Arctic cat M7 141" Renovering och trimmning

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Tänkte att de va dags att lägga upp en projekttråd om mitt lilla projekt

De började med en helt org M7:a som gått 600 mil..tjuvstartade redan förra hösten med fixandet

Allt grått ska lackas svart, Variatorerna ska renoveras, Motorn ska få nya kolvar och även portas av dysse i samma veva..Vet inte riktigt vad som ska göras i motorväg än

Nya bakdelen är beställd och ska också sättas dit med tillhörande stänka mm. Tips på hur man gör med kylaren på dessa?



Helt org just hemkommen

Lackering och nya bussningar i framvagnen






Testade även att göra en hemmagjord bakdel, blev helt okej

 
Last edited:
J

Jona$



busenkelt, klipp ur länken på bilden och klicka på ikonen infoga bild och klistra in
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Tackar jo, ja lyckades nu var inte så avacerat haha..

Så ser skotern ut i dagsläget





Cylindrar och topp påväg till dysse för portning.. Vilka kolvar ska man beställa, org eller wiseco??

Skotern står i tusen delar nu, men ska försöka uppdatera direkt de händer nåt kul :) ska göra en stor beställning från staterna, vilken sida rekomenderar ni?
 

Myzkoo

Välkänd medlem
3 sept 2012
484
6
16
Örnsköldsvik
Har du några fler bilder på bakändan? :) Såg bra ut! Funderar på att bygga om bakdelen och fotstegen på min M7a också.

Skulle kört originalkolvar om jag vore du. Jag beställde nyss original från www.countrycat.com - $125/kolv. Tog 5 arbetsdagar att få hem.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Bussningarna fick jag med när ja köpte skotern..men borde ju finnas eftermarknads någonstans?





Böjde en plåt över slutet på kylaren som ja nitade fast, sen böjde ja en lagom bit att fästa stänklappen i..

Beställde org stänka, och stagen som går upp från fotstegen(vet inte va dom kallas) från en -09:as crossfire, sen kapa ja enligt svarta linjerna på frihand bara, blev helt ok!

Men när ja satt o spana på delar så såg ja att hela bakdelen från -09 kosta 700kr i usa..så blir att ta hem en sån nu när ja beställer, den ska tydligen passa till 99%
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
I veckan kom de ett paket från staterna så har smällt dit nya bakdelen mm




Var tvungen att korta kylaren litegrann annars passa den perfekt utan allt för mkt modd

svart vinyl eller polerat chassie, vad e snyggast??
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
men perfekt! är i precis samma läge och ska bygga om bakdelen..

Är inne på att precis som du köpa nytt tunnelslut eftersom orginal är snett kapat och har massor med borrhål gjorda av tidigare ägare.

Så lägg upp fler bilder på tunnelslutet :)



vart fick du tag i bussningarna i framvagnen? :)
Jag beställde alla bussningar i framvagnen (det är över 50 delar och även skid spacers m.m) från en kille i USA som heter Bparks på snowest forum.

Han tillverkar de i delrin plast som ska vara väldigt hållbara och nöter inte sönder bultar osv som metallbussningar gör.

Tror jag betalade ca 800 för alla bussningar och frakt. Vilket är sjukt billigt på eftermarknads bussningar i sverige till en a-arm kostar 350.

Har dock inte hunnit montera dem ännu så kan inte säga om de är bra men googlar man lite kan man bara läsa positiva saker om de bussningarna han tillverkar.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
men perfekt! är i precis samma läge och ska bygga om bakdelen..

Är inne på att precis som du köpa nytt tunnelslut eftersom orginal är snett kapat och har massor med borrhål gjorda av tidigare ägare.

Så lägg upp fler bilder på tunnelslutet :)





bussningar i sverige till en a-arm kostar 350.

Har dock inte hunnit montera dem ännu så kan inte säga om de är bra men googlar man lite kan man bara läsa positiva saker om de bussningarna han tillverkar.
Ska till garaget ihelgen då kan ja fixa fler bilder :) om du köper tunnelslutet, så bör du även beställa stänka och lyftbåge då blir de perfekt!
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Ska till garaget ihelgen då kan ja fixa fler bilder :) om du köper tunnelslutet, så bör du även beställa stänka och lyftbåge då blir de perfekt!
Hunnit ta några bilder?:)

Vad gick tunneln, bågen, sista tunnelbiten och stänklappen på ifrån USA?

Och hur ser stänklappen ut utan lyset? eftersom jag har redan beställt ett från m800, ett sånt i aluminium.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hunnit ta några bilder?:)

Vad gick tunneln, bågen, sista tunnelbiten och stänklappen på ifrån USA?

Och hur ser stänklappen ut utan lyset? eftersom jag har redan beställt ett från m800, ett sånt i aluminium.
jo minnet hänger inte riktigt med..stänklappen och bågen beställde ja tidigare, men tror de gick på en tusenlapp med frakt inkl led lyset.

tunneln och slutet av tunnel var billig, tror den gick på 700kr, men tror de kan se lite lustigt utan lyse eftersom stänklappen är gjord för lyset, men går ju alltid att sätta nåt för typ en reflex eller tillverka en plastbit bara o skruva fast i hålen..