Arctic m800 2012 problem med tomgång, olja i cylinder

Znowww

Rookie sledder
23 jan 2018
5
0
0
Hej! Hoppas någon kan hjälpa till lite.
Skotern orkar inte inte hålla tomgång, pendlar mellan 900-1200 varv, går att gasa upp men håller inte. Känns som jag har kollat allt; bytt tändstift, bytt bränslepump + silar, kollat reedventiler.. Där var en packning lite trasig men känns inte som det kan orsaka problemen i så stor utsträckning, eller?
Och så oljan i vänster cylinder, vad ska jag tro om de?
Avgasportar? Man hör ju så olika om hur de ska se ut, vad ska jag titta efter? Hur ser det ut på denna modell, det hålet som kan sota igen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ang avgasventilerna så är det servostyrda på denna motor så du har inga små hål som kan sota igen. Så de ska bara gå lätt och fint utan att kärva något.
 

Znowww

Rookie sledder
23 jan 2018
5
0
0
Ok tack då vet jag det, förklarar ju varför jag inte hittade dessa hål som folk nämner haha. Dem kärvar ju inte så lär ju inte va dem då.
Nu startar då skotern inte alls längre, blir så uppgiven.. Känns ju inte som att det ska vara statorn heller, då borde den väl inte ha problem på tomgång först, eller har jag fel?
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hej, hur många mil har maskinen gått? Om du har nya tändstift så kan du testa att rengöra dem noga, släng dom i och prova dra några drag, sen kolla om de är torra eller genomblöta. Hade lite liknande problem med min skoter och problemet var att kabeln till ena spridaren hade nötts så mycket så den kopparn i kablen kommit fram och låg mot chassit och då var spridaren öppen hela tiden, så motorn fick tok för mycket soppa.
 

Znowww

Rookie sledder
23 jan 2018
5
0
0
Den har gått en hel del, men ny bytt kolvar. Men det där låter jävligt intressant! Går det att förklara vart den hade nötts? Vart ska ska jag kolla? Vart sitter spridaren haha? (mvh tjej som rätt så nybörjat skruva..)
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
kan ta och fota, måste ändå dra åt styrningen lite som glappar så kan visa samtidigt. min hadde nötts där spridarna och ecu och diverse andra kablar samlas ihop, de var ett skydd runt stammen men just minus polen för den högra spridaren låg mot cdiboxen ganska hårt och har under några år säkert då skakat så mycke så kopparn kom fram och jordade spridaren så den låg öppen hela tiden. När jag fixade felet så fixades även tomgången och gången i övrigt som var lite som du beskriver samt att den var väldigt svårstartad ibland, tydligen glappade det ett tag som gjorde att skotern gick sämre för att till slut sen ligga helt emot och sen slutade skotern helt att gå. Kan lägga upp någon bild ikväll när jag kommer hem så kanske det är enklare att se än min försök till förklaring :)
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Hittade en gammal bild när jag mekade min xf.
Bara klicka på länken.

http://forumbilder.se/H6I8Q/img-20170826-174439

Är kanske inte den bästa bilden men spridarna/injektorerna är bakom de mindre röda ringarna, och kabeln som går från den högra försökte ja peka med den röda pilen. Stora ringen är var alla kablar går ner och det är där jag hittade skadan som du ser på nästa bild på länken nedan,

http://forumbilder.se/H6I8Q/img-20180408-090433

Den lilla pricken jag pekar på orsakade hela problemet jag hade :) kan såklart även vara att den går torr på ena sidan om injektorn ex inte öppnar som den ska, men det ser man snabb om man torkar stiften och skruvar i dem och drar nåra ggr.
 

Znowww

Rookie sledder
23 jan 2018
5
0
0
Ser absolut vilka delar du menar, tack!! Ska kolla det där nu.. Kan ju va hål vart som helst faaan va kul >.<
 

jymy83

Aktiv medlem
18 feb 2016
61
13
8
Lycka till, o har nog haft alla fel som finns på proclimb skotern som jag behövt laga så bara fråga om de nå du undrar :)