Artic Cat Pantera - 81

Hackihäl

Medlem
10 jan 2006
18
0
1
vad är det för orginal motor på en pantera 500 från 81?? hur ser intrument panelen? någon som har en aning vad man ska göra för att få bättre tomgång har skruvat och kollat på de flesta munstyckerna och den går verkligen inte på tomgången?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det är en suzuki motor på 500cc
Instrumenpanelen sitter nedanför styret på denna modell och hade dessutom
varvräknare. lyx på den tiden. (två rektangulära mätare)

Det ska finnas en skruv med fjäder in från sidan på förgasaren
Den ska lyfta trotteln om den skruvas medsols.
Kontrollera genom att ta loss förgasaren så du ser trotteln.
Skruva sen på skruven så ser du om det händer nåt.

Händer inget så är det nog inte originalskruv som sitter där.
Förutsätter att det är originalmotor som sitter där med endast 1 förgasare.
 

Hackihäl

Medlem
10 jan 2006
18
0
1
ang!

då har jag inte orginal motor utan ja har en 2cylindrig med dubbla förgasare! som en robin? är det till något annat märke?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Det kan ju fortfarande vara originalmotor där fast du har två förgasare. Det fanns dubbla förgasarkit att köpa till denna modell och jag var ytterst nära att köpa ett par.
Minns jag inte fel så var det en suzuki 5000fc motor, där fc står för fancooled (fläktkyld)
Men men, det är ju dock 15 år sedan jag ägde en sådan.

Eftersom du har dubbla gasare så får du kolla att synkroniseringen stämmer.
Att trottlarna lyfter exakt gentemot varandra.


Det kanske är bytt vajrar på den så synkningen blivit fel!
Skruva isåfall ut tomgångsskruvarna helt så trottlarna bottnar helt.
Justera sedan på vajrarna så du ser att trottlarna lyfter samtidigt.
Sen när det är klart kan du labborera med tomgångsskruvarna.

Skruva tills du känner att den precis tar på trotteln, gäller båda gasarna.
Sen skruvar du båda lika mycket tills du uppnåt bra tomgångsvarv.


Obs! kontrollera även förgasargummina så det inte finns sprickor ock dyligt.
Får den tjuvluft där så blir bränsleluftblandningen fel och då kan det påverka tomgången.
Lycka till!!
 

Hackihäl

Medlem
10 jan 2006
18
0
1
ang!

nu har jag ett till problem jag har märkt ett hål i tanken! Killen som ägde den före skruvade in en skruv rakt in i tanken när han skulle skruva dit panelen! något tips om hur man kan laga en sådant hål? tips på medel som funkar?
 

Hackihäl

Medlem
10 jan 2006
18
0
1
Ang hastighetswire och varvräknare!

Sen undrar ja också var hastighets wire ska kopplas in? samma sak gäller varvräknaren?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Gå till bygghandeln och köp någon form av oljebeständig sikaflex.
Du kan kanske limma och skruva tillbaks skruven om den är dold under panelen förstås
Tyvärr så kommer jag inte ihåg vart varvräknaren ansluts, borde vara någon elektrisk kontakt i närheten av cdiboxen.
Hastighetsvajern ansluts förmodligen mot drivaxellagret under sekundärvariatorn.
mvh/Fusionären