Arctic cat sx 600 läcker.

hocky

Välkänd medlem
6 apr 2011
120
0
6
kiruna
Köpt mig en Arctic cat sx 600-09 som läcker glykol när man kör!

När man förvarar den läcker det ingenting men det läcker ut mycket vid kort körning. Började med att den funka bra förutom den läckte lite när man välte över med skotern vid burkning. Funkade bra några timmar men sen på hemvägen så var ju tvungen att stanna när tempmätaren lös och då kokade det och rann över locket.

Dagen efter så fyllde jag upp igen och på mycket kort tid så försvinner allt när man kör, men läcker inget när den står still. Kan det vara så enkelt att expansionskärlslocket inte håller tätt?

Ska börja med att testa lufta den då det kanske är felet?
Sen kolla alla slangar fast om det är läcka där borde det väl rinna ut när den står still också?
Kanske måste byta expansionskärl?
 

hocky

Välkänd medlem
6 apr 2011
120
0
6
kiruna
Kanske 15 minuter sen är det tomt, finns droppar som skvätt lite överallt bredvid kylaren sen rinner det ut mycket som stannar längst in vid vänstra fotsteget. Rinner det ut från slangen som går från kylaren ner mot fotsteget när det kokar, om du vet vilken jag menar?
 

bigmac

Staff member
Administrator
Team Snowmobile
1 jan 2000
146
11
18
Orsa
www.snowmobile.se
Finns en liten slang under/på sidan av motorn mot "mattan" (når den bara underifrån tror jag). På min skavdes det ett litet hål i den. Det var antingen slangen till pumpen eller nr 7 på bilden, minns inte riktigt...