Arctic Cat XF SnoPro 1100 LTD 12

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Tjena! Sitter här i med pengar i handen och funderar på vad man ska köpa! Jag började nyligen kolla på en XF1100 LTD 2012, men har lite funderingar! Har aldrig ägt en 4 taktare förut och undrar om den kommer kännas klumpig i jämförelse med min gamla m5a?
Men det verkar ju finnas många fördelar med en 4 taktare så som att dom drar mindre och inte lika mycket service? Jag brukar köra väldigt blandat men det är pudret som jag håller varmast om hjärtat! Vad tror ni kommer jag bli nöjd med en sådan eller borde jag kolla mer åt m800 hållet?

//tacksam för alla svar! :)
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Okej, men du tror inte det skulle hjälpa om man satt på ett par ca pro skidor och en smalare framvagn? Annars hur är motorn på dessa? Går det att åka rulle eller är dom för framtung?

//Tack för svar ;)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Maskin blir inte lättare av ett par nya skidor ;-)
Motorn går väl bra, bra med effekt och typ skottsäker.
Enkelt att ta ur mer effekt om man vill det.

Vilken typ av lössnöåkning håller du på med?
Surfar myr eller är du i skogen och raviner och bökar?
Är rätt säker på att den känns mycket tyngre än en M5:a...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vi hade med en sådan gris en gång fast det var en M. Skulle säga att det ända en sådan duger till är lite lätt myrsurf, om man inte stannar, för att ta sig iväg från stillastående är dess riktiga svaghet. Kan inte tänka mig att en xf är ett dugg bättre...
Tycker du ska satsa på en m800 istället.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
En fördel för XFen (som jag ser det) är att den har bättre/längre dämpare fram i boggien.
Tillåter för bättre justering för att ta sig upp på snön istöllet för att trencha.

Men som asker säger. Satsa på en M.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Tack för alla svar! ;)
Ja jag kanske borde satsa på en M istället då, låter ju vettigare om det är ändå det jag håller på med. Och jag kör väldigt blandad puder åkning, blir ganska mycket myr men emellan åt lite skogskörning. Men då är frågan ska man ens kolla på en HCR? Eller ska man helt enkelt bara gå på m800? Jag kan självklart tänka mig andra märken men Arctic har då alltid funkat bäst för mig :)
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Beror nog helt och hållet på vad du avser med lössnö. Att leka runt på en myr behöver man ingen M för. I småkullar med träd fungerar nog båda. Det är när det är så pass med snö att man börjar tveka på att stanna eller brant nog för att behöva allt driv man kan få. Då är M rätt maskin.
Så ju större mängder lössnö dessto smidigare blir M maskinen.

XF är inget dålig maskin. Är helt klart en kompetent lössnö maskin och väl vinner lite på smidighet i vissa lägen. Däremot en 1100 utan turbo är väl rent sämsta motoralternativet. Ska man bums åka fyrtakt måste det sitta turbo.

Finns en anledning varför F1100 , XF1100 utan turbo var osålda eller väldigt billiga jämfört alternativa motorerna.

Kör själv M för att jag tror mig behöva framkommligheten i en del lägen. Men många fall hade nog en XF kunnat vara ett lika bra val.

HCR tillför i min meing ingenting. Till exempel bredare framvagn är väl inget man vill ha när alla som regel byter till smalare.
 
Last edited:

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Ne som jag sa förut jag kör väldigt blandat, men hade hoppats på lite mer teknisk körning i vinter (om de kommer nå snö) så jag tror jag får satsa på en m800 då ;) Låter som en väldigt vettig maskin. Blir väl att hålla ögonen öppna för en sådan nära jämtland då, men vad tillför sno pro? Är det något extra eller bara typ färgen? Ledsen för alla dumma frågor :)

//Tack för alla svar!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Snopron har ställbar vertikal styrstång, 66mm kammar och fox float.

Icke snopro har liggande nytrobussrattstyrstång, 57mm kammar och coilover fjädrar.

Är förvånad över hur många som köper snopron för att sedan stätta dit HCR styrstång, nån värre matta och värre dämpare.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Ja orginal duger då gott åt mig ;) Men sitter här och debaterar med en polare... Han säger att skidorna på arctic orginal är super kassa, jag upplevde inte mina m5 skidor som kassa.. Blir nog en m8 annars ;)

//tack för svar
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Var och kollade på en xf1100 idag och en xf800, 800an är nog det som blir bäst för mig... Jävlar vilken skön motorgång dom hade :D. 1100 var väldigt tung som ni nämnde förut och den kanske blir lite osmidig för mig... Så ska åka och kolla på en pro rmk 800 i helgen och en annan xf800 så får se vad de blir!
Tack för alla svar och att ni la ner tid att svara på mina dumma frågor!