argument för skoter ska vara kvar?

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
har ett arbete om argument varför skotern bör finnas kvar och jag har kommit på några stycken. ska ha en disskusion om det i skolan, nån som har några tips på några bra argument?
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

okej jo jag har skrivit nått liknande. tack för idéen i alla fall, nån annan som har något tips?
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

Ska de förbjuda skotrarna så får de förbjuda de bränsledrickande motorbåtarna som 08:eek:rna pluttrar omkring med i skärgården också.
De är mycket sämre för miljön, lämnar gifter i vattnet och de är mkt fler. Men nått sånt föbud är det inte tal om...
(en klassiker)
 
D

Daniel

RE: argument för skoter ska vara kv

Om jag kommer ihåg rätt så behöver man inte ha Körkort för BÅT !
tänk dig en unge på 10år bakom ratten på en stor ##### båt !
värre än skoter kan jag låva !

Men så är det mycket lättare för 08:eek:r att förbjuda nått som dom inte bryr sig om ...

Tänk dig sverige andra vägen ? :)
Stockholm vid riksgränsen
då skulle båten vara förbjuden, det kan jag låva ...
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
RE: argument för skoter ska vara kv

Ett viktigt argument för oss är att kunna ta med barnen på 3 & 6 år långt ut i "vildmarken".Även rörelsehindrade får en chans att se något som annars vore omöjligt för dem.
Tycker jag är två starka argument för skotern.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

[Uppdaterat: Senast editerat den 30-Mar-03 kl 09:54 PM (CET)]Ett av de sämsta argumentena är att jämföra skoter med båtar.
För det verkar som ni inte har följt debatten om båtarna och förarbeviset.
Skotern fyller en viktig funktion för alla som bor lite på sidan om städerna som Larsson skriver.
Och glöm inte att det är en folkkultur precis som motorcyckel, ridning, segling, skidåkning, skatebord och all annan idrott...
Skoter är ett levnadsätt och det blir svårt att ändra på...
Och det var inte så länge sen man inte behövde ha förarbevis på skoter häller så dä så, så då kunde det komma tioåringar med en Mach Z utan reaktion och själv vill jag att det införs förarbevis på båtar också...
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

båtar över 10 m typ 30 fot eller nå måste man ha sjöfartsexamen för att få köra fast det är ju ändå fel att om två föräldrar varit någonstans i skärgården och tagit någon öl medan de haft ett barn med sig, så sen när de ska hem om de ser kustbevakningen eller en polis båt på håll är det bara att sätta ungen framför ratten för att det är ju lagligt.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

12m x 4m meter är det som gäller (om båten överstiger båda måttena), så om båten är 65m x 3,95m så kan vem som hällst köra enligt lagen men vem klarar det i praktiken, inte en tioåring i alla fall.
Och tro inte att kustbevakningen är dumma i huvudet och går på en sådan lätt ursäckt som en tioåring bakom spakarna.
Det är betydligt svårare att manövrera en större båt än va man tror, inte att sitta och åka rakt fram men att lägga till och ha koll på avdrifter och strömmar...
Vill du prova så är du välkommen i sommar och prova så får du känna skillnaderna mellan skoter och båtar.
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

hörudu jag har nyss sålt min båt till i år och iförsig var den ju bara 4,15 med 30 hästars motor. men vi har haft en motorbåt på 35 fot och segelbåt på 35 fot så helt bakom flötet är jag inte , fast nog kan jag ändå komma så får du lära mig ett och annat om båtar om du vill =)
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

nog ska du se at en 10-åring klarar köra en båt på 65 m och 3,95 m bred som iförsig inte finns men. att köra är inte svårt men sen om han går på grund är en annan =)
 

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

asså.. därför skotern har fått så dåligt rykte är ju därför att det dricks alkohol när man kör skoter..
Ja skoter kan bli/är en riktigt bra turist attraktion vi har test förare i A-jaur och dom hyr skotrar hela tiden.. vilket man tjänar på.. Asså det finns ju massor av ungar som inte har åldern inne.. om man skulle ha hårdare övervakningar och strängare regler så kanske detta fixar sig men det kanske inte finns tillräkligt med poliser.. Själv så tycker jag man ska dela upp 500 700 800 900 1000 klasser jag menar typ 500 får man köra om man är 14. 600 om man är 15 osv.
 
A

a

RE: argument för skoter ska vara kv

jag är nog mer inne på att klasserna ska delas upp beoende på hur många hästkrafter skotern har, om man nu bums ska ha olika klasser,men jag tror aldrig att det kommer att bli bättre om man införskaffar klasser av olika slag
 

Juhan

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
Luleå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

iförsig är det ju en ganska god idée det där med olika åldrar för klasserna fast det är ju bara det att hur ska man göra med trim då? man kan ju trimma upp en 600 att gå minst lika fort som en 7-800:a.
 

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

[Uppdaterat: Senast editerat den 31-Mar-03 kl 03:21 PM (CET)]när det gäller miljö- och naturupplevelse aspekten är båtar i högsta grad jämförbara med skotrar.
 

Nisse_

Aktiv medlem
1 jan 2000
92
0
6
harrköping urugoy
RE: argument för skoter ska vara kv

det här forumet suger fetballe. hälften klagar ju på att skoter finns och säger att båtar är bättre, speciellt den där jä_v_la maträtten som skrev där uppe!
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

Nisse! Det är väl inte forumet som det är fel på i sådana fall.
Och båtar är inte bättre än skotrar på något vis, och jag klagar inte på skotrar heller för jag använder både och, bara för fritidsnöje och ingen ting annat.
Och jag älskar fart.
Men jag kan inte jämföra båtar och skotrar som ni gör, för dom är för olika.
Och jag tycker att det ska införas förarbevis för båt också och åldersgräns, så vad är problemet Nisse???
 

YamahaSRV

Välkänd medlem
1 jan 2000
236
0
16
Arvidsjaur Sverige
RE: argument för skoter ska vara kv

Men nisse_ har vaknat på fel sida :p själv så använder jag bara båten till att slappa och skotern till nöjje och adrenalin...