arctic cat ZRT 600 98

axelkarlsson

Medlem
7 mar 2012
22
0
1
Hej jag ska köpa en Arctic Cat ZRT 600 och jag skulle vilja veta 2 saker. Först så skulle jag vilja veta hur bra dom går i pudersnö och i djupsnö över huvud taget, sen så är det en nästan ny 32 mm matta på men jag skulle järna ha en minst 38 mm matta men jag vet inte om detfinns några som passar. Men om ni skulle kunna säga hur de går i pudersnö och vilka mattor som passar eller om den jag har är bra nog så skulle jag vara ytterst tacksam :).
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
De går hyffsat i snön om man jämnför med likvärdiga skotrar från samma årsmodell. Men att den ska vara nån summit kan du inte förvänta dig, den är ju trots allt bara en kort skoter. :eyebrows:

307x38 nu vart jag osäker på delningen men har för mig det är 5,25!
Kamm höjd så bör en 38as gå in utan problem, ska du ha högre måste du nog byta drivhjul till några mindre nonslip. :)

Ett tips är att det finns massa olika trådar om just zrt 600 på detta forum som du bör läsa, väldigt nyttig läsning med vanliga fel och sånt man bör kolla upp!:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Har haft nästan alla modeller av arctics tripplar (ej touring), och kan säga att zrtn är lika bra som Yamaha srx;en är i djupsnö. Alltså väldigt dålig. De som säger annorlunda har aldrig sett djupsnö, eller aldrig kört en lång maskin.

Finns såklart saker att göra för att få det bättre, men utgår från att vi pratar orginal.
 

Mhimili

Välkänd medlem
22 jan 2011
184
0
6
Sundsvall
De går hyffsat i snön om man jämnför med likvärdiga skotrar från samma årsmodell. Men att den ska vara nån summit kan du inte förvänta dig, den är ju trots allt bara en kort skoter. :eyebrows:

307x38 nu vart jag osäker på delningen men har för mig det är 5,25!
Kamm höjd så bör en 38as gå in utan problem, ska du ha högre måste du nog byta drivhjul till några mindre nonslip. :)

Ett tips är att det finns massa olika trådar om just zrt 600 på detta forum som du bör läsa, väldigt nyttig läsning med vanliga fel och sånt man bör kolla upp!:)
Inte 5,25" utan 2,52" delning. Mått alltså: 307 cm lång, 38 cm bred, med delning: 2,52 tum.
 

axelkarlsson

Medlem
7 mar 2012
22
0
1
De går hyffsat i snön om man jämnför med likvärdiga skotrar från samma årsmodell. Men att den ska vara nån summit kan du inte förvänta dig, den är ju trots allt bara en kort skoter. :eyebrows:

307x38 nu vart jag osäker på delningen men har för mig det är 5,25!
Kamm höjd så bör en 38as gå in utan problem, ska du ha högre måste du nog byta drivhjul till några mindre nonslip. :)

Ett tips är att det finns massa olika trådar om just zrt 600 på detta forum som du bör läsa, väldigt nyttig läsning med vanliga fel och sånt man bör kolla upp!:)
Tack ska kolla upp några trådar! Jag tror säkert den funkar bra nog för mig som den är och om jag vill ha en bättre skoter så får jag köpa en ny ;) Tack igen för svaret
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
För att kunna köra i snö mer än 20cm bör du ha minst 38mm kammhöjd. Om ditt chassi har kylarelementen uppe i tunnel som min thundercat 98, nöter mattan in sig efter dem även med 32 kammar. Men det spelar ingen större roll det nöter till sig. Sopar du dit en 38 eller 41mm som jag tror är max innan främre kylare tar i (med nonslip ) så kan du skära ut i kammarna för de längsgående elementen istället för att nöta in dem.

Men som sagt inte helt säker på att zrt600an 98 har dessa dumma kylare i tunneln. Det var bättre på äldre 96 thundercat och ev zrt för dem hade inte dessa längsgående kylare,,endast en längst bak och kylrören under sadel. Dock sämmre kylning med äldre vers men bättre för hög matta.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
Har haft nästan alla modeller av arctics tripplar (ej touring), och kan säga att zrtn är lika bra som Yamaha srx;en är i djupsnö. Alltså väldigt dålig. De som säger annorlunda har aldrig sett djupsnö, eller aldrig kört en lång maskin.

Finns såklart saker att göra för att få det bättre, men utgår från att vi pratar orginal.
Jag tycker inte alls den är i samma klass som srx:en, tycker zrt:en var mycket bättre. Hade inget större problem att köra i snön med den och det enda jag hade gjort var att sätta dit en 38as matta. Det är klart som jag sa att det går inte att jämnföra med en längre skoter dock att jämnföra den med srxen tycker jag inte är schysst!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Fördelen med zrtn mot srxen är att zrtn har framvagn... I övrigt är det en ledsmiskare. De mesta är bättre än en standard Zrt utanför leden.

Jämförbar med mach 1 / z och Yamaha srx. Så enkelt är det. Klart man kan ta sig fram i djupsnö om man har lite högre kammar och gillar att hålla gas. Men för den sakens skull är det inte en bra djupsnö maskin.
 

axelkarlsson

Medlem
7 mar 2012
22
0
1
Tack. nä mycket djupsnö blir det inte men matta ska jag nog byta snart och kanske ståppar på ett par bredare skidor om det finns :)