Arctic Cat F7 EXT -04 Köp

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
Tjenare!
Jag här igen! Som sagt det blev bara och dumpa de där Summitarna pga har inte tid och fixa och jag är inte bäst på det där. Få jag har frågan om en F7.
Jag har sett på den suttit på den ser RIKTIGT fräsch ut. MEN jag undrar är det väert och byta eller tror ni att jag ska byta kolvar på den innan jag far ut på någon större tur? Den har gått 815+mil fast mindre än 900. vet inte exakt. Vad ska jag kolla på? bränsleförbrukningen,vad ligger den på? Går den bra i lössnö? Finns det och köpa någon dyna som är högre än den som sitter där nu? Jag är 1,88 så det är inte jätte skönt och fara på några långturer med den.
Jag känner dom som har den...Så ska jag fråga om jag ska låna den över en helg och se om det är värt? Eller är det bara slå till på en gång?
Är detta värt då mot min Polaris som har gått 200mil?

Skulle behövt vet det NU i princip!:D
Tack för svar!

\\\Linus
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
enorma problem på dessa modeller att vissa drar mycket olja samt bensin.
vet dock inte om arctic har kommit med någon fix till det hela.
men annars går f7or som skottet.
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
enorma problem på dessa modeller att vissa drar mycket olja samt bensin.
vet dock inte om arctic har kommit med någon fix till det hela.
men annars går f7or som skottet.
Spelar det någon större roll om man gasar mycket eller? Eller tar den olja oavsett?

Sen måste jag veta varför tar den mycket soppa? Gör de "bara" de oavsett hur lite man trycker på gasen? Kan man inte komma ner till 2liter milen med den? Finns det något att göra så den tar mindre soppa?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
den tar mycket soppa hela tiden hur du än kör.
haft 4polare som haft f7or och 3 av dom har dragit enormt mycket soppa.
men alla har gått precis lika hårt.
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
den tar mycket soppa hela tiden hur du än kör.
haft 4polare som haft f7or och 3 av dom har dragit enormt mycket soppa.
men alla har gått precis lika hårt.
Då kanske jag borde fråga om jag får låna den över en helg. Och se om det stämmer på denna. men jag tycker att det är ändå konstigt fast det är EFI. Då detta går inte att åtgärda? Det är bara låta det vara som det är att man får acceptera det om man ska ha den. :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en skoter med "gamla" insprutningen tar inge mindre än en med förgasare , min tog allt från 2,1 l till 3,5 förra säsongen (med munstycke i slangen liten tändkil å bikeman pipa) , när jag bromsade den i det utförandet gick den fortfarande fett ...
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
min och polarnas F7or (blandat ext och snopros) drog då inte nå mer soppa än vad en "normal" skoter brukar göra. dvs. runt 2-3 liter beroende på hur inspererad man är.
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
Men då är inte bränsle förbrukningen så farligt... Om den bara tar mellan 2-2.8 lugnkörning. Men jag kan förstå om den TAR mycket soppa om man sätter plattan i mattan så... Om man nu håller full gas så blir då jag inte förvånad om den skulle ta 4l.. Men om man kör ca 100 mil per år så kanske det är värt. Om man tänker på vad man får för pengarna. Men är det någon ide och byta kolvarna på den? eller ska man köra tills den når 900/1000 mil? för om kolvarna ska bytas så kostar ju en sotningssats 1500:-. Man är sugen och köpa skotern men undrar om allt kommer och hålla i slutändan:hmmmm2:. Om det blir förmycket mecka eller köpa delar.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag får nog problem i att hinna ha igång skotern igen på en timma , men visst går det fortare å fortare på dom bökiga firecaterna efter säkert minst 20 kolvar ! , jag bytte mina ext kolvar i höstas efter 900 mil inge akut alls vad jag visuellt kunde se men de känns ändå bra , någon sotningssats behövs inte - va är det försesten ? i värsta fall (ofta) är indre oringen för lång , jag har börjat limma fast den i cyl spåret med små duttar av arctic silikon innan montering ...
 
Last edited:

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
Tack för alla svar!
Det blev inget köp av just denna skoter pga att den såldes i fredags. Så jag får leta vidare... :)

kanske en crossfire borde vara nått?
 

irox

Välkänd medlem
25 nov 2008
188
0
6
Malmberget
Tack för alla svar!
Det blev inget köp av just denna skoter pga att den såldes i fredags. Så jag får leta vidare... :)

kanske en crossfire borde vara nått?
jadu det tycker jag verkligen är nått. här själv en och det är lätt den skönaste skotern jag kört.
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
jadu det tycker jag verkligen är nått. här själv en och det är lätt den skönaste skotern jag kört.
Hur känns de nya crossfire? Är de lätta,lätt att manövrera? händer det nått när du gasar på en gång, eller tar det ett tag innan allt kommer?
Kan du inte berätta egenskaperna som DU tycker är bra med den resp dålig?
Har det varit något problem med skotern ännu?:)
Är lite frågvis:)
 
Last edited:

irox

Välkänd medlem
25 nov 2008
188
0
6
Malmberget
Hur känns de nya crossfire? Är de lätta,lätt att manövrera? händer det nått när du gasar på en gång, eller tar det ett tag innan allt kommer?
Kan du inte berätta egenskaperna som DU tycker är bra med den resp dålig?
Har det varit något problem med skotern ännu?:)
Fär lite frågvis:)
jadu den känns helt underbar, hur lätt manövrerad som helst och gasar du så händer det mycket. den vann ju SOY testet i både acceleration och topp hastighet. hittills har jag bara bra att säga om den (60 mil) den tar sig fram överallt vart du vill och går som en dröm i lössnön. det enda problemet jag haft med min är att BOSS dynan som följer ned -09orna brände fast i tunneln.
 
B

Biosteel

jadu den känns helt underbar, hur lätt manövrerad som helst och gasar du så händer det mycket. den vann ju SOY testet i både acceleration och topp hastighet. hittills har jag bara bra att säga om den (60 mil) den tar sig fram överallt vart du vill och går som en dröm i lössnön. det enda problemet jag haft med min är att BOSS dynan som följer ned -09orna brände fast i tunneln.

bränner dynan fast i tunneln. ?:hmmmm2: det har jag hört fler som har problem med. vad beror det på ?:hello:
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
jadu den känns helt underbar, hur lätt manövrerad som helst och gasar du så händer det mycket. den vann ju SOY testet i både acceleration och topp hastighet. hittills har jag bara bra att säga om den (60 mil) den tar sig fram överallt vart du vill och går som en dröm i lössnön. det enda problemet jag haft med min är att BOSS dynan som följer ned -09orna brände fast i tunneln.
Hur ligger det till med bränsleekonomin? Vad tar den?
Försäkringen..vad ligger den på?
Hur stor skillnad är det på vikten mellan BOSS dynan och org dynan?

Sen undrar jag om du har nå snygga bilder som du delar med dig? Tycker skotern är så jäkla snygg:)