Art.No alla delar till variator Viking -90 ?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
En bekant har en Yamaha Viking 540 E - 90 men totalt rasad variator.
Intre skivan är i delar och yttre kåpan är delvis demolerad så det finns ingen anledning att återanvända något alls från denna.
Tydligen finns det olika varianter på variator till vikingen och denna ska tydligen ha den sämsta.

Han kör inte mycket men vill gärna hjälpa honom så att han får köra det lilla han gör varje år.

Han hade frågat lokala handlaren, som givetvis inte klarade av att beställa något... Möjligen trodde dom att man skulle kunna köpa den som massa lösa delar för typ 20000kr...

Jag försökte förelså att vi beställer den från USA.

Försökt mig på att hitta artikel via totallyyamaha och deras länkar till parts listorna men får inte ihop det så jag är säker på vad vi borde beställa.

Denna verkar lovande men vad kan ingå?
83R-17601-19-00PRIMARY SHEAVE ASSEMBLY (83R-17MARKED W/+

Vilka nummer ska vi beställa för en komplett variator med ALLT även fjädrar och vikter?

Rekommendationer på bra webshopar för yamaha delar i USA ?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag håller med Stefan här, köp en Comet istället.

Billigaste sidan för yammi-delar brukar oftast vara www.boats.net, och där ser man att ungefär hälften av artikelnumrena till variatorn har utgått. Så antingen en ny Comet eller annat märke, eller så köpa en begad av samma sort som ni redan har och skämma bort den med en rep-sats.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Är det inte billigast och bäst att köpa en ny Comet 102c/108c variator?
mycket billigare och bättre :)
Comets Art. Nr: 217501A
5.825 kr färdig bestyckad hos Stenmarksmaskin (3500:- i USA)
http://www.stenmarksmaskin.se/comet-102c-p-16168-c-943
/Stefan
Aha, då är det väl inte mycket att fundera på om det finns Comet att få tag på fortfarande. Stenmarks brukar ju vara snabba och kunniga så då blir det ju enkelt dessutom.

Jag håller med Stefan här, köp en Comet istället.
Billigaste sidan för yammi-delar brukar oftast vara www.boats.net, och där ser man att ungefär hälften av artikelnumrena till variatorn har utgått. Så antingen en ny Comet eller annat märke, eller så köpa en begad av samma sort som ni redan har och skämma bort den med en rep-sats.
Den där orginal variatorn vill man inte sätta dit om man inte måste. Beg, finns knappas dom har säkert redan rasat. Tydligen ska ersättaren till denna vara mycket bättre, men inte passar inte på äldre maskiner.

Tackar klstjo & bcool !
Tur att andra har koll på yamaha då man undviker att ha det själv... :lol:
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
Efter lite om och men så sitter en ny prim.variator på plats.
Skotern fungerar helt klart bättre än på mycket länge.

Men finns det ingen justering för remmen? Hade velat justera ihop sekundären lite så att remmen gått högre upp på skivorna och längre ner i primären. Tycker att remmen hade mycket slack mellan variatorerna. Hur mycket ska det vara på dessa ?
Tog isär sekundären men hittade till min förvåning inget.

Provade två orginalremmar som skoterägaren köpt hos märkeshandlarn.
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
För att få upp remen lite så spänner man helixen, Dock så får den varva några 100rpm mer då för att växla..

Ett annat sätt som jag tror man får göra är att kontroller C/C måttet och ev justera det!

Mvh