Arctic Cat??

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Är det sant att Arctic cat tar ut mer effekt ur motorerna än andra märken så att man måste underhålla dom mer ... Eller är det bara ett ryckte??
 

Chombaka

Ny medlem
4 nov 2006
4
0
1
Det tror jag faktiskt inte. Alla märken som gör motorer och olika fordon försöker ju att få ut så mycket effekt ur motorerna som möjligt.. Och om man köper en skoter med mycket motor så borde man ju förstå att man måste serva dom mer än en gammal elan 250...
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Det tror jag faktiskt inte. Alla märken som gör motorer och olika fordon försöker ju att få ut så mycket effekt ur motorerna som möjligt.. Och om man köper en skoter med mycket motor så borde man ju förstå att man måste serva dom mer än en gammal elan 250...
Alla försöker inte alls få ut så mycket effekt som möjligt. Isf hade väl varenda originalmotor varit portad till dödens dagar, gigantiska förgasare, högkompstopp m.m. m.m.

Det är alltid en balansgång effekt/hållbarhet.
Vissa bygger hållbart, andra för att få det att gå bra och jag vet inte vad du defenierar som "mycket motor". Men en större motor behöver inte alls kräva mer service, snarare tvärtom.
 

jonasadolfsson

Välkänd medlem
5 nov 2005
1.666
1
16
Bollnäs
Alla försöker inte alls få ut så mycket effekt som möjligt. Isf hade väl varenda originalmotor varit portad till dödens dagar, gigantiska förgasare, högkompstopp m.m. m.m.

Det är alltid en balansgång effekt/hållbarhet.
Vissa bygger hållbart, andra för att få det att gå bra och jag vet inte vad du defenierar som "mycket motor". Men en större motor behöver inte alls kräva mer service, snarare tvärtom.
Okej, håller med dig... Någon mer som kan svara?
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Alla försöker inte alls få ut så mycket effekt som möjligt. Isf hade väl varenda originalmotor varit portad till dödens dagar, gigantiska förgasare, högkompstopp m.m. m.m.

Det är alltid en balansgång effekt/hållbarhet.
Vissa bygger hållbart, andra för att få det att gå bra och jag vet inte vad du defenierar som "mycket motor". Men en större motor behöver inte alls kräva mer service, snarare tvärtom.

Precis. Om man ska klämma ut en massa hästar ur en liten motor, t.ex. en 440, blir driftsäkerheten lidande. Man får en mer kortslagig och högvarvig motor vilket medför mer slitage på det mesta i motorn, allt från vevaxel till kolvar.

Om man däremot kan ta en större motorvolym, t.ex. en 700 twin, får man en mer långslagig och mer lågvarvig motor. Ofta med bättre vrid. Vevaxeln behöver inte snurra lika fort/mycket för att få ut samma kraft till svänghjulet.


Nu säger jag inte att det här är fakta, men det är min uppfattning och i mina ögon är det logiskt. Om jag skulle ha fel kan jag bli rättad utan att bli ledsen.
 
8 jan 2011
10
0
1
Jo visst mer eller mindre vare sig det är stora motorer eller inte, men de klart att ju mer man sköter om allt så klart e håll =) hade en Polaris XCR800 ombyggd, hade gått 800-900 mil, o de 3 cylindriga blir lätt sur om man "gasar fel" men hon krånglade aldrig för mig, o då va inget bytt på hon, o hon hade även had 12 ägare innan mig, helt felfri, samma med M5an jag har nu, hon har gått 800 mil, o inget är nånsin gjort åt hon. Men till sommarn blir det byte av kolvar mm.

MVH Milla
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Det är bara ett rykte:)
Sen finns det vissa modeller där det är så som du säger, men så är det med alla märken, inte bara A-C.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Arctic-cat 3 års maskingaranti, är väl allt som behöver sägas?
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Förutom garanti så var Arctic först med:

slide-boggie som är standard på alla snöskotrar av idag

aluminiumchassi som var standard på alla snöskotrar tills plastbaljorna kom

glasfiberhuv som var standard på alla snöskotrar under 1970- och 1980-talet

glasfiberförstärkta skenor i mattan

direktdrift

plastbaljor som i princip är standard på alla snöskotrar av idag

batterilös bränsleinsprutning

fyrtaktsteknik

A-arms framvagn som idag är standard på alla snöskotrar

Diamond Drive transmission, direktverkande kugghjul utan kedjedrift

:D
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Förutom garanti så var Arctic först med:

slide-boggie som är standard på alla snöskotrar av idag

aluminiumchassi som var standard på alla snöskotrar tills plastbaljorna kom

glasfiberhuv som var standard på alla snöskotrar under 1970- och 1980-talet

glasfiberförstärkta skenor i mattan

direktdrift

plastbaljor som i princip är standard på alla snöskotrar av idag

batterilös bränsleinsprutning

fyrtaktsteknik

A-arms framvagn som idag är standard på alla snöskotrar

Diamond Drive transmission, direktverkande kugghjul utan kedjedrift

:D
Detta säger allt Arctic är bäst och kommer alltid vara de :)