Arctic cat wildcat 700 problem

KexK

Aktiv medlem
Har en arctic cat wildcat 700 touring med efi på gång där det står att det är problem med bränsle tillförseln, har ingen aning om dom menar efin eller tanken till efin. Vill gärna ha tips på om det är värt att köpa den och kolla själv, köpa den och lämna in på verkstad (isf ungefärligt pris?) eller helt enkelt bara skita i skotern? Tack på förhand!
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
svårt att veta då man inte vet hur stort felet är elller vad priset är för skotern , kan ju kosta i princip vad som helst att repa , ett alternativ är ju att stoppa dit förgasare istället ...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Kan vara ett så enkelt fel som batteriet men det kan vara mycket dyrare också. Mycket svårt att gissa. Prova vrida på nyckeln och hör om pumpen går. Om inte kan du kanske prova med en laddare på så den får tillräckligt med ström.

Kan du inte testa det så kanske du kan tokpruta.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Två möjliga fel. Om batteriet inte har spänning fungerar inte insprutningen. Men ett annat klassikt fel jag varit med om är de två bränsle uppsugarna i tanken. Filtret, ett tyg går sönder och då blir det stopp i tillförseln. Byt ut filtrerna mot vanliga bränslefilter. Kolla att bränslefiltret (om det finns nåt) från tanken är rent. Byt.

EFI går sönder lika ofta som insprutning på din bil. Ofta glappkontakt iom att skotern hoppar och utstår fukt. eller stopp i bränsletillförseln pga stopp i filter.
 

KexK

Aktiv medlem
okej, tack för hjälpen hittills, den ligger ute för 10000, jag har ca 12 mil dit så jag vill gärna vara säker innan jag åker upp, känns onödigt att åka som en jojjo. Är 10000 ett rimligt pris när det är ett sådant problem eller ska jag pruta så mycket jag kan? Rekommenderas det att ringa till en verkstad och kolla pris om jag lämnar in den innan jag köper den eller är alla de exemplen ni har tagit upp enkla att ordna? Tack på förhand!
 
E

eMe181

Max 6-7 lakan ska du betala för den, ifall du inte får EFI:n att fungera. Att förgasarkonvertera är inte heller de billigaste :/
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Är det wildcaten med zr1 chassie sånär inte 10 000 ett överpris. Helt rätt kurs enligt
Mig än med lite efi fix. Hade den vare hel så kostar ju ett fint exemplar det dubbla.

Och att förgasar konvertera kan omöjligt kosta mer än ett par tre tusen.
 
E

eMe181

Som du säger, men ifall det är det äldre chassiet så är det ju inte värt så mkt. som sagt, runt 6-7 lakan. Så då blir det totalt 10-11 ifall du måste förgasar konvertera...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Chassiet innan zr1 chassiet (aws1) är värt minst lika mkt. Däremot om det är wildcat 700/650 med Afs chassie så är den inte ens värd 7000 om den fungerar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Insprutning är både billigare att laga och mer tillförlitligt än förgasare. Det är mycket sällan några stora fel på insprutningen. Sannolikt är det batteriet, bränslepumpen eller möjligen någon givare som spökar.

Får den inte bränsle är det oftast bränslepumpen, som styrs av separat relä. Du hör om den går, annars knacka lätt på bränslepumpsrelät eller mät upp om det kommer ström dit. Prova med ett batteri du VET fungerar, att TRO att det är OK räcker inte...

Att förgasarkonvertera en insprutningsmotor måste vara det dummaste man kan komma på att göra, grundat helt på inkompetens och/eller oförmåga att vilja förstå hur det fungerar. Med insprutning på en tvåtaktare åtgärdar man ju en av de två stora nackdelarna med motortypen, nämligen den nackdelen att bestyckningen måste ändras med lufttryck och temperatur för att inte motorn skall förstöras vid högt effektuttag. Den andra nackdelen, att motorn släpper igenom oförbränt bränsle för kylning osv går ju att åtgärda med ventiler osv, dvs man tar bort några av fördelarna (enkel, billig, okomplicerad) istället...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Två möjliga fel. Om batteriet inte har spänning fungerar inte insprutningen. Men ett annat klassikt fel jag varit med om är de två bränsle uppsugarna i tanken. Filtret, ett tyg går sönder och då blir det stopp i tillförseln. Byt ut filtrerna mot vanliga bränslefilter. Kolla att bränslefiltret (om det finns nåt) från tanken är rent. Byt.

EFI går sönder lika ofta som insprutning på din bil. Ofta glappkontakt iom att skotern hoppar och utstår fukt. eller stopp i bränsletillförseln pga stopp i filter.
Jag köpte en WC 700 av "villkatta" för sex-åtta år sedan. (Hej förresten!)
Den fick just det felet han pratar om med bränsleuppsugarna från tanken.

Det är en högst tillfällig lösning att byta ut filtrena som sitter i tanken mot vanliga bränslefilter, minsta lilla dom sätter igen så tappar den bränsletryck. Om jag säger att jag körde 15mil med vanliga bränslefilter innan det började jävlas igen så har jag iaf inte tagit i för mycket...
Bytte till nya original, och den har gått prickfritt efter det. Kört kanske 5 mil om året med den sista fem åren, och den startar alltid på andra rycket när man startar upp den efter ~8-9 mån parkering!
Guld med efi! :)
 

KexK

Aktiv medlem
Okej. Det är inte ett afs chassie i alla fall och det är inte chassiet där lyset sitter som på en phazer (på styret). Är det då ett zr1 chassie? skotern är i alla fall från 1995. Är det värt att pilla själv på efin? har ingen aning om hur känsliga dom är eller är det värt att lämna in den? Tack för hjälpen hittills!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Tjena Tobbe, förlåt ni andra att jag spårar iväg men det handlar om vildkatt iaf. Kul att Vildkatten går för dig. Jag ska fick ett återfall idag och ska inhandla en WildCat 96, det är en likadan som rådägaren funderar på. Den jag ska köpa har också EFI-problem. Den går bara 20 sek åt gången. Jag tror också det är bränsletillförseln på den. Kläggade filter.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Kan bara tala om att jag hämtade wildkissen 96, inte den trådägaren talar om en annan som inte gick. Ägaren hade bytt ECU + massa annat. Gav 6000. Tog en kvart så var den igång. Ursprungsfelet var nog dåligt laddat batteri förra vintern. När han skruvat till baka det efter laddning hade han missat en kabel till minuspolen.

Den startade på tredje draget. :) Nu är man lycklig villkatt-ägare igen

/Villkatta
 

Jeppeman77

Välkänd medlem
11 dec 2007
180
0
6
Örebro
Hade en vildkatt förut och på sidan av efi boxen sitter det en liten lampa (en diod som blinkar rött) när man slår på tändningen. Om allt är som det ska så har jag för mig att den blinka en gång annars så blinkar den fram felkoder, bara skriva upp hur det blinkar. Typ blink blink paus blink blink blink. Vet att det finns några som har rep handböcker här på forumet och kan tala om vad de betyder, jag skicka med min när jag sålde skotern. Sök på wildcat så får du nog upp lite svar. Lycka till