arctic HCR 800 11 inkörning

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
har ni regjort skivorna, ruggat upp ytan med fint våtslip?
har på känn att det kan vara sekundären som inte lirar riktigt som den borde
pröva sätta ett shift assist i sekundären, ett lager som fjädern trycker mot. Det behövs för att kompressionen av fjäderna ska fungera smidigt.
blir bättre backshift och upshift med detta
jag funderar på byta till andra vikter i primären samt konvertera sekundären till torsions fjäder istället för kompressionsfjäder
borde bli blixtsnabb backshift samt bättre remtryck, mindre slir på remmen därav svalare variatorer och mindre remslitage
bsa i luleå ska visst kunna plocka ihop ett färdigt kit till m8an
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
har ni regjort skivorna, ruggat upp ytan med fint våtslip?
har på känn att det kan vara sekundären som inte lirar riktigt som den borde
pröva sätta ett shift assist i sekundären, ett lager som fjädern trycker mot. Det behövs för att kompressionen av fjäderna ska fungera smidigt.
blir bättre backshift och upshift med detta
jag funderar på byta till andra vikter i primären samt konvertera sekundären till torsions fjäder istället för kompressionsfjäder
borde bli blixtsnabb backshift samt bättre remtryck, mindre slir på remmen därav svalare variatorer och mindre remslitage
bsa i luleå ska visst kunna plocka ihop ett färdigt kit till m8an
har satt dit shift assist nu samt fixat lite lufthål runt variatorn. tycker den växlar bättre åt båda håll med shift ass. men tappade lite varv efter den kom i ca 150rpm eller så är remmen kass , han dock inte testa så mycket.
vad skulle dom ha för kittet ? läst lite att torisions fjäder ändringen ska funka bra men vet ej. håll gärna uppdate vad ni gör med era variatorer.
är själv sugen på supertipp vikter då dom brukar funka bra.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
läste i skotertidningen att "reser det gör den inte". sant? lätt åtgärdat, typ mjukare boggidämpare? balatarem? hur upplever ni det?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
lät du plastbrickorna vara kvar?
Om man tar bort dom så blir fjädern slackare och därav tappar man varv
4400kr kostade v-kittet hos bsa
http://bikemanperformance.com/snowmobile/arctic-cat/2010-up-cfr-m-800/diamond-drive-clutch-kit.html
ett alternativ som jag också har i tankarna är mds vikter, många i staterna är väldigt nöjda med dessa
deras hemsida är inte den bästa
http://mdsclutching.com/
fast fördelen med att köpa av bsa är den support man får när man ska justera in grejerna
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
läste i skotertidningen att "reser det gör den inte". sant? lätt åtgärdat, typ mjukare boggidämpare? balatarem? hur upplever ni det?
jo den ligger på rätt hårt mot skidorna, jag tyckte powder pro gjorde den tungstyrd så nu sitter originalskidorna där igen och dom känns bättre
har skruvat upp förspänningen på främre dämparen några varv, blev mindre skidtryck
samt minskat trycket i bakre dämparen till 105psi
60 psi i framdämparna, nu lyfter den skidorna vid gaspådrag inte mycket fast det är ju fram man ska inte titta på himlen
denna enkla mod ska förbättra viktförskjutningen om man vill titta på himlen
http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=213616&highlight=elvis
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
lät du plastbrickorna vara kvar?
Om man tar bort dom så blir fjädern slackare och därav tappar man varv
4400kr kostade v-kittet hos bsa
http://bikemanperformance.com/snowmobile/arctic-cat/2010-up-cfr-m-800/diamond-drive-clutch-kit.html
ett alternativ som jag också har i tankarna är mds vikter, många i staterna är väldigt nöjda med dessa
deras hemsida är inte den bästa
http://mdsclutching.com/
fast fördelen med att köpa av bsa är den support man får när man ska justera in grejerna
bara den ena brickan (tänkte få samma tjocklek som innan) men du har rätt därav tappade varv :)
har man båda plast och shift ass blir det ju som att shimsa fjädern lite.......
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
läste i skotertidningen att "reser det gör den inte". sant? lätt åtgärdat, typ mjukare boggidämpare? balatarem? hur upplever ni det?
reser tillräckligt för att korsa diken JA
reser för att stila för polarna Nej
funkar bra enligt mig....
kör med SLP PP och tycker det funkar fint kommer dock inte ihåg i vilket av hålen jag har dom .....
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
reser tillräckligt för att korsa diken JA
reser för att stila för polarna Nej
funkar bra enligt mig....
kör med SLP PP och tycker det funkar fint kommer dock inte ihåg i vilket av hålen jag har dom .....


om både jag och "polarna" får säga det så åker ju jag mest på rullen med m8an.
freeride och pro assaulten är inte lika resvänliga.
men då har jag vikten på min sida.har nog mycket med det att göra också;)
har kört lite med assaulten och med freeriden också.och m8an är lättare att få på res.
i backarna kan man utan problem få bågen att ta i om det är de man är ute efter.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Kört min 2010 m8 208 mil med samma rem, riktigt behagligt.
okej men måste bara fråga hur du kör ? man kan ju få en rem att hålla enormt länge om man "kör" på ett snällt sätt .
så det jag vill veta är hur du anväder din maskin ? för om vi kör lika under samma förhållanden så är det ju nått fel med min.
 

EricM8

Aktiv medlem
9 dec 2010
66
0
6
Älvsbyn
någon som har sett om de finns att köpa en "hållare" för att vinkla upp mätaren? tycker den är svår att se när man står upp och kör.
 

fiskvik3300

Välkänd medlem
5 jan 2006
272
0
16
Fiskvik / Bergsjö
har kört snart 100mil med samma rem å de är mestadels fri åkning me mycke plåga.. har slirat remmen flera gånger pga den vart för kall när ja åkt ut i snön(slarv)+ ja hade en trasig sekundär variator de första 20milen. en liten bit av korden har farit på ytter sidan. ska köra te den blir obrukbar å se hur långt ja kommer.
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
okej men måste bara fråga hur du kör ? man kan ju få en rem att hålla enormt länge om man "kör" på ett snällt sätt .
så det jag vill veta är hur du anväder din maskin ? för om vi kör lika under samma förhållanden så är det ju nått fel med min.
Det är så mycket ospårat som möjligt kan man säga. Mycket fullgas repor och burkningar på åkrar med full gas! Blir en del led såklart och lite lugn körning. Men det mesta har blivit hårt och har inte varit särskilt snål på gasen.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
hård skogspudersurfning ca 4,5-5 liter.. ledkörning 1,5-2,5 liter tar min hcr. inte den snålaste maskinen jag haft, men gud så kul den är.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag är nöjd.dock har plåtbitarna som ska hålla ordning på gummina på skidan fått sig.alltså på styrspindeln.ska rikta det i morgon.

sen gick ett vändhjul sönder i helgen.fick ett nytt på garanti.


har smällt två 046 remmar 40mil på ena å lite mer på andra.

sitter nu 060 får se hur länge den håller.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
jag är nöjd.dock har plåtbitarna som ska hålla ordning på gummina på skidan fått sig.alltså på styrspindeln.ska rikta det i morgon.

sen gick ett vändhjul sönder i helgen.fick ett nytt på garanti.


har smällt två 046 remmar 40mil på ena å lite mer på andra.

sitter nu 060 får se hur länge den håller.
är den helt standard i variatorerna?
ventilerad?