Assault -09 Check engine lampan blinkar 5ggr...

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
Hej.
Köpte en assault och Check engine lampan blinkar 5ggr. Har hört att de ska betyda att avgastempen är felande.

Dvs att troliga fel kan vara precis vad fan som helst..
till saken hör även att skotern är helt nyrenoverad i motor i princip hela motorn är bytt på garantin så de borde inte vara en cylinderfotspackning eller liknande.

Lämnade in maskinen på lokala polaris ÅF och dom testade byta tempgivaren men körde inte skotern eller nollställde felet i datorn men felet bestod

sen testade dom att endast nollställa med datorn (dvs med den gamla tempgivaren) och felet försvann... tills jag åkt hem mina 6 mil igen och kört 15 min med skotern då började lamp jäveln blinka igen.

Enligt min Polaris ÅF så ska skotern auotomatiskt släcka lampan när den nya tempgivaren är på plats så enligt dom kan de inte vara de som är fel..

Är de nån som haft ett liknande problem eller rent av vet vad jag ska göra?


Mvh
/Robbin
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Hade precis samma fel på min och nu står den hos ÅF med skuren motor.

Nej men min lampa började lysa efter ca 15-20 mil och jag har åkt ca 50 mil med den lysandes för det var inget problem enligt ÅF då det hade att göra med mappningen. Nå mer än så vet jag inte.
Men min lampa blinkade inte jämt heller, bara vid seg och långsam körning. Vid full mutter så slocknade den, så antar att den gick bättre på höga varv.
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Dom hade bara öppnat toppen sist jag pratade med dom, men får väl reda på orsaken sen när jag hämtar den! Voltregulatorn hade strulat också, det kunde dom se på datorn.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
sluta snacka massa skit... blinkar check engine fem ggr i rad i intervaller så är det avgastempgivaren som farit. kolla så inte kontakten sitter löst..
 

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
hur kan du vara så säker på de?
de kan lika gärna vara en mjukvaruproblem med mappningen en cylinderfotspackning som läker eller varför inte en kabel som de skavts hål på och jordar..
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Lämnade in maskinen på lokala polaris ÅF och dom testade byta tempgivaren men körde inte skotern eller nollställde felet i datorn men felet bestod

sen testade dom att endast nollställa med datorn (dvs med den gamla tempgivaren) och felet försvann... tills jag åkt hem mina 6 mil igen och kört 15 min med skotern då började lamp jäveln blinka igen.

Enligt min Polaris ÅF så ska skotern auotomatiskt släcka lampan när den nya tempgivaren är på plats så enligt dom kan de inte vara de som är fel..

Är de nån som haft ett liknande problem eller rent av vet vad jag ska göra?


Mvh
/Robbin
Så, thewayout..tror du fortfarande på att det är givaren?

Kanske borde ta och läsa innan du säger att vi snackar skit..

Min blinkade dessutom inte hela tiden utan endast vid långsam körning och slocknade Direkt när man kunde ge full mutter!
 

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
ska även nämna att de sitter nån pipa på min som ska göra mellan registret bättre..
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
ok keep kontact!
Nu har jag hämtat skotern! Dom trodde det var voltregulatorn som hade ställt till alltihop, var 1 cylinder som hade skurit och den andra var på väg..hade tur att inte veven inte gick åt skogen oxå! Dom kunde inte säga exakt vad som hade hänt, men det hade nog blivit spänningsfall och då påverkades väl alltihop.
Även avgastempgivaren var trasig..
 

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
ok låter skoj!

jag vet att regultaorn har gått på min maskin 2 ggr oxå..