Artic cat sx 600 2009 frågor

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Tjena har några små frågor om Artic cat sx 600 från -09 är nämligen i jakt på en mer lek orienterad skoter och hittade en sån på blocket för 36000kr vilket kändes lite billigt för en 09:a?:eek:hwell:

Är det något speciellt man bör kolla om man far och tittar på den?
Finns det några kända ''barnsjukdomar''? Har nämligen inte hört så mycket positivt om AC. (skotrar som självantänder, käkar remmar, skär på löpande band m.m.)
Hur är bens/olje förbrukningen?
Käkar dom remmar?
Lössnö egenskaper? Det är nämligen kring 100-120cm som mest där jag kör annars kring 50-80cm
hur långt kan man köra innan renovering av motorn behövs?

Som ni kanske förstår vid det här laget så vill jag veta så mycket som möjligt som är nödvändigt.:bigsmile:
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Ja det är den jag menar och man blir ju inte mindre misstänksam när den säljs oreggad tycker man har hört om väldigt mycket skoterstölder dom senaste åren så mitt i allt köper man stöldgods :/
 

bostrom321

Välkänd medlem
12 mar 2012
134
0
6
Umeå
Har varit mycket skoterstölder i Luleå denna vinter, var en SX som blev stulen från luleå, är inte helt omöjligt att det är det. Rekommendrerar inte att du köper denna.

1. Dem drar mycket soppa.
2. Kan vara stöldgods.

//
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Har varit mycket skoterstölder i Luleå denna vinter, var en SX som blev stulen från luleå, är inte helt omöjligt att det är det. Rekommendrerar inte att du köper denna.

1. Dem drar mycket soppa.
2. Kan vara stöldgods.

//
Jag känner till att en SX har stulits i Luleå på senaste tiden och hade ändå inte tänkt fara å kolla på just denna men tänkte bara fråga hur dom är att äga hur som helst :)
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Bränsleförbrukningen är ju ganska hög med tanke på att den är varvillig och en 2t.kolvbyten, bestycka om hela tiden.. är ju en kort maskin så lössnö egenskaperna är väl som vilken som helst.
 

obrut

Aktiv medlem
26 jan 2013
56
0
1
östersund
hej,, den skotern är säkert en mod maskin från staterna? och dom gick ej att regga in, eller finland,man måste få tag på en stock i så fall,skulle ta in en förut och en mod, men de gick inte regga in,,men dom står inte i mer som oregg,, skulle tro att ingen e så dum att sälja en hel skoter som e stulen, och med bild?
nu har jag en 11 och den är inte sååå hård på soppan, och absolut inte remmar, i lös snö e den helt otrolig,eller sjukt bra, enda nakdelen e att dom går allt annat en fort,om man nu vill köra de. bara köp,, inget att tveka på..
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Sen så är det ganska lätt för dig att kolla om den är stulen om du funderar på att köpa en oreggad, be om chassienummer sen ringer du polisen och hör dig för. Alt försäkringsbolaget då denne skrev i annonsen att det går att regga via chassienummer men se till att ringa försäkringsbolaget på dagtid då dom har tillgång till sina datorer då :)
 

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
Av mina erfarenheter så tar dom förvånande lite soppa ! Brukar köra med 2 xc och en sx och sx'en tar minst dvs kring 3-4 l milen stumt :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kör en xc som i princip är samma maskin, otroligt rolig skoter som är riktigt rapp, stadig i luften och grym på leden men endå riktigt bra utanför den för att var en kort maskin. Det enda negativa är väll att chokarna sitter krångligt till när man ska värma och att dom ska ha förblandat minst 98oktan, men det är helt klart värt det! :)
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Har varit mycket skoterstölder i Luleå denna vinter, var en SX som blev stulen från luleå, är inte helt omöjligt att det är det. Rekommendrerar inte att du köper denna.

1. Dem drar mycket soppa.
2. Kan vara stöldgods.

//

Bara för att klargöra så är denna maskin inte stulen, den stulna var en 08a och detta är en 09a. Denna maskin var till salu i höstas också tror jag.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Bara för att klargöra så är denna maskin inte stulen, den stulna var en 08a och detta är en 09a. Denna maskin var till salu i höstas också tror jag.
jag har för mig att jag har sett den på blocket redan förra våren
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Kör en xc som i princip är samma maskin, otroligt rolig skoter som är riktigt rapp, stadig i luften och grym på leden men endå riktigt bra utanför den för att var en kort maskin. Det enda negativa är väll att chokarna sitter krångligt till när man ska värma och att dom ska ha förblandat minst 98oktan, men det är helt klart värt det! :)
Så du menar att jag måste köra minst 98oktan för att den ska gå bra? Och är dom jobbiga att lägga ner när man ska burka eller skråa? Dom ser ju så breda ut
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Så du menar att jag måste köra minst 98oktan för att den ska gå bra? Och är dom jobbiga att lägga ner när man ska burka eller skråa? Dom ser ju så breda ut
Jag har inte testat att köra på 95 för allt jag har läst rekommenderar minst 98oktan också står det ju på tanklocket, det är inga problem att lägga ner dom men då är jag 1.90 lång och väger 85kg ;)
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Har inget annat än posetiva saker att säga om SXen, hade en -09 och det var roligaste skotern jag haft.
Gick som ett troll, stenhårt och svarade på gasen direkt. Tog sig bra utanför leden och ställde sig upp direkt om man ville det. Är en betydligt mycket stadigare skoter än en IQR/RR enligt min mening men känns då också som om den väger mer. (Vilket den också gör har jag för mig) :)