Arctic Cat HCR 800 2011 Glapp i drivaxel?

SundbomAAA

Medlem
9 mar 2015
32
0
1
Tjenare det är så att jag har märkt att jag har ett "Glapp" i drivaxeln (tror jag).
Om jag kör och bromsar så den stannar sen när jag ska iväg blir det en "smäll" i drivaxel eller dylik. Kan de vara så enkelt att det är för att "kuggarna" på drivaxeln ner i mattan inte ligger tight mot mattan så den "klunkar"

Samt så är det som att skivan är skev bromshandtaget pulserar samt kör jag fort och ska bromsa så slår det rätt rejält i 'drivaxeln?' Samma klonkljud då alltså. Tacksam för hjälp, samt vart rekommenderar ni att köpa delar till kissen?
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Kan va så att drivaxellagren är slut, då ligger drivaxeln inte centrerad vilket kan resultera i att det "klonkar" när man släpper av och gasar på igen, då lägger sig också bromsskivan snett så det kan förklara att det pulserar i bromshandtaget. Hade det problemet på min -11 Crossfire 800 och att fixa det är inte särskilt svårt. Först loss med vad jag gissar är givaren för hastighetsmätaren, sen en mutter som sitter på drivaxeln. Loss med bromsoket skivan sen är det bara några bultar där muttrarna sitter på insidan av tunneln, loss med dom så har du lös hela lagerhållaren så blir det enkelt att jobba med. 6909-2RS är namnet på lagren du behöver, sitter 2st.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
klonkandet är normalt då det är ett glapp mellan alla drev i diamonddriven , även sekundären smäller när man backat och rullarna byter sida i helixen , min broms pulserade men det var inte lagret utan bromsskivan som slagit sig 0.5 mm , nu är den nysvarvad och rak