Arctic cat f7 går dör av och går dåligt.

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
Tjena har ett litet problem med katten min.

De är alltså en sno pro 440 04 med 06ans f7 snurra.

Den vill inte gå som den ska utan den helt plötsligt dör. vid kallstart då går den som längst (kankse 2-3 min) och man kan gasa på som vanligt utan att den börjar gå spec dåligt, sen efter en liten stund så börjar den bluddra och dö av och nån avgassmäll kan också komma.
Sen när man försöker få igång den igen så kan de gå på några ryck men oftast får man stå å dra ett tag och vänta en stund.

när man väl fått igång den så går de att smyga med den (max typ 4000-4500 rpm)
om man gasar till lite så dör den och man får göra om samma procedur.

Den kan även dö när man bara ligger och puttrar på också men oftast så går den då.

Den är även väldigt svårstartad ibland. men när den väl går då går den kanon bra!

så vad kan de vara som är fel ?

nån som har en aning ?

sen skulle ja även vilja att någon kan förklara hur funktionen och hur de ska vara på tanken på dessa maskiner tex , ska den ha avluftning eller ska den vara pluggad ? ska tanklocket ha nån avluftningsfunktion ? aa förklara hur de ska vara bara.

Mvh
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det där att den inte startar på max två ryck låter ju som att nånting med EFI:n är trasigt. Har 2 x F7 själv och de startar alltid, alltid på andra rycket kalla.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
okej ja nått knas är de ju men de konstiga är ju att den kan starta på första och ibland så får man rycka 20 ggr typ.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
har du inga felkoder ? förmodligen ingen mätare , koplla in den å se vad som ev bllnkar ... avluftslangen ska inte varva pluggad
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
har du inga felkoder ? förmodligen ingen mätare , koplla in den å se vad som ev bllnkar ... avluftslangen ska inte varva pluggad
Jag har mätare dock ser ja inga felkoder , antar att de är nån lampa som blinkar eller lyser något isåfall ? ang mätaren så funkar inte hastighetsmätaren heller men varvräknaren funkar både på visaren och displayen.

okej den var pluggad med har satt dit en slang som inte är pluggad nu. men tanklocket då hur funkar de ? sitter de som nån backventil där som ska släppa ut tryck eller hur funkar de ?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Jag har mätare dock ser ja inga felkoder , antar att de är nån lampa som blinkar eller lyser något isåfall ? ang mätaren så funkar inte hastighetsmätaren heller men varvräknaren funkar både på visaren och displayen.

okej den var pluggad med har satt dit en slang som inte är pluggad nu. men tanklocket då hur funkar de ? sitter de som nån backventil där som ska släppa ut tryck eller hur funkar de ?
jag har inte gjort någonting med tank förutom att sätta i en pump i min tank, avluftning har du väl i locket org också ;)
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
jo jag har en pump i min tank ja också vet dock inte vad för någon om de är orginal 440 eller f7 pumpen , har du någon bild på din ? :) jo de är ju nått hål i locket där men om ja försöker blåsa i de så släpper de inte ut nån luft , spelar ingen roll om ja blåser på insidan eller utsidan är stop ändå så de kanske "sitter igen" eller något eller ska de vara så?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Sv: Re: Arctic cat f7 går dör av och går dåligt.

jo jag har en pump i min tank ja också vet dock inte vad för någon om de är orginal 440 eller f7 pumpen , har du någon bild på din ? :) jo de är ju nått hål i locket där men om ja försöker blåsa i de så släpper de inte ut nån luft , spelar ingen roll om ja blåser på insidan eller utsidan är stop ändå så de kanske "sitter igen" eller något eller ska de vara så?
440 har ingen elektrisk pump sitter ingen pump i tanken på dom., är det efi på din??? du måste ha en efi pump om du har efi.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
jaha okej , ja men de sitter ju en pump i tanken så de lär ju vara rätt då . men finns de någon typ överströmmningsventil eller något på dessa pumpar för när jag starta min och kikade ner i tanken så liksom sprutade den ut lite soppa längst uppe på pumpen , skall de vara så ? (en polare till mig sa att de skulle de men ja vet inte ja ? )
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
har någon några fler förslag? problemet är inte löst än, men känns ju som att de har något med soppan att göra. är de vanligt att pumpar blir dåliga och kanske inte orkar trycka fram rätt mängd soppa ? snälla vill ha igång den nu!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: Arctic cat f7 går dör av och går dåligt.

1 kolla först med tanklock halvöppet så den garanterat inte bygger vacum. Alt 2 är pumpen,,,kolla så inga slangar har vikit sig eller är lösa.

Testa pumpen genom att koppla lös soppaslangarna till fuggarna och dra i snöret eller dra lös en åt gången med motor igång ,,,då ska det spruta regält
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de ska spruta ännu mer då ! en jag känner hade ett liknande problem nyss , ochså en 440 med ditstoppad efi pump , där var en slang klämd i tanken så den inte fick nog med soppa
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
om jag har tur nu så kanske de bara var så simpelt att de var nödstoppen för min är så mjuk och satt inge bra, provade en polares som var hårdare och satt bättre. men fick slut på soppa så ska testa imorgon då ja köpt lite soppa.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Sv: Re: Arctic cat f7 går dör av och går dåligt.

okej ska prova det, men de är inga föggar de är ju insprutning ?
Jo jag såg det när jag tryckt iväg svaret he he.. Men som sagt samma saker gäller,,dra lös en bränslelang med pumpen igång för att se hur pass bra sprutt det är ,,,och kör även med tanklocket halvöppet.

Och kolla stennoga att inga soppa slanger eller returslangar ligger i kläm!

Steg 2 är att kolla bränsletrycket så det är ok hela tiden och inte droppar helt plötsligt.
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
okej en update här nudå.

Fyllde på soppa och drog igång, den starta fint och gick bra som fan i typ 4-5 min sen började den gå sämre och sämre , den ville dö om ja försökte varva upp den , tillslut kunde ja inte röra gasen alls för då skulle den dö direkt. efter en stund med orolig tomgång så dog den sen har ja inte fått igång den sedan dess.

drog loss slangen till insprutningsbryggan (vet inte om de heter så men ni vet nog vad ja menar ). där var de soppa som sprutade ut . satte tillbaka slangen och drog några gånger till och tog loss den igen och de kom fortfarande soppa , så då borde de ju inte va pumpen eftersom den pumpar fram soppa ?
tog sedan bort stiften och dom var blöta , kollade gnistan och gnista hade jag . satte sedan i nya stift och provade starta . gick inte igång.

vafan kan de va ?

ska låna en tändspole av en polare imorgon så ja kan utesluta den iaf.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
checkengine lampan i mätaren blinkar felkoderna ? , tanklocket har en backventil som släpper in luft , de kan vara pumpen fsts de kommer trycket mpste vara högt 43 psi , kolla trycket som boost säger ..
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jo jag hade ju de där problemet just. Soppa kom de fram, men inte med rätt tryck.. Slangen var klämd/vikt i tanken precis vid pumpanslutningen.
Starta och gick men orkade inte när man skulle varva, ibland starta den inte även om man så röck 300 ggr. Hittade problemet och vips så gick den som ett jävla skott!!
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
när den varit igång så har ja inte sett att någon lampa blinkat iaf. så inga felkoder. okej ska kika över pumpen och alla slangar till den riktigt noga den här gången, och ska även försöka få tag i nått så jag kan mäta trycket som ni säger.

kommer kanske en polare med en 440/700 också till mig ikväll så vi kan jämföra lite, återkommer med update :)
 

PjukeN

Välkänd medlem
8 sept 2008
390
0
16
Sundsvall
DEN GÅÅÅÅR!

Jag och en polare grejade idag , vi följde alla slangar och tillslut hitta vi felet! veck på soppaslangen , så jävla typiskt! (var inte långt ifrån att beställa en ny soppapump , phu tur! ) har ju varit av och på med tanken 100 ggr tror ja men då har de alltid lyckats blivit ett veck där, man fick rycka till lite i slangen och lägga till den ordentligt.

aja problemet löst nu iaf så nu går den men tack för ni som försökt hjälpt :)

En liten grej till bara om hastighetsmätaren , varvräknaren och övriga lampor på mätaren funkar men inte hastighetsmätaren. vad kan de troligast vara för fel ? :)