Arctic Cat Pantera 800efi problem

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Jag har ett problem som jag inte blir klok på.
Det är en Arctic Cat Pantera 800efi 2002 som vill sura ned sig.
Har sökt på forumet men inte hittat någonting som kan hjälpa mig i rätt riktning.
Jag har mätt upp och justerat TPS efter de värden den ska ha. Lufttempmätaren är uppmätt och ok.
Stator är nästintill ny (50 mil).
Den går helt ok utan belastning men så fort den belastas börjar den sura kring 4,5-5k rpm.

Det jag har kvar att undersöka är om triggern inte är ok (Den är fast som jag har förstått det på denna och sitter bakom svänghjulet).
Kan även vara en spridare som kärvar och står i öppet läge, hur kollar man detta på bästa sätt?

Kom med idéer för jag blir tokig.

Mvh Stefan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Du hade mätt upp tps givaren innebär det att du även kollat hela gasutslaget från 0. 100%? Om man inte hittar någon störning genom att mäta hela registret ytterst sakta från noll till full gas med voltmätning så mäter man även med ohm i hela registret. Enklast mätning är ohmmätning för då behöver man inte koppla in ström till tpsen.Ha extra koll vid 0-10% gaspådrag för de lär va där givaren har bortfall eller fladdrande värde.Gasa extremt sakta upp och ner i hela registret och leta fladdrande mätvärde eller helt bortfall av värde. De spelar ingen roll viket ohmvärde eller volt den visar när man letar fel i tps banan. Picupspolken är säkerligen okj för den kan inte dumma sig vid ett vist varvtal. Den sitter annars bra till utanför svänghjulet.
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hej
Jo jag har kollat den flera gånger både ohm och med spänning den ligger på 0.701vDc på tomgång och 3.912vDc, om jag minns rätt, på fullgas. Den ökar och minskar långsamt hela registret. Kan en dålig stator ställa till detta problem (tänkte om den nya gett sig?)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Hej
Jo jag har kollat den flera gånger både ohm och med spänning den ligger på 0.701vDc på tomgång och 3.912vDc, om jag minns rätt, på fullgas. Den ökar och minskar långsamt hela registret. Kan en dålig stator ställa till detta problem (tänkte om den nya gett sig?)
Ok då är nog tpsen ok. Om de inte vore för att den tycks gå bra på tomgång så skulle jag säga trasiga reedventiler. Men om den går fint på tomg brukar de inte va dem. Men i detta fall skulle jag ändå kolla dem för säkerhets skull för de ger sur blöddrande tomg och en bit upp i registret. De kan gå rel bra på höga varv även om reedventilerna är allvarligt skadade. Tjuvluft vid packbox bakom variator óch magsidan kan ge blödder på lägre varv. De ger inte rusande tomg som man tror!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Kolla packboxarna först. Om den går lite dåligt på tomg så kan du kolla packboxarna med startgas eller sprayolja ja även hårspray dedorant parfym nd you name it funkar. De är den tillfälliga tätningen sprayen ger som gör att motorn regargerar om de är trasig packbox. I 8 fall av 10 är de packboxen bakom variatorn som åkt troligast pga remsprängning. Men de händer faktiskt att boxen bakom tändplattan går väck också. Den är ju svårare att spraya men om du kollar noga så kan de va något hål i kåpan öven svänghjulöet som du kan sticka in en snabel och spraya.Att ta lös svänghjulet är ju drygt och kräver avdragare så kolla det sist av allt.
Om den går fint på tomg måste du kolla packboxarna visuellt och de kan kräva att du tar lös variatorn. Om du ser oljekladd bakom variatorn kan du va säker på att p-boxen är väck.Samma sak på tändningssidan.