag förstår att en Jänkare inte är för alla men jag skulle inte för allt i livet byta bort den mot en Navarra/L200/WVTourVafandennuheter
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
skulle en japansk pickis vara bra? tycker du chevan har dålig komfort så har en japps pickis 20 gånger sämre komfort. istället för och tagit järn och fräst ur bilen så har dom tagit och fräst ur den av hårdplast, som skallrar och inte går dom bra efter vägen stötiga och högljuda
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag sa inte att de var bra, jag sa att japanerna i allafall hade tänkt innan de böjade bygga. Det är liiite optimerat på några fåtal punkter jämfört på ingen punkt. Problemet var väl kanske att jag hade betydligt högre förväntningar på framförallt komforten på en cheva (man brukar kunna åka komfortabelt i en jänkare men inte i den pickisen i allafall). På en japps så har jag inga förväntningar... Ska man däremot ta ut en massa effekt ur en bil då kan man gå på jänkebilar för där finns det stora förbättringspotentialer. Den jag hade kunde man med lite pengar och relativt enkla medel öka på 60-70 hk och få bättre ekonomi. Varför inte göra det från början. Jag kom just på att den var halvkomfortabel en gång när jag hade lastat på min Polaris Sportsman 700 på flaket så bevisligen så ska de lastas ner lite... men det var ju ingen jättevikt man fick ha på ändå. Min hade dock vändskiva så den fick dra 4000 kg...det blir en stooor släpvagn med många skotrar det... :)

De fyller säkert sin funktion hos många men inte hos mig. Skulle jag ha en jänke pickis igen så hamnar i allafall cheva som sista alternativ.

Toyota Tundra ser ju maffig ut iofs...men dyyyyr.
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
självklart diesel merca. volvo stolarna är inte sköna, vi pappa har haft en xc70 och stolarna i den är inte särskilt sköna att sitta länge i, då är w124:an bättre. dock är stolarna i dom lite nyare v70n bättre, men inte helt bra. sen finns inget benutrymme i baksätet om du kör bak stolarna, inte ens jag som är liten (175 och knappt 60 kg) ryms ordentligt när stolarna är körda längst bak
Är du så liten och lätt kanske mercastolar fungerar men för mig som är
knappt 1,90 och 120 kilo tung så är det som att sitta på en trasig
fjäderfåtölj från 50-talet .

Med S80:n kan man köra från Rundvik till frugans syster i Rosvik i ett svep
och kliva ur bilen utan att vara ledbruten , med mercan var 7 mil till jobbet
gränsen för vad som var uthärdligt....
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Är du så liten och lätt kanske mercastolar fungerar men för mig som är
knappt 1,90 och 120 kilo tung så är det som att sitta på en trasig
fjäderfåtölj från 50-talet .

Med S80:n kan man köra från Rundvik till frugans syster i Rosvik i ett svep
och kliva ur bilen utan att vara ledbruten , med mercan var 7 mil till jobbet
gränsen för vad som var uthärdligt....
kan hända. men då har jag både en pappa som säger som du, och en morbror som tycker som mig. och dom är ungefär lika stora som dig. så egentligen är det fel att säga vilka märken som har bra stolar, är från person till person hur stolarna ska vara.

men jag gillar mb stolarna
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Ford är faktiskt sjukt billig att serva, brorsans st 170 fick nyss stor service med kamrem, vattenpump ny stötdämpare en spjällhus sensor för 7500, sensorn var den dyraste av delarna....

därimot är vi inne på andra dieselvärmaren på våran 08 ans mondeo, vanligt fel??