Arctic cat m800 varvar inte ut

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Tjena
Klippte en 12a m8 för nån vecka sedan o nu märkte jag när man var ut o lekte i pudret att den inte varvar ut. den lega från start på 7400 för att sedan sjunka ner till 6900-7000 varv vid fortsatt tumme mot styre. Har kollat att apv systemet fungerar vilket de ser ut som att de gör därmed tänker jag att det skulle kunna vara variator problem? 🤔 Någon som vet/idé vad för jävulskap den hittat på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Hur har du kollat apv portarna?
Första man gör är att hissa upp skotern i bak och av med kåpan på apv motorn. Ge full gas i 1 sekund för att se om apv motorn vrider wiretrumman. apv motorn brukar öppna vid 7000-7500v .Och man måste lista ut om den vrider trumman fullt ut dvs så wiren sträcks lika långt som portarnas slaglängd. Om de ser bra ut skruvar man loss apv portarna och kollar så wiren är hel för de händer att den dras av.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Hur har du kollat apv portarna?
Första man gör är att hissa upp skotern i bak och av med kåpan på apv motorn. Ge full gas i 1 sekund för att se om apv motorn vrider wiretrumman. apv motorn brukar öppna vid 7000-7500v .Och man måste lista ut om den vrider trumman fullt ut dvs så wiren sträcks lika långt som portarnas slaglängd. Om de ser bra ut skruvar man loss apv portarna och kollar så wiren är hel för de händer att den dras av.
Jo jag har kollat att den vrider vajern och har kännt på vajern för hand så ingen av dem är av. Hur ska jag veta att den vrider fullt ut?
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Och utan rem varvar den över 8000, med rem max 7500 sen sjunker det. Därför jag tänkte det var variator problem. Är första arctic cat jag äger så är helt ny på dem här motorerna
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Och utan rem varvar den över 8000, med rem max 7500 sen sjunker det. Därför jag tänkte det var variator problem. Är första arctic cat jag äger så är helt ny på dem här motorerna
Ok då funkar nog apv. De lyfter ca 15mm så kolla bara på wiren att den drar ca 15mm. Då lutar de som du tror på variatorerna. Kolla om tillslagsvarvtalet är ovanligt lågt för då kan primärfjädern va av. Jag vet inte exakt varvtal på m8000 men org lär tillslag ligga ca 4000-4200v. Om den far iväg på 3500-3800v kan fjädern va av.Original sekundärfjäder brukar tappa spänsten fort på dessa årgångar också men att de skulle ge så låga varv tror jag inte. Om varvtalet sakta sjunker mer o mer under hundratal mil så brukar de va både primärfjäder och sekundärfjäder som mattas men i detta fall är de så markant lågt att de inte är utmattning. Kan va kärvande variatorer i både sekundär och primär. I går fixade jag en sekundär som gav samma fenomen och i den va rullarna slut, de kom ut i pulverform och helixen va söndernött av rullarnas fästpinnar. Sekundären är enklast att ta lös och besikta inv. Men har du som sagt lågt tillslag så är nog primärfjädern väck och då börjar du med primärvarren.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Jo tror nog det är primär fjädern som gått för mig för tillslaget ligger på 3700 varv. Då har jag o göra ikväll ska kolla egenom sekundär variatorn samtidigt
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Hur har du kollat apv portarna?
Första man gör är att hissa upp skotern i bak och av med kåpan på apv motorn. Ge full gas i 1 sekund för att se om apv motorn vrider wiretrumman. apv motorn brukar öppna vid 7000-7500v .Och man måste lista ut om den vrider trumman fullt ut dvs så wiren sträcks lika långt som portarnas slaglängd. Om de ser bra ut skruvar man loss apv portarna och kollar så wiren är hel för de händer att den dras av.
Den hade hel primär fjäder vad kan de vara då? 🤔
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Jo har problem hittar inge jag kan värma helix bultarna med. De kan inte ha berot på att remmen varit sliten? Med tanke på att de var mycket remslir damm på sekundär skivorna🤔 kan ju även vara att de är för slak fjäder
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jo har problem hittar inge jag kan värma helix bultarna med. De kan inte ha berot på att remmen varit sliten? Med tanke på att de var mycket remslir damm på sekundär skivorna🤔 kan ju även vara att de är för slak fjäder
Får du inte lös bultarna till helix?
Remslir i sekundären tyder på att den är felande.
Om remmen är sönderbränd kan de bero på remmen men då måste den va extremt bränd.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Nä dem sitter så in åt fan, då är det något fel på sekundären rullarna såg dock bra ut
På med roslösningsspray och prova slagskruvmejsel, eller om du inte har slagmejsel så däng på skruvarna utan hell med hammare och don.och prova dra igen. Om du dragit sönder skallen så svetsa fast något du kan dra på. Nu har jag inte full koll på hur de ser ut men de går ev att slipa bort skallarna så du kan lossa helixen och skaffa nya skruvar.
Bor du i närheten av Kramfors Västernorrland kan jag hjälpa dig med eländet :)
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Jo hade kommit förbi med den om jag hade bott närmare än 100 mil uppåt i norra norrland😂 men tack ändå! . Gjorde ett komprimering verktyg idag o ska testa slå på den så får vi se om den släpper
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Rullar o fjäder var hela o allt dedär men bakre variator skivan klappa så in åt helvete är nog den som är boven i dramat?
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
På med roslösningsspray och prova slagskruvmejsel, eller om du inte har slagmejsel så däng på skruvarna utan hell med hammare och don.och prova dra igen. Om du dragit sönder skallen så svetsa fast något du kan dra på. Nu har jag inte full koll på hur de ser ut men de går ev att slipa bort skallarna så du kan lossa helixen och skaffa nya skruvar.
Bor du i närheten av Kramfors Västernorrland kan jag hjälpa dig med eländet :)
Det klappar då minst 5mm

Glömmer alltid trycka svara vet ej om det kommer upp notiser för andra om man it gör det
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Det klappar då minst 5mm

Glömmer alltid trycka svara vet ej om det kommer upp notiser för andra om man it gör det
De beror på hur du kollat glappet. Har man yttre skiva lös från helix så kan man vicka dem minst 5mm om man kollar längst ut på variatorskivan där den är som störst, de är helt normalt. Man måste kollar glappet endast radiellt så man måste hålla svivan så 90 grader som möjligt mot axeln dvs där den ska jobba. Då får de inte glappa något typ max 0,2mm Du kan skruva ihop helixen utan fjäder så blir de lättare att kolla radiellt glapp = uppåt och neråt på axeln.
Om du har nära till en skoterfirma eller kompis som är bra mekaniker kan du fara dit och få den besiktad. Dessa bussningar brukar hålla 1000 mil ber på hur hårt man kört.
De kan även va så enkelt att någ av förra ägarna bestyckat om den i variatorer. Ex bytt helix eller fjäder och haft noll koll på vad de gjort. Samma sak med primären de kan ha satt in helt fel fjäder eller satt dit för tunga vikter.
Kolla på helixen om de står vilka vinklar den har och ta gärna kort på fjädern sam kolla noga vilken förg den har och om den har små färgklickar av annan färg på sig. Då vet vi om den är org bestyckad i sekundären. Du måste även kolla färg och färgmarkeringar på primärfjäder och kolla vilken tyngd vikterna har. De kan tom vara ställbara vikter som man ställt helt åt hell.
Men innan du skruvar mer måste du ta kompprov för rätt vad de är har den skurit och har värdelöst komptryck, och väldigt olika tryck i cylindrarna.
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
Är som helt lost med arctic cat variatorer när man skruvat brp alla sina dar, jo ska kolla kompen i dem dock så ska primär och kolvar vara bytta av motor center i Luleå för 100 150 mil sedan. De är original fjäder i sekundären o gul fjäder i primären ser även ut som original helix. De är ju det att det finns inte många kottar som jag känner som haft o göra med arctic cat bara brp. Kan de vara möjligt att inte apv öppnar hela vägen ändå🤔
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
De beror på hur du kollat glappet. Har man yttre skiva lös från helix så kan man vicka dem minst 5mm om man kollar längst ut på variatorskivan där den är som störst, de är helt normalt. Man måste kollar glappet endast radiellt så man måste hålla svivan så 90 grader som möjligt mot axeln dvs där den ska jobba. Då får de inte glappa något typ max 0,2mm Du kan skruva ihop helixen utan fjäder så blir de lättare att kolla radiellt glapp = uppåt och neråt på axeln.
Om du har nära till en skoterfirma eller kompis som är bra mekaniker kan du fara dit och få den besiktad. Dessa bussningar brukar hålla 1000 mil ber på hur hårt man kört.
De kan även va så enkelt att någ av förra ägarna bestyckat om den i variatorer. Ex bytt helix eller fjäder och haft noll koll på vad de gjort. Samma sak med primären de kan ha satt in helt fel fjäder eller satt dit för tunga vikter.
Kolla på helixen om de står vilka vinklar den har och ta gärna kort på fjädern sam kolla noga vilken förg den har och om den har små färgklickar av annan färg på sig. Då vet vi om den är org bestyckad i sekundären. Du måste även kolla färg och färgmarkeringar på primärfjäder och kolla vilken tyngd vikterna har. De kan tom vara ställbara vikter som man ställt helt åt hell.
Men innan du skruvar mer måste du ta kompprov för rätt vad de är har den skurit och har värdelöst komptryck, och väldigt olika tryck i cylindrarna.
☝
 

Dunderzummit

Medlem
1 feb 2019
34
0
6
24
Aarea
De beror på hur du kollat glappet. Har man yttre skiva lös från helix så kan man vicka dem minst 5mm om man kollar längst ut på variatorskivan där den är som störst, de är helt normalt. Man måste kollar glappet endast radiellt så man måste hålla svivan så 90 grader som möjligt mot axeln dvs där den ska jobba. Då får de inte glappa något typ max 0,2mm Du kan skruva ihop helixen utan fjäder så blir de lättare att kolla radiellt glapp = uppåt och neråt på axeln.
Om du har nära till en skoterfirma eller kompis som är bra mekaniker kan du fara dit och få den besiktad. Dessa bussningar brukar hålla 1000 mil ber på hur hårt man kört.
De kan även va så enkelt att någ av förra ägarna bestyckat om den i variatorer. Ex bytt helix eller fjäder och haft noll koll på vad de gjort. Samma sak med primären de kan ha satt in helt fel fjäder eller satt dit för tunga vikter.
Kolla på helixen om de står vilka vinklar den har och ta gärna kort på fjädern sam kolla noga vilken förg den har och om den har små färgklickar av annan färg på sig. Då vet vi om den är org bestyckad i sekundären. Du måste även kolla färg och färgmarkeringar på primärfjäder och kolla vilken tyngd vikterna har. De kan tom vara ställbara vikter som man ställt helt åt hell.
Men innan du skruvar mer måste du ta kompprov för rätt vad de är har den skurit och har värdelöst komptryck, och väldigt olika tryck i cylindrarna.
Jo juste den har visat felkod på ecu 16 2 gånger men slocknat när jag stängt av skotern goggla på den o de var ju apv vajer inställningar o grejer därför jag tänkte att det var apv först
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Jo juste den har visat felkod på ecu 16 2 gånger men slocknat när jag stängt av skotern goggla på den o de var ju apv vajer inställningar o grejer därför jag tänkte att det var apv först
Ang variatorer och fjädrar så låter de som org prylar och de va ju bra. Och de va bra den visar felkod på apv du har du någ att gå på. När jag misstänker felande lyft av avgasportar så brukar jag köra utan huv och ta av skyddet på apv motorn så man ser när den drar i wiren.De kan tänkas att den inte drar som den ska dvs öppnar vid 7200v om jag mins rätt, Men den borde varva 7900-8100v även om apv motorn öppnar lite för sent typ vid 7500varv. Ta lös avgasportarna och kolla om de kärvar, se till att de går lätt i botten som max lyft, de ska gå snorlätt. Rengör även giljotinerna och spåren ner i cylinder. Men obs ståll in kolven så den täcker utblåsporten helt och trula in papper som suger upp sotslem som åker in då man rengör. Bräcklen/bensin/lacknafta/diesel/ funkar bra som rengöring men borsta även avgasportarnas glidytor ner i cylinder med avsmalnad tandborste eller liknande.
Hur långt har den gått i timmar och eller mil? Jag funderar på hur bra spänst de är kvar i fjädrarna, de är bra att veta fdör att lista ut hur mycket den ska vara när motorn går fullt ut. Ex om den gått 800 mil så kan den inte varva fullt ut. Den "kan" va nere på 7800-7850v när den gått 300 timmar eller 800 mil. Vid 400 mil brukar de orka varva 7900-8050 varv och de är ok för de ger max effekt på 7900v. Med nya fjädrar i primär och sekundär bör den varva 8000-8100.