Arctic Cat F7 tips och sådär

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Tjena, försökte hitta nån tråd som denna men utan resultat så provar här.

har fått tankarna på en arctic cat F7a nu inför vintern. Har ju en SRX 600 nu som jag inte riktigt är nöjd med. Vill ha en mer "allround" skoter. Kör ju ganska mycket på havsisen och där funkar den alledes utmärkt! Går fort och stabilt. Men mindre bra inne i skogen i djupare snön eller på åkern och "leka" med. Har då hört att AC F7an ska vara bra, går både fort (drevad för 200km/h org) har ja hört och sedan tar den sig fram bra.

Men skulle vilja ha lite tips från er som äger/ägt en F7a typ årsm 03 vad man bör göra på dom, vanliga saker som går sönder, barnsjukdomar, Bränsleförbrukning, positiva saker osv :) Min SRX drar förvånasvärt lite soppa tycker jag, och då pumpgasas det ändå och högt varv.

Stämmer det även att chassiet på 03an har en benägenhet att spricka? :O

OBS Märkte att den tråd kanske ska vara i Köpråds delen. Mod får väl flytta.

Mvh
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
03.ans är drevad för ca 170 km/h , förbrukningen ligger på 2-3.5 L /mil , snöframkomligheten är så bra den kan bli för en kort maskin , alla årsmodeller har lite klent chassi men 03:an är sämst och har oftast gått längst , kolla efter sprickor i boogiskenor och i bulkhead ...
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej låter bra :) Men när man kollar bulkheaden, vart kollar man då, är inte riktigt 100 på vad som är bulkheaden :unsure:

Är v-kit och M7 drevning nåt som är bra? Läste på skoterbanken på kommentarerna där att med M7 så har den väldigt bra drag från början till slut.

mvh
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Aha okej. Men den jag funderar på att köpa har 06ans boggie iaf. Så det e väl bulkheaden man ska kolla noga, men det går väl att svetsa isåfall?
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Aha okej. Men den jag funderar på att köpa har 06ans boggie iaf. Så det e väl bulkheaden man ska kolla noga, men det går väl att svetsa isåfall?
En 06as boggie är då inge större fördel annat än dämparna ev. 05-06 har klenare skenor än dom äldre.
Gjorde själv tvärt om och bytte till en 03as boggie som har förstärkta skenor org.
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Heh okej :p

Men hur är det att åka på bakan me dom då? SRXen gick typ bara om det va ganska hårt o greppade väldigt bra. Med 30mm matta dårå. F7an jag ev köper har 35mm, det verkar lagom.

Undrar också vart det finns trim o tillbehör till dessa maskiner. Är sugen på fullflöde gren och pipor/pipa. O som följdfråga på de så undrar jag om det är EFI på 03or? Behöver man bestycka då på nå vis via databoxen eller fixar den de själv? :) heh
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
I rätt före verkar de gå att åka på rullen hur långt man vill med lite trim.

Boondocker box för att justera bränslet kan behövas. Går även att mixtra med ändrat soppa tryck samt munstycke i slangen men de är mindre säkert känns de som.

Brukar gå att hitta de mesta på blocket då säsongen kommer igång annars finns de ju firmor som tex. tikka,pf racing mfl.

Kör själv med portade f7 cylindrar,d&d grenrör å bmp fat azz pipa,boondocker box å digatron på min f6a å den rör på sig fint men mycke vill ha mer så man fåår se vad som händer i vinter:)
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Okej :p Men Boondocker är inte det väldigt dyrt? Vad har den för funktioner förutom soppan.

d&d grenrör är det sånt där "fullflödes" gren? För det jag har tänkt på är fullflödegren,Pipa(ska man ha singel eller dubbel?),

Mvh
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
runt 5000 för en ny och kanske hälften för en begad , den gör inget annat än att man kan justera soppan me den , att trimma fram 10 hk + går är enkelt och då klarar du dig utan Boondocker även om det är att föredra , en lätt portning , planad topp och tändkil är bäst att börja med , stor skillnad mot std även med std y-rör och pipa , en oportad motor funkar bra men bikeman stealthpipa ( + 4-5 hk och en 1-2 för y-röret )
 
F

fjällets son

Nu är det en månad någon skrev här sist men snälla diskutera i tråden i stället för PM så vi andra kan ta del av det!
//Mvh
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Vi pratade bara om pris och så angående portning som jag troligtvis gör när jag köper en F7a snart :)

Men mer inlägg gärna om skotern :) för o nackdelar :) Ös på bara
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Fråga något som ni vill veta ni bara, är lite hjärndöd just nu så kommer inte på mycket att skriva själv men får ja frågor så går det bra :)
 

Bränsle

Välkänd medlem
20 nov 2010
328
0
16
Jag skulle vilja veta kvaliten? Håller grejjerna bra och vad brukar eller har gått sönder på din.
Sedan undrar jag "nödvändiga" saker att åtgärda modda på skotern som AC missat att göra eller nå.

Den jag ska köpa behövs magneterna på drivaxel bytas då mätarn bara går till 30 ibland tydligen. Skotern har gått 600-700 mil max tydligen också? Är det okej miltal och bytta kolvar för 70-80 mil sen tror ja.

Man vill ju inte köpa nåt vrak. Nackdelen är att skotern är 90 mil uppåt för mig :p få hoppas säljarn håller vad han säger ang skick.


Skickat från min iPhone via Tapatalk
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Kvaliten, jadu. Vad jag har hört så ska F7or stå ut med att plågas ett extra tag än flera andra eller hur man ska säga. sen är det väl upp till hur man kör med den och så. ingenting har gått sönder på min men fel redan från fabrik finns, alltså styrglapp.. men det går ju självklart att åtgärda. 6-700 mil är helt okej så länge man håller den i ett fint skick, men har svårt att tro att den är sönderkörd redan då om han inte kört på etanol eller något x) Sen ska du försöka kolla igenom skotern ändå så gott det går och ta gärna med dig någon som kan snegla runt lite extra.