Arctic cat TZ1 LXR

skidoo xrs

Medlem
28 sept 2009
8
0
1
Hej ! jag skulle behöva hjälp , min skoter vill dra tjuvström, drar tom batteriet bara på 3 veckor :/ vad tror ni det kan vara för fel :argh: ? MVH jimmy.

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
jag tror inte det är något fel. har för mig att det står i instruktionboken att om den ska stå i mer en tre veckor ska man ta bort batteripolen.
kan vara så enkelt att ditt batteri börjar bli dåligt. jag glömde att ta ut batteriet när det var färdig kört förra säsongen
kom på det efter 4-5 veckor och då gick det ricktigt tungt.
jag vet att fjärr-starten drar ganska mycket även om den inte används.
tänkte köpa en huvudströmbrytare (modell till båt) att sätta vid batteriet
så slipper man hålla på skruva polerna när man inte ska åka på ett tag.
kenth......

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Skotern borde absolut klara 3 veckors stillestånd utan att dra batteriet tomt. Kolla med din återförsäljare vad fjärrstarten ska förbruka och gör en test dvs mät strömförbrukningen.
Om din skoter stått länge med tomt batteri kan kapaciteten försämras eller helt enkelt frysa sönder. På min gamla T660Turbo fick jag byta batteri pga av detta. :cry:

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Är det verkligen bra med en huvudström brytare på de nyare skotrarna tro?, tänker på datorn som styr det mesta, går inte den tillbaka till 0-läge och får börja om med att optimera alla parametrar igen vid första starten.
Kan ju va en melodi vid längre uppehåll, men för 3 veckor så skall ju batteriet hålla utan problem. Vet att en del AC orginal batterier har vart dåliga under en period, kolla med ÅF.

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Är det verkligen bra med en huvudström brytare på de nyare skotrarna tro?, tänker på datorn som styr det mesta, går inte den tillbaka till 0-läge och får börja om med att optimera alla parametrar igen vid första starten.
Kan ju va en melodi vid längre uppehåll, men för 3 veckor så skall ju batteriet hålla utan problem. Vet att en del AC orginal batterier har vart dåliga under en period, kolla med ÅF.
Instämmer med dig! Precis som du säger får styrelektroniken börja om från "0" varje gång den blir spänningslös. Lösningen borde vara att fixa tjuvströmmen alternativt byta batteri. 3 veckors vila ska inte alls vara något problem. Min har stått ca 3-4 månader utan att behöva underhållsladdas.

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
i instruktionsboken på sid 29 står det: fjärrstartsystemet drar 10 ma ström
konstant. för att skydda batteriet mot utladdning så ska minuspolen lossas om skotern ska stå i mer en tre veckor. nu lossade jag båda polerna så jag läste inte allt men jag märkte inga problem när jag starta så jag tror nog att den klara av det. det står också att om man tömt batteriet helt så ska det bytas ut kanske det som hänt med ditt batteri så det är därför det bara håller i tre veckor?? kenth...........