Arctic cat ZR 580 efi -97

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Har en arctic cat som inte vill starta. Har fin gnista på stiften. Och i början gick han i gång om jag gav han en sup med bensin eller lite startgas. Men dog direkt. Har även lossat slangen från pumpen och de matar på bra med bränsle. Hade bort spridarna och rengjorde dom. Och nu vill den inte tända alls. Nån som har en idé ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Har du kollat att pumpen verkligen orkar bygga upp bränsletryck? Ibland händer det att bränslepumpar för insprutning går sönder på ett sådant sätt att de visserligen ger bra flöde om de får pumpa fritt, men de klarar inte att lämna något vidare tryck alls.
Om pumpen kan ge tillräckligt tryck så brukar man höra att det låter om bränsletryckregulatorn (antingen skvalande eller surrande ljud) när den öppnar för att släppa tillbaks överskottsbränsle till tanken.

Har den batteriförsett eller batterilöst system?
 

Honken88

Medlem
9 jan 2014
16
0
1
Okey. Är ju inte jätte lätt att höra när man har ett batterilöst system eller? Eller har du nåt tips på att kolla de? Är att koppla in tryckmätare i så fall eller? Har batterilöst system.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett alternativ till att koppla in en manometer kan ju vara att mata bränslepumpen med 12 V från en annan strömkälla (t ex bilbatteri), och då höra om det låter om tryckregulatorn.

Jag har inte hållit på själv med så moderna Arctic att de har varit batterilösa, det närmaste jag har kommit dem är att jag har en trasig ECU liggande sedan flera år, som jag då och då försöker hacka bort gjutmassa från för att kunna studera närmare.