Assault eller pro?

frunilsson

Välkänd medlem
5 feb 2010
116
0
6
Tjenare!
Ska byta upp mig till nästa vinter och funderar på antingen Pro Rmk eller Assault Rmk. Vet att skillnaden är mattan,spårvidden och dämperiet.

En pro går väl lika bra som en assault gör på led o lössnö och tvärt om?

Så vad tycker ni?

/T
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Har provkört båda. Kanske 5 minuter var =)
Känslan är i princip likadan, Pron är något lättare att lägga omkull men inte så att man tänker på det. När man körde in bland lite träd och körde långsamt så var Pron något lättare att hantera, men är ganska liten skillnad.
Det kändes som att Assaulten hade lite bättre bett i mattan..
Men spelar nog mindre roll vilken av dom två man tar, låt pengarna styra.. =)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Beror helt och hållet på vad ni prioriterar för åkning. Åker ni 1-2 meter bottenlöst puder ska ni välja PRO'n och gillar ni varierad åkning med betoning på friåkning ska ni välja Assaulten. Jag kör själv en RMK Assault -12 och är skapligt nöjd med skotern men känner att en PRO hade passat mig bättre så det blir en PRO RMK -13 för min del.

Jag och en kompis var uppe och åkte i Stora Blåsjön nu i slutet på februari och den resan tyckte jag visade vart min Assault stod. I det bottenlösa pudret åt den liksom ner sig och gick konstant och överdrivet på rullen. Detta spelar inte så stor roll när man åker i ganska öppen terräng med relativt hög fart men så fort man ska börja trixa mellan träd i låg hastighet och lite lutning så äter den ner sig direkt.

Så jag tycker inte att ni ska låta pengarna styra utan köp den skoter som passar er åkning bäst.

Jag stod och valde mellan dessa i fjol och efter tips från andra så blev det en Assault. Jag är som sagt nöjd med den men en PRO hade passat mig mycket bättre. Det ska även sägas att vi haft en skitvinter här så jag hade nog varit nästan missnöjd med mitt val om det varit samma mängd puder som ifjol.

Så sammanfattningsvis kan man säga att PRO'n flyter bättre i pudret men Assaulten är nog snäppet vassare på leden med sina dämpare. Det är inte så att Assaulten är dålig i lössnön men PRO'n klarar garanterat det bättre.

Tummen och huvudet styr ganska mycket också. ;)

OBS!!! Detta är vad jag tycker och tror OBS!!!
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
super nöjd med min assault. Vi är ett gäng, 3 stycken kör assault och 1 kör pro:n. Tycker det inte finns så stora skillnader, vi kör precis på samma ställen och alla klarar branter,raviner etc perfekt.
Tycker mattorna inte gör så stor skillnad, alla skottar på fruktansvärt bra..
Åkt assaulten nu i 90mil och provade pro:n ett tag.. å jävlar vad lätt det var att kasta ner den, pga skidbredden. Blev lite förvånad hur lätt det gick.
Detta känner man nog inte av om man första gången provkör dessa 2 maskiner, utan snarare efter ett par xx mil på mätaren.
Ska dock tillägga att Assaulten inte på något sätt är tung att bryta ner.
Personligen så är det hugget som stugget för mig, hade lika gärna kunnat styra en Pro som Assault.


OBS!!! Detta är vad jag tycker och tror OBS!!!
 

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
super nöjd med min assault. Vi är ett gäng, 3 stycken kör assault och 1 kör pro:n. Tycker det inte finns så stora skillnader, vi kör precis på samma ställen och alla klarar branter,raviner etc perfekt.
Tycker mattorna inte gör så stor skillnad, alla skottar på fruktansvärt bra..
Åkt assaulten nu i 90mil och provade pro:n ett tag.. å jävlar vad lätt det var att kasta ner den, pga skidbredden. Blev lite förvånad hur lätt det gick.
Detta känner man nog inte av om man första gången provkör dessa 2 maskiner, utan snarare efter ett par xx mil på mätaren.
Ska dock tillägga att Assaulten inte på något sätt är tung att bryta ner.
Personligen så är det hugget som stugget för mig, hade lika gärna kunnat styra en Pro som Assault.


OBS!!! Detta är vad jag tycker och tror OBS!!!

Vad äre för bredd på rmk assulten? Det går inte att ställa om den ? För va ev sugen på att kolla upp med åf om man kan byta in SWB assulten mot en rmk assault - 12! Men blev lite osäker nu om dom e lite bred i framvagn?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Åker en -12 Assault Rmk med Pro 5.1 mattan och smalaste spårvidden, har dessutom främre svingarmen i Pro rmk läget dvs övre hålet.

På detta sätt har jag det bästa från Assaulten och det bästa från Pro Rmk!

Mycket nöjd och det är i princip ingen skillnad mellan Pron och min Assault vid puder och klätterkörning.
Assaulten kan i vissa lägen upplevas aningens aning (läs i princip inget alls) bredare men det vette fan om det påverkar körningen.

Dämparna är dock betydligt bättre på Assaulten och fungerar bättre på led och fjäll, hopp och dropp!

Lite dyrare men byt in org mattan och ta ut allt på snowchecken.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Varför köpte du inte en Pro och bytte dämpare istället? Då hade du ju fått en ännu bättre skoter.

Jag försöker inte vara dryg eller nått, bara nyfiken.
Det hade blivit Dyrare! Jag vill ha Competition mattan på våren för då är 5.1 mattan riktigt dålig!
Dessutom föredrar jag bredare spårvidd på våren dvs 108 cm.

Svårt att se hur en Pro med andra dämpare skulle vara bättre totalt sett dvs även för led/fjäll säsongen.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Mig med fast med annan matta. Inge nöjd Me mattan som jag har på -09Assaulten.
nej ass mattan är ingen höjdare i lössnön är stor skillnad mot pron i snön även om man flyttar assultens sving till övrehålet.
Sen så skilljer det ju rätt mycket mellan din å nya chassit å men det går det ju att råda bot på.
Nej köp en med nya chassit ö börja gasa :) så slipper jag passera dej i backarna hela tiden.

ps: åtelkameran är riggad
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
nej ass mattan är ingen höjdare i lössnön är stor skillnad mot pron i snön även om man flyttar assultens sving till övrehålet.
Sen så skilljer det ju rätt mycket mellan din å nya chassit å men det går det ju att råda bot på.
Nej köp en med nya chassit ö börja gasa :) så slipper jag passera dej i backarna hela tiden.

ps: åtelkameran är riggad
Ja ja måste göra de. Syntes ju väl vilken skillnade de var sist vi åkte.

Ps: den är över tejpad:p